راهنمای جامع انتخاب میز اداری با ارتفاع استاندارد
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

راهنمای جامع انتخاب میز اداری با ارتفاع استاندارد

اهمیت ارتفاع میز کار اداری به همان اندازه یا مهم تر از طراحی آن است. ما ساعت های زیادی را صرف کار روی یک میز اداری می کنیم و بررسی اینکه ارتفاع مناسب برای موقعیت خاص است از اهمیت حیاتی برخوردار است.

 

برای انتخاب میز اداری فقط توجه به طراحی، پرداخت، مواد و سبک آن کافی نیست. بلکه لازم است سایر جنبه ها و جزئیات ساخت آن مانند ارتفاع بررسی شود.

میزها از انواع مبلمان اداری ای هستند که کارمندان بیشترین ساعات بیشتری را با آنها صرف می کنند. به همین دلیل، اگر میز کار حداقل ابعاد مورد نیاز را نداشته باشند، در درازمدت افرادی که دائماً از آن استفاده می کنند، ممکن است به آسیب های مختلف فیزیکی مبتلا شوند؛ می توان گفت ارتفاع میز کار مهمترین جنبه ای است که باید در هنگام خرید در نظر گرفت.

 

حداقل اندازه برای میز کار اداری:

اندازه یک میز کار اداری بر اساس اندازه فضایی که قرار است انتخاب شود. اگر فضای کمی دارید، هوشمندانه است که میز کوچکتری را از نظر مساحتی انتخاب کنید. در حالی که از میزهای بزرگتر در فضاهای مدیریتی استفاده می شود. زمانی که نوبت به انتخاب ارتفاع میز کار می رسد، دامنه این اندازه گیری نمی تواند خودسرانه تغییر کند. در این مورد، هر سانتی متر از ارتفاع میز کار برای مراقبت از وضعیت بدنی مناسب و سلامت بدن اهمیت دارد.

کلیدهای ارگونومی پیشگیرانه:

حداقل ارتفاع معمول میز کار اداری 73 سانتی متر است؛ و این معیاری است که اکثر تولیدکنندگان برای اطمینان از ارگونومیک بودن میزهایشان استفاده می کنند. بقیه مبلمان اداری تکمیلی مانند فایلینگ، قفسه و صندلی نیز با در نظر گرفتن این معیار کلی تولید می شوند.

اندازه استاندارد میز کار اداری:

اندازه استاندارد ارتفاع یک میز کار اداری بین 71 تا 79 سانتی متر است. اندازه توصیه شده برای اکثر افراد حداقل 73 سانتی متر است. این ارتفاعی است که می توان کارهای اداری را به راحتی و بدون ایجاد ناراحتی برای کمر، بازوها، مچ دست و غیره انجام داد.

ارتفاع میز کار ارگونومیک بین 71 تا 79 سانتی متر است.

ارگونومی راه حلی برای کمردرد:

میز کار اداری می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد به همین دلیل است که ارتفاع توصیه شده میز ممکن است بسته به عملکرد و کاربرد آنها متفاوت باشد. برای کنفرانس ها، جلسات یا میزهای تاشو، میزهای گوشه یا میز کار معمولی، دامنه ارتفاع بین 71 تا 79 سانتی متر متغیر است؛ و همانطور که اشاره شد این ارتفاع در سطح ارگونومیک بیشترین کارایی را دارد.

ارتفاع مناسب میز کار اداری:

میز کار اداری و صندلی ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که نیازهای ارگونومیک طیف متفاوتی از افراد را برآورده کنند؛ اما با توجه به اینکه برخی از افراد از دیگران بلندتر هستند، ارتفاع میز نیز باید در برخی موارد متفاوت باشد. هرچند معمولا در زمان تهیه مبلمان اداری معمولاً از ویژگی های فیزیکی فردی که از آن استفاده خواهد کرد، غافل می شویم، اما بهتر است برای کارمندانی که قد بسیار بلندتر و یا کوتاه تر از متوسط دارند به فکر میز کار با ارتفاع متناسب خودشان باشیم.

افرادی که قد بلندتر یا کوتاه‌تر هستند، اغلب از میزهای ارگونومیک استفاده می‌کنند، اما برای ویژگی‌های بدنشان مناسب نیستند و ممکن است بیماری‌های طولانی‌مدت داشته باشند. برای حل این مشکل، می‌توانیم میزهای قابل تنظیمی را انتخاب کنیم که اگرچه میزهای سفارشی نیستند، اما امکان تنظیم آن‌ها را فراهم می‌کنند. به این ترتیب ما می توانیم آنها را در ارتفاعی که برای هر یک از همکارانمان راحت تر است قرار دهیم.

نحوه بررسی ارتفاع صحیح میز کار اداری:

یک میز کار اداری مناسب، همراه با یک صندلی اداری ارگونومیک، باید به بازوها اجازه دهد تا به راحتی در زاویه 90 درجه روی میز قرار گیرند. از طرف دیگر، اگر عملکرد میز اداری به صورت ایستاده است، این گونه میزها نیز باید به بازوهای کارمندان اجازه دهند تا با زاویه 90 درجه راحت روی آنها قرار گیرند. در مجموع ما باید حین نشستن پشت میز کار اداری حالتی به دست آوریم که در آن کمر به خوبی حمایت شود، بازوها و ساعدها نیز باید حالت 90 درجه یا کمی بیشتر داشته باشند؛ و داشتن یک تکیه گاه برای راحتی بیشتر آنها توصیه می شود.

برخی از میزهای کار می توانند به دلایل کاربردی بودن و فضا، یک صفحه قابل جابجایی برای قرار دادن صفحه کلید داشته باشند. این صفحات برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود زیرا آنها می توانند ارتفاع میز و وضعیت بدن را تغییر دهند و علاوه بر آن عمق کافی برای استفاده راحت از صفحه کلید را ندارند.

ارتفاع میز ایستاده بسته به نوع کار می تواند بین 70 تا 120 سانتی متر متغیر باشد.

ارتفاع میز کار ارگونومیک:

همانطور که پیشتر اشاره شد ارتفاع میز کار ارگونومیک بین 71 تا 79 سانتی متر است. اگرچه حداقل اندازه گیری برای قد معمولی حدود 73 سانتی متر خواهد بود.

یک میز کار ارگونومیک باید اجازه حرکت آزادانه پاها را بدهد. ما باید بین میز و محل قرارگیری پاهایمان فاصله داشته باشیم تا فشرده نشوند. به همین دلیل باید حداقل ارتفاع را تا حد معینی رعایت کرد. اگر ارتفاع میز کار اداری کمتر از حد مورد نیاز باشد، باعث ایجاد انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می شود.

در مورد مشاغل برای کارمندان با ویلچر، موسسه بیومکانیک والنسیا توصیه می کند که ارتفاع میز به 75 سانتی متر برسد؛ و امکان تنظیمات ساده را در محدوده بین 70 تا 76 سانتی متر فراهم کنید. برای میزهای کامپیوتری در این موارد باید بین 74 تا 75 سانتی متر باشد. در حالی که ارتفاع در مورد میزهای قابل تنظیم باید در محدوده ای بین 66 تا 80 سانتی متر نگه داشته شود.

ارتفاع میز برای کار ایستاده:

وقتی صحبت از کار ایستاده می شود، اعداد و استانداردهای ارتفاع میز متفاوت خواهد بود. چه برای کار در پشت پیشخوان، چه در بخش خدمات مشتریان یک فروشگاه یا در یک خط مونتاژ، به دلیل تحرک بالای بدنی که این کارها نیاز دارند، بهتر است کار به صورت ایستاده باشد. در این موارد، میز و صندلی اداری هر دو باید ارتفاع متفاوتی داشته باشند؛ و حتی اگر فرد نتواند نشسته بماند، لازم است هر از گاهی وضعیت ایستاده داشته باشد تا استراحت کند.

ارتفاع میز ایستاده بسته به نوع کار می تواند بین 70 تا 120 سانتی متر متغیر باشد. در کارهای سنگین حداقل ارتفاع میز بین 65 تا 95 سانتی متر است. در حالی که برای کار دقیق از 95 تا 120 سانتی متر است. به این ترتیب کمر شما در پایان روز کاری کمتر آسیب می بیند.

وضعیت بدنی خوب برای ارگونومی در محل کار به صورت ایستاده ضروری است. شما باید فضای کافی در اطراف خود داشته باشید تا بتوانید هر زمان که می توانید موقعیت خود را تغییر دهید. در صورت لزوم، این ارتفاع باید با زیرپایی، پایه یا سکو تکمیل شود. همچنین می‌توانید تشک‌هایی برای پا گذاشتن روی زمین‌های نرم و جلوگیری از آسیب های بدنی طولانی‌ مدت قرار دهید.

میز مطالعه:

میزهای مطالعه علاوه بر اینکه به کاربران امکان تحرک می دهند، باید به آنها اجازه دهند که پشت خود را صاف نگه دارند. این یک نیاز بسیار مهم است که در آن ما نیز با یک صندلی ارگونومیک به خود کمک خواهیم کرد. به این ترتیب کمر ما به خوبی جمع می شود و در پایان روز دچار کمردرد شدید نمی شویم؛ مانند میز کار اداری، میز مطالعه نیز باید به ما اجازه دهد که پاهایمان را روی زمین بگذاریم و آرنج‌هایمان را راحت نگه داریم.

لازم به تاکید است که این امر تنها با یک میز با ارتفاع مناسب حاصل نمی شود. عمق و عرض نیز از ویژگی های مهم هستند. وقتی پشت میز می نشینیم باید مطمئن شویم که فضای مناسبی هم برای پاها و هم برای بازوها داریم. همچنین مهم است که صفحه نمایش در سطح چشم باشد تا به گردن خود فشار نیاوریم. در صورت امکان، برای دستیابی به راحتی بیشتر در طول روز، توصیه می شود از یک زیرپایی استفاده کنید.

سطح رضایت شغلی ارتباط نزدیکی با راحتی ناشی از نشستن پشت میز کار دارد.

ارتفاع میز مطالعه ارگونومیک:

همانطور که دیدیم ارتفاع میزهای مطالعه و کار باید بین 71 تا 79 سانتی متر باشد. قبل از تهیه میز مطالعه، باید بررسی کنیم که آیا این میز به ما اجازه می دهد تا وضعیت های متفاوت را به راحتی، با حرکات طبیعی و بدون مانع اتخاذ کنیم؟ برای این کار بهتر است از یک متخصص مبلمان اداری مشورت بگیرید؛ زیرا اگرچه می‌توانیم میز و صندلی‌های زیادی برای مطالعه پیدا کنیم، اما همه آن‌ها الزامات ارگونومیکی ندارند.

 اگر قرار است چندین ساعت در روز را در مقابل یک صفحه نمایش بنشینیم، مهم است که بررسی کنیم که آیا الزامات ارگونومیکی را برآورده می کنند یا خیر. برای این کار می‌توانیم پشت میز بنشینیم و ببینیم که حرکات بدنمان چگونه است؛ اگر زیر پاها فضایی داشته باشیم و حالت بدنمان طبیعی باشد، میز مناسبی انتخاب نموده ایم. در غیر این صورت، این میز به ما آسیب می زند و در ناحیه پشت، گردن، مچ دست یا پاها احساس ناراحتی خواهیم کرد.

مزایای انتخاب صحیح ارتفاع میز کار اداری:

انتخاب صحیح میز کار اداری با توجه به ارتفاع و مشخصات ابعادی آن بر عملکرد کارمندان بسیار موثر خواهد بود. در ادامه مجموعه کاملی از مزایای انتخاب صحیح ارتفاع میز کار اداری ارائه شده است:

  • امکان افزایش تدریجی سطح بهره وری، تمرکز ذهن بر روی کار و نه بر ناراحتی احساس شده در وضعیت بدن.
  • سطح رضایت شغلی ارتباط نزدیکی با راحتی ناشی از نشستن پشت میز کار دارد.
  • پشت میز کار اداری استاندارد فرد می تواند آزادانه حرکت کند که سطح بالایی از راحتی و آسایش را به وجود می آورد.
  • تغییر وضعیت و وضعیت بدن امکان پذیر خواهد بود. همچنین به راحتی و هر زمان که بخواهید می توانید از پشت میز بلند شوید و در محل کار حرکت کنید.
  • از بیماری های طولانی مدت مرتبط با وضعیت بدنی نامناسب اجتناب می شود. در نتیجه سلامت جسم و روان شما در حد مطلوبی خواهد بود.
  • احتمال آسیب دیدگی دائمی کمر ناشی از وضعیت نامناسب به میزان زیادی کاهش می یابد.
  • داشتن یک میز کار با ارتفاع مناسب امکان استفاده راحت تر از لپ تاپ را فراهم می کند.

احتمال آسیب دیدگی دائمی کمر ناشی از وضعیت نامناسب به میزان زیادی کاهش می یابد.

 

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشند: 

مهم ترین مزایای کار به صورت ایستاده چیست؟

نحوه تجهیز و انتخاب مبلمان اداری دفتر مهندسی

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
اندازه استاندارد میز کار اداری چقدر است؟

اندازه استاندارد ارتفاع یک میز کار اداری بین 71 تا 79 سانتی متر است. اندازه توصیه شده برای اکثر افراد حداقل 73 سانتی متر است.

مزیت استفاده از میز کار اداری با ارتفاع استاندارد چیست؟

مهمترین مزیت استفاده از میز کار اداری با ارتفاع استاندارد راحتی و رضایت کارمندان و افزاش بهره وری کاری آنان است.

ارتفاع استاندارد میز کار ایستاده چقدر است؟

ارتفاع میز ایستاده بسته به نوع کار می تواند بین 70 تا 120 سانتی متر متغیر باشد.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید