15 پیشنهاد برای ساختن یک تیم اثربخش و باانگیزه در کسب و کار
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

15 پیشنهاد برای ساختن یک تیم اثربخش و باانگیزه در کسب و کار

اگر شما هم به‌عنوان یک مدیر یا رئیس در یک شرکت به دنبال راه‌هایی برای تشویق کارمندان به کار تیمی و دریافت بازدهی و بهره‌وری کاری بیشتر هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله 15 استراتژی برای ایجاد انگیزه بیشتر و تشویق کارمندان به کار تیمی به شما پیشنهاد می‌دهیم.

کار تیمی از طریق هم افزایی می تواند باعث ارتقای بهره وری شده و نیل به اهداف کسب و کار را ساده تر و سریع تر نماید. یک تیم، گروهی از افراد با مهارت های مکمل هم هستند که برای دستیابی به هدفی مشخص بایکدیگر همکاری می کنند. در ادامه 15 استراتژی و تکنیک جهت افزایش روحیه تیمی و بهره‌وری کارمندان برای مدیران ارائه می‌گردد.

 

15 استراتژی برای ساختن یک تیم اثربخش:

 

1. کارکنان را به دقت انتخاب کنید:

پیش زمینه شکل دادن به یک تیم قوی و موثر در ساختار کسب و کار، انتخاب درست افراد است. چنین افرادی دارای شخصیت فعال، پویا، یادگیرنده، مسئولیت پذیر و روحیه مثبت هستند و فعالانه در فعالیت های جمعی و هم آفرینانه مبتنی بر هم افزایی مشارکت می کنند. این افراد با رویکرد بهبود مستمر، دائما به دنبال توسعه شخصی خود در راستای ارتقای کسب و کاری که برای آن کار می کنند، هستند. حضور افراد دارای روحیه منفی، که توانایی برقراری ارتباط سازنده و انطباق با فعالیت های جمعی را ندارند، می تواند به فعالیت های کسب و کار آسیب برساند.

2. محیط کاری مثبت ایجاد کنید:

کارمندی که در محیطی مثبت کار می‌کند احساس راحتی می‌کند و می‌داند که تیم کاری دارد که از او حمایت می‌کند، ایده‌هایش شنیده می‌شود و می‌تواند به روشی واقعی توسعه یابد، تلاش بسیار زیادی در تحقق فعالیت‌های خود برای دستیابی به اهداف فردی و تیمی انجام می‌دهد.

ضروری است که خلاقیت، نوآوری و ارتباط بین اعضای تیم تشویق شود تا این امر در نتایج تجاری بهتری منعکس شود.


 

برای ایجاد بهره‌وری بیشتر در سازمان، محیط کاری مثبت ایجاد کنید
 

3. اهداف را به‌طور واضح و مختصر تعیین کنید و آن ها را بصورت شفاف ارائه کنید:

برای اینکه کارمندان شما وظایف خود را به‌درستی انجام دهند، باید بدانند که شما از آن‌ها چه انتظاری دارید؛ بنابراین، به‌عنوان رهبر یک تیم، باید شفاف باشید و کارهایی که هر یک از اعضا باید انجام دهند و همچنین اهدافشان را مشخص کنید. به همین ترتیب، برای خود کسب‌وکار، شفاف بودن نیز مهم است، زیرا شما باید یک هدف خاص همراه با یک فرهنگ‌سازمانی کاملاً تعریف‌شده داشته باشید تا کارمندان جایگاه خود را در آن شناسایی کنند و در راستای تحقق این اهداف قدم بردارند.

 دانستن این‌که باهم در مسیر درست قدم می‌گذارید به شما انگیزه می‌دهد. بدین ترتیب اگر کارکنان بفهمند شرکت چه چیزی را دنبال می‌کند، انتظارات خود را همسو می‌کنند و استراتژی‌های موثرتری برای رسیدن به اهداف ترسیم می‌کنند؛ بنابراین، ارتباط از سوءتفاهم جلوگیری می‌کند و منجر به هماهنگی بین متخصصان می‌شود.

4. نتایج به‌دست‌آمده را به اشتراک بگذارید:

اگر می‌خواهید همکارانتان با شرکت احساس هویت کنند و برای ادامه تلاش انگیزه داشته باشند، نتایج به‌دست‌آمده را با آن ها به اشتراک بگذارید. مهم است که کارمندان احساس کنند بخشی از کسب و کار هستند و در رویدادها و تصمیم‌های مهم مشارکت داشته باشند.

می‌توانید در مورد دستاوردها، چالش‌ها، تغییرات در برنامه‌ها، پیشرفت در دستیابی به اهداف و غیره با آن‌ها مشورت کنید. به‌این‌ترتیب آن‌ها قادر خواهند بود تجسم کنند که چگونه مشارکت آن‌ها مستقیماً بر نتایج خارج از سازمان تأثیر می‌گذارد.

 

نتایج کسب و کار را با کارمندان به اشتراک بگذارید تا انگیزه آن‌‌ها برای انجام وظایف بیشتر شود.

5. به رشد حرفه‌ای کارمندان کمک کنید:

آموزش مداوم به کارمندان شما کمک می‌کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند، به‌این‌ترتیب می‌توانید مهارت‌های آن‌ها را افزایش دهید و عملکردشان را بهبود دهید.

 برخی از کارمندان به این دلیل که احساس می‌کنند مهارت یا دانش لازم برای انجام این کار را ندارند به سمت‌های بالاتر پیشرفت نمی‌کنند. مهم است که رهبران سازمان این نیاز کارکنان را شناسایی کرده و به آن‌ها در ادامه تحصیل، آموزش و کسب مهارت‌هایی که باعث رشد آن‌ها می‌شوند کمک کنند.

6. کار تیمی را تشویق کنید:

اگرچه مهم است که هرکس نقش فردی خود را بداند، اما همچنین لازم است که روابط بین فردی برای تقویت روحیه تیمی خوب باشد. برای اینکه یک مدیر و رهبر خوب باشید باید کاری کنید که اعضای گروه احساس کنند که اهداف یکسانی دارند و برای رسیدن به این هدف باید به‌عنوان یک تیم کار کنند.

کار با یکدیگر باعث ایجاد انگیزه در اعضای تیم می‌شود زیرا کارمندان احساس تنهایی نمی‌کنند و می‌توانند برای تبادل اطلاعات یا جستجوی راه‌حل برای مشکلات روزانه روی سایر همکاران حساب کنند. علاوه بر این، اگر کارکنان شما احساس کنند عضوی از یک تیم هستند، رقابت کاهش می‌یابد و همکاری‌ها بیشترمی‌شود، درنتیجه محیط کاررا به یک محیط مشارکتی فعال و سازنده تبدیل می‌کند.

7. نقش هر کارمند را مشخص کنید:

کسب و کارهایی که موفق به تولید حداکثر سود ممکن می‌شوند، کسب‌وکارهایی هستند که در آن‌ها اهمیت کارمندان تشخیص داده می‌شود و با آن‌ها به‌عنوان همکار رفتار می‌شود، یعنی افرادی که مهارت‌های خود را به کار می‌گیرند تا سازمان را به موفقیت بیشتر برسانند.

بااین‌حال، اگر می‌خواهید کارمندانتان برای رسیدن به هدفی همکاری کنند، باید کاری کنید که آن‌ها احساس کنند بخشی از آن هدف هستند. این بدان معنی است که نقش هر یک از اعضای تیم خود را به‌خوبی مشخص کنید؛ بنابراین به آن‌ها نشان دهید که چه‌کاری باید انجام دهند تا سیستم به‌طورکلی کار کند. به‌این‌ترتیب آن‌ها مشارکت خود را در شرکت درک می‌کنند و خود را به‌عنوان یک بخش اساسی از پدیده ای بزرگ‌تر می‌بینند، واقعیتی که انگیزه آن‌ها را افزایش می‌دهد.

حین مشخص نمودن وظایف هر کارمند توجه داشته باشید که وظایف در تیم به‌طور تقریبی عادلانه تقسیم شود و کارمندان سعی نکنند با جلب رضایت شما بار مسئولیت خود را بر عهده همکارانشان قرار دهند؛ چون در این صورت روحیه کار تیمی در سایر اعضا بسیار ضعیف می‌گردد.

 

کار تیمی را تشویق کنید.

8. کانال های ارتباطی موثر ایجاد کنید:

کسب‌وکارهایی که مدیر در آن‌ها همیشه حضور دارد موفق‌تر هستند، زیرا در این حالت کارمندان می‌دانند که در صورت داشتن پیشنهاد یا نیاز به راهنمایی، مدیران در دسترس و آماده راهنمایی هستند.

 درهرصورت، اگر نمی‌توانید به‌صورت فیزیکی در شرکت خود حضور داشته باشید، می‌توانید کانال‌های ارتباطی آنلاین را با حضور اعضای تیم خود شکل دهید تا در مواقعی که آنجا نیستید، به شما دسترسی داشته باشند.

9. بازخورد سازنده ارائه کنید:

ارائه بازخورد یک ابزار موثردر کسب‌وکار برای پیشرفت کارهاست زیرا به کارکنان نشان می‌دهد که چه‌کاری را به‌خوبی انجام می‌دهند و چه چیزی را باید تغییر دهند. برای بازخورد صحیح باید نقاط قوت کارمند را بشناسید و همچنین نقاط ضعف را محترمانه و سازنده نشان دهید تا تقویت‌شده و عملکرد بهبود یابد.

10. از ارزش آفرینی کارکنان قدردانی کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌های ایجاد انگیزه کاری که به ایجاد فضای کاری خوب و افزایش انگیزه کار تیمی کارمندان کمک می‌کند، قدرشناسی از تلاش های ویژه کارکنان است که اگر به موقع انجام شود، تأثیر بسیار مثبتی بر کارمندان ایجاد می کند.

بخش اساسی انگیزه یک کارمند این است که احساس کند برای شرکت ارزش آفرینی می کند و تلاش وی به رسمیت شناخته می‌شود. بنابراین، به عملکردهای فوق‌العاده پاداش دهید، این پاداش‌ها به‌عنوان انگیزه‌ای برای رسیدن به اهداف و فراتر از آن عمل می‌کند، اما نادیده نگیرید که برخی افراد بیش از پول، به قدرشناسی یا تأیید مدیرانشان نیاز دارند.

اطمینان حاصل کنید که فضایی را برای کارمندان برجسته خود فراهم کرده اید تا بدانند که کارشان برای سازمان ارزشمند است و فراموش نکنید که گاهی اوقات یک تبریک ساده یا یک «تشکر» می تواند به همکار شما اعتماد به نفس و رضایت شغلی لازم را بدهد.

11. گزینه‌های توسعه حرفه ای را در اختیار کارمندان قرار دهید:

کسب و کارهای پیشرو، کسب و کارهای یادگیرنده هستند و چنین فرهنگی را در بین تیم های کاری خود نیز ایجاد می کنند. بنابراین، شرایط توسعه حرفه ای را در ابعاد و زمینه های مختلف برای کارکنان خود فراهم کنید. در واقع، توسعه حرفه ای هریک از افراد شاغل در کسب و کار، به منزله رشد و ارتقای کل کسب و کار شما خواهد بود. اساسا کسب و کارهای پیشرو، تلاش می کنند تا هر روز بهترین و کم نقص ترین وضعیت خود را دارا باشند و این به مدد توسعه حرفه ای کارکنان آن ها امکان پذیر می شود. اصولا هنگامی‌که یک فرد تشخیص می‌دهد که فرصت‌های توسعه حرفه ای در شرکتی که در آن کار می کند وجود دارد، متعهدتر به ارائه حداکثر پتانسیل شخصی برای پیشرفت در حرفه خود است.


کسب‌وکارهایی که مدیر در آن‌ها همیشه حضور دارد موفق‌تر هستند.

 

12. از چرخش و تغییر وظایف شغلی جلوگیری کنید:

یکی از ویژگی های محیط کاربهره ورانه، حضور کارکنان اثربخش، انطباق صحیح افراد با شغل آن ها و نیز تدوین برنامه کاری مشخص برای افراد و زمان بندی دقیق انجام آن هاست. برای این کار، داشتن یک استراتژی برندسازی کارفرمایی نیز مهم است که به شرکت اجازه می‌دهد خود را به‌عنوان یک شرکت جذاب معرفی کند و استعدادها را جذب و حفظ کند. هم‌چنین در مورد کارمندانی که در یک پست مدام مجبور به انجام وظایف متعدد و تغییر مسئولیت هستند نیز محتاط باشید؛ درست است که از برخی وظایف کوچک در کنار وظیفه اصلی هر کارمند میتواند ازنظر اقتصادی برای شرکت به‌صرفه باشد اما در نظر داشته باشید که تغییر مداوم مسئولیت و پراکندگی ذهنی، برای کارمندان مفید نیست و تمرکز و بهره‌وری آن‌‌‌‌‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد؛ بنابراین همیشه سعی کنید تا میتوانید به کارمندان خود احساس متخصص بودن در کاری را منتقل کنید نه همه‌کاره و هیچکاره بودن.

13. از پیشنهادات خلاقانه استقبال کنید:

اگر فقط ایده‌های شما به عنوان مدیر یک کسب و کار پذیرفته شود، تیم شما انگیزه کافی برای ارائه ایده های جدید نخواهد داشت؛ بنابراین، اگر می‌خواهید یک جو عالی در شرکت خود ایجاد کنید، باید پذیرای پیشنهادات جدید باشید تا همه کارکنان تشویق شوند که دانش و تجربه و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

 به یاد داشته باشید که کارمندان کلید انجام کار هستند و آن‌ها کسانی هستند که روزانه با چالش‌های روزمره کسب و کار روبرو می‌شوند؛ بنابراین پیشنهادات آن‌ها می تواند در توسعه کسب و کار سازنده باشد. به‌این‌ترتیب، اگر ذهن باز را در خود پرورش دهید، به اعضای تیم خود گوش دهید، برای آن‌ها ارزش قائل شوید و نشان دهید که به نظر آن‌ها اهمیت می‌دهید، به نتایج مطلوبی دست خواهید یافت.

14. قدر کارهای خوب را بدانید:

اگر به‌عنوان یک مدیر، کارهایی که کارمندان انجام می‌دهند را تشخیص ندهید و برای تلاش‌ها، پیشنهادات یا دانش آن‌ها ارزش قائل نباشید، تیم دلسرد می‌شود و شروع به انجام حداقل‌ها می‌کند؛ بنابراین، علاوه بر دانستن نحوه‌ی گوش دادن، باید بدانید که چگونه ایده‌ها یا اقدامات نوآورانه‌ای را که می‌توانند در محیط کار مؤثر واقع شوند، بشناسید. برای این کار می‌توانید جوایز نمادین یا پاداش‌های مالی ارائه دهید، اما مهم‌تر از همه این است که تیم شما بداند برای افرادی که سخت کار می‌کنند، خلاق هستند و به نتایج خوبی دست می‌یابند ارزش قائل هستید.

 

برای برنامه‌ریزی کار تیمی، همواره نظر و پیشنهادات کارمندان را نیز جویا شوید.

15. باهم برنامه‌ریزی کنید:

هم آفرینی و تصمیم گیری مشارکتی یکی از ویژگی های کسب و کارهای پویاست. اگر به‌عنوان یک مدیر از ابرازنظرات و پیشنهادات و انتقادات کارکنان استقبال کنید، نشان خواهید داد که به کارمندان خود اهمیت می‌دهید و برای آن‌ها ارزش بیشتری قائل هستید. این نگرش باعث ایجاد اتحاد و همدلی بین همکاران و بهبود محیط کار می‌شود و تلاش های کارکنان برای تحقق تصمیم های جمعی را دوچندان می کند. یکی از راه‌های انجام این کار در کسب‌وکارتان ایجاد فضای مشارکتی و مشورتی با توسعه فرهنگ تعامل سازنده بین کارکنان است.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
نشانه‌های بی‌انگیزگی کارمندان در کار تیمی چیست؟

بهره‌وری پایین، خستگی کارکنان، اشتباهات بیشتر نسبت به قبل، کیفیت پایین‌تر محصولات و خدمات.

نشانه‌های انگیزه بالای کارمندان در کار تیمی چیست؟

تعهد به نتایج، مسئولیت‌ها و زمان انجام امور در هر شرایطی، ترک کار پایین و جابه‌جایی کمتر در پست‌های سازمان، خلاقیت و قوه ابتکار در انجام امور و همکاری عالی بین افراد.

برای ساختن یک تیم قوی و فعال در سازمان چه‌کاری باید انجام دهیم؟

انتخاب افراد درست و تعامل سازنده با آن ها و فراهم ساختن بستر و زمینه انجام فعالیت های مشارکتی بر مبنای هم افزایی، می تواند منجر به شکل گیری یک تیم قوی، فعال و اثربخش در کسب و کار شود. در این مقاله15  راهکار جهت افزایش روحیه تیمی و مشارکت ارائه‌شده که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید یک تیم قوی کسب و کار تشکیل دهید.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید