انتخاب پالت رنگی در طراحی داخلی و دکوراسیون اداری
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

انتخاب پالت رنگی در طراحی داخلی و دکوراسیون اداری

رنگ هایی که دفتر کار را با آن تزئین می کنید مهم هستند زیرا بر رفتارها و نیز بهره وری تأثیر می گذارند. به همین دلیل بهتر است که هنگام خرید مبلمان اداری و یا طراحی دکوراسیون داخلی اداری به انتخاب رنگ مناسب توجه داشته باشید.

 

عواملی که باید قبل از انتخاب رنگ دفتر خود در نظر بگیرید:

قبل از انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی دفتر خود و یا استفاده در مبلمان اداری باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا کاری که باید در دفتر شما انجام شود به تمرکز بالایی نیاز دارد؟ در این صورت از ایجاد تضاد رنگی ناگهانی و استفاده از رنگ های مکمل خودداری کنید.
  • می خواهید شرکت شما چه تصویری از برند تجاری خود ارائه دهد؟ به یاد داشته باشید که فضای داخلی و دکوراسیون اداری شرکت شما، نمایشی از هویت و برند تجاری شما است که در ذهن مراجعین نقش می بندد.
  • می خواهید شرکت شما چه تصویری از شرکت ارائه دهد؟ به یاد داشته باشید که دفتر، به خصوص اگر در آن به عموم مردم خدمت می کنید، نما و نمایشی از شرکت شما است.
  • آیا کاری که در دفتر شما انجام می شود نیاز به خلاقیت دارد و فراتر از یک کار اداری است؟ اگر می خواهید خلاقیت را در بین کارمندان افزایش دهید، می توانید جزئیات و متن های کوچک با طیف رنگی چشمگیر و با کنتراست در بخش های خاصی از شرکت خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که از این تکنیک در حد اعتدال استفاده کنید زیرا گنجاندن کنتراست‌ های قوی و استفاده از طیف های رنگی بیش از حد چشمگیر می تواند جلوه بصری ناخوشایندی ایجاد کند.

چگونه رنگ های مناسب برای یک دفتر کار مدرن انتخاب کنیم؟

پس از در نظر گرفتن نکات فوق، می توانید با انتخاب رنگ دیوارها، لوازم جانبی و مبلمان اداری شروع کنید:

اگر یک یا چند رنگ مخصوص سازمانی دارید، می توانید از رنگ سازمانی یا یکی از آنها برای تزئین دفتر خود استفاده کنید. رنگ سازمانی به شرطی که بارگذاری بیش از حد در دکوراسیون نداشته باشد و بیش از حدود 10 تا 15٪ سطح بصری دفتر شما را دربر نگیرد، می تواند مثبت واقع شود و در جهت تبلیغ برند کسب و کار شما موفق عمل کند.

 در صورتی که از رنگ سازمانی در روکش صندلی اداری بدنه لوازم روشنایی و سایر اجزای مبلمان اداری استفاده می کنید، می توانید دیوار را کمی متفاوت از رنگ سازمانی رنگ آمیزی کنید و همیشه رنگ روشن تری را انتخاب کنید که باعث ایجاد وسعت در فضا شود.

 اگر شرکتان در یک منطقه سرد و بارانی، واقع شده است، بهتر است محیط اداری شما روشن باشد

در انتخاب رنگ برای دفاتر چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

  • آب و هوا و مکان:

 اگر شرکتان در یک منطقه سرد و بارانی، واقع شده است، بهتر است محیط اداری شما روشن باشد؛ رنگ های روشن را برای دیوارها، کفپوش ها و متریال صندلی اداری انتخاب کنید. علاوه بر این، در مبلمان اداری ترکیب متریال با چوب می تواند محیطی گرم و صمیمانه به وجود آورد.

اگر شرکت یا دفتر شما در یک منطقه گرم و روشن است، انتخاب رنگ سفید و به طور کلی ایجاد فضاهای تک رنگ همواره تصمیم خوبی به نظر می رسد.

  • نور طبیعی روز:

نکته ای که در هنگام انتخاب رنگ برای دفتر کار بسیار مهم است این است که لازم است به شدت نور و ثابت یا موقتی بودن آن توجه کنید. نور طبیعی بسته به اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی سطوح بیفتد، دارای خاصیت زنده‌کردن رنگ‌ها و سایه‌زنی یا حتی تغییر دادن سایه‌ها است و همچنین می‌تواند بسته به زمان روز صحنه‌های مختلفی را ایجاد کند که در ایجاد نشاط بین کاربران فضا تاثیر بسزایی دارد.

اگر دفتر کار نور طبیعی کمی دارد، رنگ سفید گزینه خوبی است، اما باز هم باید انتخاب را به طور کلی تجزیه و تحلیل کنید، همچنین با در نظر گرفتن نوع مبلمان و ویژگی های معماری فضا، استفاده از رنگ سفید خالص توصیه نمی شود زیرا می تواند کسالت بار باشد.

اگر رنگ سفید را برای دکوراسیون داخلی شرکت انتخاب نمودید، می توانید از رنگ های قرمز، مرواریدی، زرد یا خاکستری به عنوان مکمل استفاده کنید. به این ترتیب، با جدا کردن دیوار از قالب‌ها و درها، می‌توان از مسطح بودن بیش از حد محیط به دلیل کمبود نور طبیعی جلوگیری نمود.

نور را می توان به وسیله بازتاب نیز در محیط پخش کرد. این امر به عنوان مثال با استفاده از آینه برای افزایش جریان نور و یا انتقال تصاویر از فضایی به فضای دیگر به دست می آید که یکنواختی را می شکند.

  • سطح و حجم:

 یافتن یک طرح رنگی موفق اداری به معنای شروع یک ایده کلی است که در آن سعی می کنید درک کنید که چگونه پالت انتخاب شده بر نسبت های محیط تأثیر می گذارد. برای مثال، اگر رنگ‌ها باید برای دفاتر کوچک انتخاب شوند، استفاده از تضاد بین رنگ‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا احساس غرق شدن فضایی را ایجاد می‌کنند. همچنین استفاده بیش از حد از نقاشی های تزئینی ایده خوبی نیست، زیرا آنها محیط را اشباع می کنند و اندازه آن را کاهش می دهند. علاوه بر آن، این تأثیر نه تنها بر روی خود فضای اداری ایجاد می شود، بلکه تأثیر منفی روی مبلمان اداری نیز دارد و باعث می شود وزن بصری اطراف مبلمان اداری جذب شود و مبلمان اداری به چشم نیاید.

یکی از گزینه هایی که باید در نظر گرفت این است که اگر با فضای دارای دو ارتفاع متفاوت روبرو هستیم، با تمرکز بر یک رنگ بازی کنیم و با استفاده از این موقعیت سعی کنیم فضا را با لحن خاصی تعریف کنیم.

به همین ترتیب، می توان با نسبت های اتاق نیز بازی نمود؛ به عنوان مثال، اگر یک رنگ تیره برای دیوار پشتی یک اتاق طولانی انتخاب شود، آن دیوار نزدیکتر به نظر می رسد و این احساس را ایجاد می کند که اتاق کوچکتر است.

در مقابل، با رنگ آمیزی ازاره  زیر دیوار با رنگی تیره تر از بقیه، بوم عمودی واقع در بالا از روی زمین بلند می شود و احساس ارتفاع بیشتر را ایجاد می کند.

اگر رنگ سفید را برای دکوراسیون داخلی شرکت انتخاب نمودید، می توانید از رنگ های قرمز، مرواریدی، زرد یا خاکستری به عنوان مکمل استفاده کنید.

بررسی پالت های رنگی مختلف در دکوراسیون و مبلمان اداری:

  1. طیف رنگ های سرد از سبز تا آبی فیروزه ای:

رنگ های سرد از نظر بصری عمق فضا را کاهش می دهند، به همین دلیل است که استفاده از آنها باید به فضاهای بسیار بزرگ یا سایه های روشن تر و کمتر اشباع شده محدود شود. برای تزئین دفتر یا شرکت چهار رنگ آبی، بنفش، سبز و آبی فیروزه ای توصیه می شود:

  • سبز:

سبز رنگی است که خوش بینی، آرامش و هماهنگی را نشان می دهد. استفاده از آن در فضاهای اداری برای ترویج آرامش ضروری است؛ به عنوان مثال در اتاق جلسات استفاده از عناصر با رنگ سبز توصیه می شود.

رنگ زرد در اشباع ترین و روشن ترین رنگ آن، باید در نسبت های کوچک و در فضاهای خاصاستفاده شود، زیرا با یک هشدار همراه است و مرکز ثقل بصری پانورامای دفتر شما را به سمت نقطه خاصی حرکت می دهد.

  • آبی:

آبی رنگ آرامش، درون نگری و تمرکز است. در صورتی که کارهایی که نیاز به تمرکز بالایی دارند در دفتر شما انجام می شود، این رنگ مناسب محیط کاری شما است. رنگ آبی باعث ایجاد محیطی آرام و ساکت می شود که در آن کارمندان می توانند حداکثر تمرکز را داشته باشند و بالاترین بهره وری را به دست آورند.

بنفش:

این رنگ نشان دهنده تجمل، خرد و تجربه است و همچنین بخاطر قرار گیری در دسته رنگ های سرد، احساس آرامش را منتقل می کند. این رنگ باید در انواع روشن استفاده شود زیرا در مورد تیره ترین بنفش می تواند احساس غم و اندوه را منتقل کند.

آبی فیروزه ای:

آبی فیروزه ای رنگی آرامش بخش است که از ترکیب آبی، سبز و زرد حاصل می شود: این رنگ برای برای اتاق های انتظار و محیط هایی که نیاز به کاهش استرس دارند ایده آل است. آبی فیروزه ای رنگی است که محیط های ساحلی را در مناطق گرمسیری تداعی می کند و معمولا برای اکثر مردم بسیار خوشایند است.

  1. طیف رنگ های گرم، از سرخابی تا زرد:
  • نارنجی:

 این رنگ قدرت، اراده، انرژی و اشتیاق را نشان می دهد. رنگ نارنجی به این دلیل که در طبیعت بیشتر موجود است و رنگ برخی میوه ها می باشد، مغز ما آن را به عنوان چیزی اشتها آور، با طعمی شیرین جذب می کند. این رنگ برای محیط های مشارکتی بسیار مناسب است.

قرمز:

 استفاده زیاد از این رنگ نیاز به احتیاط و تامل دارد، اما استفاده بجا و درست از آن می تواند عزم، شکوفایی و قدرت را نشان دهد. از نظر روانشناسی قرمز رنگی است که دوگانگی شناختی را ارائه می دهد، زیرا با مفاهیم و رویدادهای مختلفی از جمله قدرت، عشق، اشتیاق، خطر و خشونت مرتبط است.

 برای استفاده صحیح از این رنگ، باید آن را با نسبت کم هنگام تزئین دفتر خود استفاده کنید و سعی کنید همیشه آن را در خطوط ارگانیک (منحنی و سینوسی) ارائه دهید.

 از این رنگ فقط در مکان‌های تفریحی یا محیط‌های مشارکتی استفاده کنید که در آن به وضوح بیشتری نیاز است.

رنگ های سرد از نظر بصری عمق فضا را کاهش می دهند

زرد:

 زرد برای فرهنگ غربی به نبوغ، خلاقیت، علم و درک مربوط می شود. برای فرهنگ آسیایی، در تم های نزدیک به طلا، با قدرت و ثروت همراه است. این رنگ در پاستلی ترین سایه اش بدون هیچ مشکلی قابل استفاده است. در اشباع ترین و روشن ترین رنگ آن، باید در نسبت های کوچک و در فضاهای خاص (درست مانند رنگ قرمز) استفاده شود، زیرا با یک هشدار همراه است و مرکز ثقل بصری پانورامای دفتر شما را به سمت نقطه خاصی حرکت می دهد.

کلام آخر:

برای داشتن فضایی دلپذیر، به دلیل استحکام و پراکندگی کم که در فضا به ارمغان می‌آورند، باید رنگ‌هایی از طیف‌های گرم مانند اخرایی، زرد، نارنجی، مسی یا سفالی داشته باشید که برای ادغام در محیط‌های بزرگ ایده‌آل هستند. از طرف دیگر در محیط های کوچک ترجیح داده می شود که محدوده های سبک تر این گروه را انتخاب کنید.

      Close

اشتراک گذاری
سوالات متداول
بهترین رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون و مبلمان اداری کدامند؟

رنگ های سرد مناسب برای دکوراسیون اداری شامل سبز، آبی، بنفش، آبی فیروزه ای و رنگ های گرم شامل نارنجی، قرمز و زرد می باشند.

برای دفاتر کوچک اداری چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

در دفاتر کوچک اداری بسته به نوع دکوراسیون از پالت رنگی روشن استفاده کنید زیرا رنگ های تیره عمق فضا را کاهش می دهند و برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

در انتخاب رنگ برای شرکت های چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی اداری و همچنین مبلمان اداری باید به فاکتورهایی از قبیل آب و هوای مکانی که شرکت در آن قرار دارد، میزان نورگیری فضاهای داخلی شرکت و همچنین سطوح و حجم فضاهای داخلی باید توجه نمود.

شاخص های اصلی انتخاب رنگ برای فضاهای اداری چیست؟

مهم ترین شاخص انتخاب رنگ برای فضاهای اداری سبک دکوراسیون اداری شرکت است که با پالت رنگی انتخاب شده هماهنگی داشته باشد. فاکتورهای دیگر توجه به میزان نور طبیعی دریافتی در آن فضای اداری، توجه به رنگ مبلمان اداری، بودجه مد نظر، نوع فعالیت شرکت می باشند.

چه رنگ هایی فضاهای اداری کوچک را بزرگتر نشان می دهند؟

رنگ های طیف خاکستری گرم وقتی به رنگ بژ متمایل می شود فضای اداری روشن و مدرنی برای شما ایجاد می کند. رنگ فیروزه ای با چوب های روشن نیز مناسب فضاهای اداری با مساحت کوچک است. همچنین رنگ سفید نیز در عمق بخشیدن به فضاهای کوچک بسیار موثر است.

رنگ های سرد و گرم، هریک مناسب چه نوع فضاهای اداری هستند؟

بهتر است رنگ های گرم برای محیط هایی که نیاز به پویایی بیشتر و مشارکت و تعامل دارند و رنگ های سرد در محیط هایی که به سکون و آرامش و تمرکز بالا دارند استفاده شود.

رنگ هویت سازمانی، از چه راه هایی می تواند در دکوراسیون اداری استفاده شود؟

رنگ هویت سازمانی می تواند به صورت المان های کوچک بر روی دیوارها، کف و سایر عناصر شرکت و یا بصورت ترکیب با متریال مبلمان اداری استفاده شود.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید