چگونه نور طبیعی بهره وری کاری را افزایش می دهد
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

چگونه نور طبیعی بهره وری کاری را افزایش می دهد

طبق مطالعه ای که در دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو (ایالات متحده آمریکا) انجام شده است، شرکت هایی که با نور طبیعی روشن می شوند، کارکنان بسیار فعال تری دارند، بهتر می خوابند، عملکرد بهتری دارند و کیفیت زندگی بهتری نسبت به بقیه دارند. در نتیجه بهره وری شرکت مذکور افزایش می یابد.

 

 

همه ما می دانیم که کار کردن با آرامش در یک فضای راحت، با نوری که از خیابان می آید، با پنجره های بزرگ در ادارات و یا با سقف های بلند و نور به خوبی توزیع شده، بسیار بهتر از انجام آن کار با نور فلورسنت مستقیم، در فضاهای کوچک و بسته شده در محدوده ای است که با پارتیشن یا میز همکاران مرز بندی شده است.

ارتباط بین نور روز و بهره وری در محل کار در چندین مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج نشان می دهد که بهبود شرایط نور روز به طور قابل توجهی بهره وری را بهبود می بخشد و در عین حال به عملکرد حافظه نیز کمک می کند.

 

دفاتر با نور طبیعی:

یک دفتر (حتی یک محل کار) که سازماندهی نشده، آشفته یا با چیدمان نامناسب است، می تواند ذهن ما را نیز دچار هرج و مرج کند. مطالعات نشان داده کارمندانی که در محل کار خود احساس ناراحتی و عدم آرامش ذهن دارند، هر روز احساس نارضایتی و تنفر کلی بیشتری نسبت به شغل خود پیدا می کنند.

مطالعه دانشگاه نورث وسترن دو گروه 22 نفره را مورد آزمایش قرار داد که یکی آنها را در ادارات با پنجره های بزرگ و دسترسی به نور طبیعی و گروه دیگر در فضای بسته در معرض انجام وظایف خود قرار دادند.

مطمئن شوید که شرکت شما پر از نور طبیعی است

نتیجه این بود که گروه اول 173 درصد نور بیشتری دریافت کردند، در نتیجه این قرار گرفتن باعث شد که آنها به طور متوسط ​​46 دقیقه بیشتر بخوابند و مشکلات مربوط به خواب کمتری را نسبت به گروه دیگر نشان دهند؛ که با بهبود کیفیت زندگی و عملکرد آنها بالاتر بود.

در سال 1980، دکتر فریتز هالویچ نتایج تحقیقی را در مورد تأثیر بد لوله های فلورسنت کم طیف بر روی افراد ارائه کرد و به این نتیجه رسید که فقدان نور طبیعی در افراد می تواند بر سیستم غدد درون ریز و همچنین برخی از هورمون های کورتیزول خون تاثیر بگذارد. جالب تر اینکه نه تنها این افراد، بلکه افرادی که تحت تأثیر این نوع نور مصنوعی کار می کردند، تغییراتی در خلق و خو، رفتار و حتی احساس ناراحتی داشتند. بدیهی است که این واقعیت بر عملکرد و بهره وری افراد به عنوان یک کارمند تأثیر گذاشته است.

رابطه خلاقیت کارمندان و نور طبیعی:

اکثر هنرمندان موافقند که نور طبیعی برای تحریک خلاقیت ضروری است. در واقع، جورج برنارد شاو، نویسنده آمریکایی، به دلیل سفارش ساخت یک «کلبه نویسنده» که به خوبی نورپردازی شده بود، شهرت داشت که در داخل آن یک صفحه گردان مکانیکی وجود داشت. هدف از ساخت میز این بود که آن را با توجه به جایی که نور حرکت می کند حرکت دهد، به طوری که هنگام نوشتن همیشه در معرض نور طبیعی قرار گیرد.

اگر کتاب شاو را به معنای واقعی کلمه در نظر بگیریم، می توان فرض کرد که خلاقیت و بهره وری نیروی کار می تواند با نصب پنجره های بزرگی که کارمندان را تا حد امکان در معرض نور طبیعی قرار می دهد تا حد زیادی بهبود یابد.

ویتامین دی:

همانطور که می دانیم ویتامین D برای سلامتی انسان ضروری است. نور طبیعی تامین کننده اصلی ویتامین D است و کسانی که به اندازه کافی نور طبیعی خورشید دریافت نمی کنند اغلب ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند. کمبود ویتامین D می تواند باعث مشکلات استخوان، دندان و ماهیچه شود که می تواند بر سایر بخش های سلامتی تأثیر بگذارد.

در محل کار، کارمندانی که از کمبود ویتامین D رنج می برند، می توانند مشکلات سلامتی را تجربه کنند که می تواند بر بهره وری آنها تأثیر بگذارد. سلامتی و تغذیه خوب برای افزایش توانایی فرد برای تمرکز و کار خوب لازم است.

میزهای کار را تا حد امکان در اتاق های دارای پنجره چینش نمایید.

رابطه نور طبیعی و سلامت چشم:

تحقیقات انجام شده توسط پروفسور آلن هج در دانشگاه کرنل در سال 2017 نشان داد که کارکنان اداری کاهش 51 درصدی خستگی چشم و کاهش 63 درصدی سردرد را به دنبال افزایش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی گزارش کردند. فشار چشم و سردرد را می توان به وضعیتی به نام سندرم بینایی ماشین (CVS) نسبت داد که گفته می شود 70 میلیون کارمند در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. CVS به طور بالقوه می تواند به طور قابل توجهی با استفاده از نور طبیعی بیشتر در محل کار کاهش یابد.

با توجه به بهره وری کارکنان، واضح است که بروز کمتر فشار چشم، آستنوپی و سردرد مربوط به بینایی تعداد وقفه ها را کاهش می دهد. علاوه بر این، سلامت چشم بهتر به معنای تمرکز و بهره وری بیشتر در کار است

با توجه به تأثیرات قابل توجهی که یک چیز به ظاهر ساده مانند نور طبیعی می تواند بر نیروی کار داشته باشد، بهتر است که کارفرمایان سعی کنند این هدف را دنبال کنند. علاوه بر مزایای بهره وری و سلامتی، به یاد داشته باشید که نور طبیعی در مقایسه با نور مصنوعی ارزان ترین گزینه برای روشنایی دفتر شما است.

 

چگونه نور طبیعی روز بر کارمندان تأثیر می گذارد؟

مکان هایی که در آن کار می کنید با استفاده از نور طبیعی تا حد امکان روشن کنید؛ نور مصنوعی نمی تواند کیفیت نور خورشید را که یک ضد افسردگی طبیعی است بازتولید کند؛ بنابراین سعی کنید از نور خورشید به عنوان منبع اصلی روشنایی خود استفاده کنید و تنها در صورت نیاز آن را با نور مصنوعی ادغام کنید.

 

نتیجه گیری نهایی مطالعه دکتر فریتز هالویچ در سال 1980 نشان می دهد که شرکت ها باید دفاتر خود را با در نظر گرفتن عوامل توصیف شده طراحی کنند تا کارکنان را در معرض نور طبیعی قرار دهند تا نگرش فعال و مثبت در انجام وظایفشان تضمین شود و به همین ترتیب کیفیت شما بهبود یابد.

بنابراین مطمئن شوید که شرکت شما پر از نور طبیعی است؛ میزهای کار را تا حد امکان در اتاق های دارای پنجره چینش نمایید. در ماه های سردتر پرده ها را تا حد امکان باز نگه دارید تا همچنان نور طبیعی به داخل محل کار نفوذ کند.

استفاده از نور طبیعی در محل کار علاوه تاثیرات مثبت بر خلق و خو و انگیزه افراد، تاثیرات چشمگیری بر سلامتی فیزیکی افراد دارد

 

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشند:

چگونه یک فضای کاری مشترک ایجاد کنیم؟

انتخاب پالت رنگی در طراحی داخلی و دکوراسیون اداری

نکات طلایی برای نورپردازی اداری

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
وجود نور طبیعی در سازمان ها چه تاثیری بر سلامت چشم افراد دارد؟

تحقیقات نشان داده فشار بر چشم و درد در ناحیه سر به طور قابل توجهی با استفاده از نور طبیعی بیشتر در محل کار کاهش یابد.

نور طبیعی چه تاثیری بر بهره وری کارمندان دارد؟

 استفاده از نور طبیعی در محل کار علاوه تاثیرات مثبت بر خلق و خو و انگیزه افراد، تاثیرات چشمگیری بر سلامتی فیزیکی افراد دارد که در مقاله به تفصیل به آن پرداخته شده است.

کدام لامپ ها برای استفاده در ادارات بهتر است؟

 اگر مجبور به استفاده از نور مصنوعی در ادارات هستید، می توانید از لامپ هایLED استفاده کنید.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید