نکات طلایی برای نورپردازی اداری
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

نکات طلایی برای نورپردازی اداری

آیا می دانستید که نور بر خلق و خو و بهره وری تأثیر می گذارد؟ با دانستن نکات مربوط به روشنایی اداری، تیمی شاد و فعال ایجاد کنید. روشنایی در دفاتر به طور مستقیم بر رفاه کارمندان تأثیر می گذارد. اگرچه ممکن است اینطور به نظر نرسد، اما نور ما را پر از انرژی می کند و باعث می شود با انگیزه بیشتری با روز کاری روبرو شویم؛ بنابراین، این جنبه ای است که هنگام فضاسازی محیط های اداری باید در نظر گرفته شود.

 

ارتقای آسایش و بهره وری کارمندان یکی از تکنیک های اصلی هر کسب و کار موفق است و دفتری که فعالیت روزانه در آن انجام می شود تأثیر زیادی در این امر دارد: اگر محیط اداری مکانی تاریک و بسته باشد، احتمالاً کارمندان نسبت به انجام امور بی تفاوت تر خواهند بود و بالعکس، اگر محیط کاری دارای پنجره های بزرگ و نور طبیعی فراوان باشد، کارمندان در آن محیط خوشحال تر و با وظایف خود درگیرتر خواهند بود؛ اما چرا این اتفاق می افتد؟ در ادامه به دنبال یافتن پاسخ این سوال خواهیم بود.

چرا نورپردازی اداری بسیار مهم است؟


نور خورشید ریتم شبانه روزی بدن انسان را تنظیم می کند؛ یعنی تولید هورمون‌هایی که انرژی را در طول روز به بدن ما تزریق می‌کنند و هورمون‌هایی که بدن را برای خواب آسوده در شب آرام می‌کنند.

تغییر ناشی از عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ایجاد احساساتی مانند خستگی، افسردگی، کمبود توجه می شود؛ بنابراین، بدن هر انسان در طول روز به مقدار مشخصی نور طبیعی نیاز دارد تا به تولید هورمون های مناسب ادامه دهد و در نتیجه از وضعیت روحی بهتری برخوردار شود.

کاهش استرس، خستگی و فشارهای عصبی از جمله تاثیراتی است که نور خورشید بر بدن انسان می گذارد. طبق تحقیقات، نور طبیعی آن دسته از توانایی های شناختی را بهبود می بخشد که باعث می شود کارهای روزانه با موفقیت بیشتری انجام شود.

همچنین یکی از پیامدهای اصلی فقدان نور خستگی بینایی و سردرد همراه با خستگی است که مستقیماً بر بهره وری تأثیر می گذارد، مطالعات نشان داده که وجود نور طبیعی در ادارات به تاثیر بسیار مثبتی بر بهره وری کارمندان و بهبود توانایی های شناختی آنها دارد و روابط کاری صمیمانه تر و دلپذیرتر ایجاد می کند.

کاهش استرس، خستگی و فشارهای عصبی از جمله تاثیراتی است که نور خورشید بر بدن انسان می گذارد.

چگونه یک فضای کاری روشن و پر نور داشته باشیم؟

 

برای اینکه کارمندان دفاتر خود را دلپذیر بدانند، ایجاد فضای روشن بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف، ما 11 نکته در مورد نورپردازی اداری را به شما ارائه می دهیم.

1. از نور طبیعی بهره ببرید:

اگر منبع نور طبیعی دارید، از آن نهایت استفاده را ببرید و ایستگاه های کاری را در نزدیکی نقاط نورگیر قرار دهید. به این ترتیب دریافت نور را افزایش داده اید و در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهید کرد.

2. نورگیری تقریبا یکنواخت داشته باشید:

اگر می خواهید در دکوراسیون دفتر کار اصلاحاتی انجام دهید، به این فکر کنید که چگونه می خواهید نقاط نور را توزیع کنید تا هیچ گوشه ای کمتر از گوشه ای روشن نباشد. یکنواختی نور در روشنایی اداری بسیار مهم است، زیرا تغییرات در میزان نور تاثیرات منفی بر روی افراد می گذارد.

نورپردازی سقف:

اگر بر روی سقف شرکت خود نورپردازی مصنوعی اجرا نموده اید، توصیه می شود آن را در طرفین محل کار قرار دهید تا به صورت عرضی به محیط برخورد کند و مفید تر واقع شود. علاوه بر این، دید مانیتور باید موازی با منابع نور باشد.

3. لامپ های مناسب دفتر کار خود را پیدا کنید:

برای دفاتر اداری معمولاً استفاده از لامپ های فلورسنت توصیه می شود، زیرا گرمای کمتری از خود ساطع می کنند. همچنین به چند لوله نیاز دارید تا مکان را به خوبی روشن کنید.

4. سو سو زدن:

مفهوم دیگر برای تضمین سلامتی کارمندان، سوسو زدن استاندارد منبع نور است. علیرغم اینکه تقریباً در همه نورها سوسوزدن وجود دارد، اما اگر این شاخص زیر 15 درصد باشد، از سرگیجه و سردرد جلوگیری می کند. در طراحی اداری باید به دنبال لامپ هایی با سوسو زدن زیر 8 درصد باشیم تا برای کارمندان مضر نباشد.

5. دمای رنگ لامپ:

دمای رنگ نور بر حسب درجه کلوین اندازه گیری می شود و به ویژگی طیفی یک منبع رنگ اشاره دارد محدوده دمای رنگ از 1000 تا 10000 درجه کلوین می باشد. پایین ترین دما رنگ قرمز و زرد و بالاترین دما رنگ آبی را در بر می گیرد. در پاسخ به این پرسش که نور گرم مناسب تر است یا سرد؟ باید گفت که انتخاب دمای نور هر محیط متناسب با کاربرد آن محیط است زیرا همانطور که ذکر شد نور بر روحیه افراد تاثیر بسزایی دارد. در ادامه به بررسی چند رنگ نور می پردازیم:

  • نور سفید سرد (5400 تا 6500 درجه کلوین):

این نور برای محیط های صنعتی و اموری که عدم خواب آلودگی در آن محیط ا اهمیت دارد مناسب است. محیط هایی مانند کارگاه های نجاری، تراشکاری، نقشه کشی و غیره.

  • نور طبیعی (4000 درجه کلوین):

نور میانه یا نور زنده و طبیعی برای محیط هایی مانند مدارس، آشپزخانه ها، ادارات، محیط های عمومی و بیمارستان ها مناسب است.

  • نور سفید گرم (2700 تا 3000 درجه کلوین):

این نور برای محیط های صمیمی و گرم مناسب است زیرا حسی لطیف و آرامش بخش القا می کند. محیط هایی مانند اتاق پذیرایی، اتاق خواب، اتاق بیماران در بیمارستان ها و غیره.

در طراحی اداری، استفاده از نور خنثی برای ایستگاه های کاری توصیه می شود، زیرا طبیعی ترین نور است.

برای اینکه کارمندان دفاتر خود را دلپذیر بدانند، ایجاد فضای روشن بسیار مهم است.

6. رعایت شار نوری:

شار نوری روی یک سطح روشنایی نامیده می شود و بر حسب لوکس (لومن بر متر مربع) اندازه گیری می شود. بسته به فعالیتی که باید در اتاق انجام شود، استانداردهای حداقل سطوح روشنایی به شرح زیر توصیه شده است:

  • خواندن یا نوشتن: 270 لوکس
  • اتاق کامپیوتر: 323 لوکس
  • اتاق جلسه: 323-540 لوکس
  • دفتر بسته: 540 لوکس
  • دفتر باز: 807 لوکس
  • راهرو و پله: 108 لوکس

به طور کلی، برای روشنایی اداری توصیه می کنیم به عدد 500 لوکس در سطح کار برسید.

7. خیره کنندگی:

شاخص UGR (Unified Glare Rating) شاخصی است که تابش خیره کننده چشم انسان را نشان می دهد. فاکتورهایی مانند تکنولوژی ساخت لامپ، موقعیت نسبت به کاربر و ویژگی های فیزیکی محیط در این شاخص دخیل هستند. توصیه می شود در شاخص خیره کنندگی دفاتر اداری از عدد 19 UGR فراتر نروید.

8. زاویه باز شدن لامپ:

در نهایت، مفهوم کلیدی دیگری که باید در نظر گرفته شود، زاویه باز شدن نور چراغ LED است. این مقدار محدوده ای را که می توان بسته به فاصله تا لامپ روشن کرد مشخص می کند.

از این نظر توصیه می شود از چراغ هایی با زاویه باز شدن کمتر برای نورپردازی تاکیدی یا تزئینی و از چراغ هایی با زاویه بازتر برای روشنایی عمومی در دفتر کار خود استفاده کنید.

9. از نورپردازی زیاد خودداری کنید:

وجود نور طبیعی و یا مصنوعی در دفاتر اداری و محیط کسب و کار ضروری است اما استفاده بیش از حد از نور چه طبیعی و یا مصنوعی، باعث آزار کارمندان و خستگی و سردرد و همچنین مشکلات بینایی برای آن ها می گردد. پس در استفاده از نورپردازی برای محیط اداری همواره اعتدال را رعایت کنید.

10 پارتیشن های شیشه ای نصب کنید:

با نصب پارتیشن های شیشه ای برای تقسیم فضا، اجازه دهید نور آزادانه در اتاق گردش کند. به این ترتیب می توانید توزیع مورد نظر خود را بدون از دست دادن نور طبیعی انجام دهید.

با نصب پارتیشن های شیشه ای برای تقسیم فضا، اجازه دهید نور آزادانه در اتاق گردش کند.

11. سیستم های کنترل هوشمند نصب کنید:

امروزه سیستم های کنترل روشنایی هوشمند وجود دارد که به کنترل استفاده از نور کمک می کند. این سیستم ها فقط بخش هایی از فضا را که افراد در آن کار می کنند روشن می کنند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

نورپردازی ویژه محیط های اداری کار با مانیتور:

 

امروزه اکثر مشاغل اداری وابسته به کامپیوتر هستند و کارمندان زیادی روزانه حدود 8 ساعت مقابل مانیتور قرار می گیرند و به انجام وظایف خود می پردازند. در این راستا و برای جلوگیری از نور خیره کننده مانیتور می توان تمهیداتی انجام داد:

یکی از راه‌های حل این مشکل استفاده از نور ملایم است که در داخل لامپ‌هایی که برای این منظور ساخته شده‌اند که نور غیرمستقیم و پراکنده را ترکیب می‌کند و نوری با کنتراست بسیار کم به وجود می آورد. فن‌آوری‌های جدید در لامپ‌های نور مستقیم و غیرمستقیم، مانند ریز منشورها و موج برها، دیفیوزرها، نور آن ها را بسیار کارآمد و تابش خیره‌کننده را بسیار کم کرده است.

برای دفاتر اداری استفاده از لامپ های فلورسنت توصیه می شود.

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
در نور پردازی اداری از کدام رنگ نور استفاده کنیم؟

در طراحی اداری، استفاده از نور خنثی برای ایستگاه های کاری توصیه می شود، زیرا طبیعی ترین نور است.

در نور پردازی محیط های اداری چه میزان روشنایی نیاز است؟

نورپردازی محیط های اداری بسته به نوع کاری که در آن محیط انجام می شود و میزان تمرکز مورد نیاز متفاوت است اما به طور کلی، برای روشنایی اداری توصیه می کنیم به عدد 500 لوکس در محیط برسید.

برای افزایش دریافت نور در محیط اداری چه کارهایی می توان انجام داد؟

در جهت افزایش نور دریافتی از پارتیشن های شیشه ای استفاده کنید تا نور فقط در یک دفتر محصور نگردد و بتواند در فضا گردش کند. همچنین تا می توانید ایستگاه های کاری خود را نزدیک به پنجره ها تعریف کنید و از قرار دادن فضاهایی مانند آبدارخانه یا اتاق های کم کاربردتر در کنار پنجره های اصلی و نورگیر خودداری کنید.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید