چرا یک میز ارگونومیک بخریم؟
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

چرا یک میز ارگونومیک بخریم؟

بیش از 60 درصد از کارمندان بیش از 6 ساعت در روز را پشت میز خود می نشینند که می تواند در کوتاه مدت و همچنین در دراز مدت باعث ایجاد بیماری و آسیب های فیزیکی متعددی شود.

 

 

در واقع، چه ایستاده و چه نشسته، بدن انسان نیاز به تغییر وضعیت دارد. با این حال داشتن مبلمان اداری ای که می تواند با کاربران خود سازگار شود، ناراحتی و تنشی را که پس از چندین ساعت نشستن احساس می شود، کاهش می دهد. در میان این مبلمان اداری، میز ارگونومیک فاکتور اصلی است. در ادامه نحوه شناسایی یک میز ارگونومیک، چرایی انتخاب آن و گزینه های مناسب ارائه شده است.

 

 

میز ارگونومیک چیست؟

در میان بسیاری از مدل های میز به اصطلاح ارگونومیک موجود در بازار، پیدا کردن مسیر خود همیشه آسان نیست. به طور ساده یک میز در صورتی ارگونومیک تعریف می شود که بتوان آن را با توجه به ویژگی های فیزیکی کاربر تنظیم کرد. ابعاد استاندارد آن عبارتند از: ارتفاع 65-74 سانتی متر (در حالت نشسته) / عمق 80-110 سانتی متر / فاصله از صندلی 20-26 سانتی متر.

همانطور که می دانیم کار در وضعیت ایستا، نشسته یا ایستاده، برای مدت طولانی و بدون حرکت به شدت ممنوع است؛ اما راه حل چیست؟ موقعیت های ایستاده و نشستن جایگزین که به شما امکان می دهد برای راحتی بهتر و کارایی بیشتر در ایستگاه کاری، حالتی پویا اتخاذ کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، پایه‌های ایستگاه‌های کاری با قابلیت تنظیم ارتفاع دارای عملکردی در حالت نشستن هستند که به کاربر اجازه می‌دهد تا میز کار خود را با مورفولوژی و وظایف خود تطبیق دهد: مردان و زنان، قد بلند و کوتاه‌قد، به راه‌حل‌های متفاوتی نیاز دارند.

میز ارگونومیک (و به طور کلی مبلمان ارگونومیک) علاوه بر کاهش درد، مانند دیسک کمر یا سیاتیک، می تواند خستگی را کاهش داده و رفاه کاربر خود را بهبود بخشد

اختراع کار اداری و تولد مدل های میز ارگونومیک

اصطلاح کار به شکل امروزی در آغاز قرن بیستم ظاهر شد. هدف آن طبقه بندی و ذخیره داده های شرکتی بود. در ابتدا، این نوع موقعیت ناچیز تلقی می شد و تنها 3 درصد از نیروی کار را تشکیل می داد. سپس با هجوم زنان به دنیای کار به تدریج توسعه یافت. در اواسط قرن بود که متخصصان ارگونومی به دنبال درد مزمنی که کارمندان ذکر کردند، به مبلمانی که قبلا ارائه شده بود، توجه نمودند و آنها را بررسی کردند. پس از آن صندلی ها و میزهای ارگونومیک کم کم جایگاه خود را در دنیای کار باز نمودند.

 

ویژگی های میز ارگونومیک

میز ارگونومیک به میزی گفته می شود که از نظر ارتفاع، عرض و با توجه به صندلی که به آن متصل می شود، قابل تنظیم است؛ بنابراین، همانطور که گفته شد برای یک حالت نشستن کلاسیک، ارتفاع یک میز ارگونومیک می تواند بین 65 تا 74 سانتی متر متغیر باشد. عمق آن 80-120 سانتی متر و فاصله تا صندلی (صندلی، صندلی راحتی) 20-26 سانتی متر است. به این ترتیب صفحه نمایش، ماوس، صفحه کلید کامپیوتر در ارتفاع مناسب قرار دارند.

ارتفاع استاندارد یک میز کاردر حالتی که کاربر نشسته است بسته به ابعاد فیزیکی کاربر بین 65-74 سانتی نتر است.

چرا یک میز ارگونومیک انتخاب کنیم؟

در حالی که بسیاری از کارمندان به میزهای معمولی راضی بوده اند، چرا باید روی یک میز ارگونومیک با قیمتی بیشتر سرمایه گذاری کنیم؟ پاسخ این سوال در مزایای بسیاری است که میز ارگونومیک هم برای کاربر و هم برای کارفرما دارا می باشد. کاهش آسیب های فیزیکی در کارمندان، افزایش انگیزه و توان جسمانی آنان برای کار و فعالیت و همچنین کاهش خستگی و غیبت ناشی از بیماری را در پی دارد که این موضوع در مجموع باعث افزایش بهره وری کاری کارمندان می گردد.

 

مورفولوژی های مختلف

میزهای به اصطلاح کلاسیک برای افرادی با قد 1.75 متر ساخته شده است. کاربران کوچکتر درد در گردن و شانه ها را تجربه خواهند کرد. برعکس کسانی که از این قد بلندتر هستند ممکن است از کمردرد رنج ببرند. برای محدود کردن تنش های ناشی از نشستن طولانی مدت انتخاب تجهیزات و مبلمان اداری ارگونومیک راه حل مناسبی است؛ بنابراین علاوه بر پیاده سازی راهکارهای دیگری مانند ورزش، یک دفتر کار ارگونومیک به کاربر خود امکان فعالیت بهینه را ارائه می دهد. در واقع مورفولوژی ها بسیار متنوع هستند، بسته به اینکه کارمند شما مرد است یا زن، با توجه به جثه، تناسب اندام و غیره ابعاد و اندازه های ارگومیک متفاوت خواهد بود.

عمق استاندارد یک میز کار ارگونومیک بین 80-110 سانتی متر توصیه می گردد.

مزایای روزانه - هم برای کاربر و هم برای کارفرما

با یک میز ارگونومیک پس از انجام تنظیمات کارمند از راحتی روزانه بهره مند می شود که از رنج آنها جلوگیری می کند و تمرکز بهتر را تضمین می کند. تحقیقات در این زمینه نشان داده که بیش از 88 درصد از کارمندان ایستگاه کاری خود را به دلیل درد یا تنش مربوط به موقعیت خود ترک می کنند. تجهیزات مناسب باعث کاهش این ناراحتی و اطمینان از رفاه خاصی برای کارکنان می شود.

 

چگونه یک میز ارگونومیک انتخاب کنیم؟

تعداد زیادی مدل از میزهای ارگونومیک وجود دارد. برای انتخاب خود از بین تمامی مبلمان موجود می توانید به طراحی، کیفیت محصولات و همچنین گزینه های مختلف ارائه شده و البته قیمت نیز توجه کنید. استفاده از آن در شرکت نیز مهم است. مبلمان اداری باید با توجه به فعالیت، طراحی و سازماندهی فضاهای کاری انتخاب شود.

میز نشسته / ایستاده ارگونومیک

امکان جایگزینی نشستن و ایستادن بدون شک بهترین گزینه برای یک دفتر کار ارگونومیک است. ثابت شده است که بهره وری کارکنان با استفاده از این سیستم تا 46 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، ایستادن باعث مصرف 30 درصد کالری بیشتر از نشستن می شود.

برای اینکه بتوانید این حرکت را در دفتر کار خود روال کنید، میزهای نشستن/ایستادن وجود دارد. صفحه میز ارگونومیک را می توان با پایه هایی که ارتفاع آن ها قابل تنظیم است یا با مکانیزمی که صفحه را با ایمنی کامل برای ابزار نصب شده بر روی آن بالا یا پایین می کند، تغییر حالت داد.

 

همچنین می‌توانید در صورت داشتن فضای کافی، ارتفاع‌های مختلف میز را ارائه دهید؛ بنابراین، کاربر می تواند روی میز ثابت خود کار کند و به همکاران خود برای یک جلسه در یک میز بپیوندد که به او اجازه می دهد ایستاده بماند. این امر تبادل را تقویت می کند و به شما امکان می دهد دیدگاهی در مورد یک موقعیت خاص به دست آورید.

 

شاید مقالات زیر برایتان جالب باشند:

8 نکته برای وضعیت صحیح بدن حین کار با کامپیوتر

مهم ترین مزایای کار به صورت ایستاده چیست؟

فاصله استاندارد میز کار از صندلی 20-26 سانتی متر می باشد.

 

میز ارگونومیک با سطح کج

اگر امکان انتخاب میز نشستن و ایستاده ارگونومیک وجود ندارد، مدل با صفحه کج نیز کاملاً مناسب است. اگرچه صفحه رویه میز ارگونومیک تنها چند سانتی‌متر حرکت می‌کند، اما همچنان به کاربر این امکان را می‌دهد که وقتی شروع به احساس ناراحتی می‌کند، وضعیت خود را تغییر دهد. در عین حال، ابزارهای مورد استفاده (موس، صفحه کلید، مانیتور) باید با این نوع نصب سازگار باشند.

 

اطمینان از ارگونومی مطلوب

برای اینکه میز ارگونومیک تکیه گاه موثری برای بهبود وضعیت بدن کارمندان باشد، باید با صندلی مناسب همراه باشد. در میان بسیاری از صندلی ها و صندلی های موجود، یک مدل ارگونومیک نیز در اینجا ایده آل است. همراه تکیه گاه یا یا بدون آن، ارتفاع، پشتی و صندلی آن قابل تنظیم است تا با کاربر سازگار شود.

همچنین لوازم جانبی مختلفی مانند ساعد برای کاهش تنش در شانه ها وجود دارد که به رویه میز ارگونومیک متصل می شود. زیرپایی نیز می تواند یک گزینه باشد. نورپردازی را نیز نباید نادیده گرفت تا راحتی و تمرکز چشم را افزایش دهد.

نکته نهایی اینکه میز ارگونومیک (و به طور کلی مبلمان ارگونومیک) علاوه بر کاهش درد، مانند دیسک کمر یا سیاتیک، می تواند خستگی را کاهش داده و رفاه کاربر خود را بهبود بخشد.
 

امکان جایگزینی نشستن و ایستادن بدون شک بهترین گزینه برای یک دفتر کار ارگونومیک است.

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
ارتفاع استاندارد یک میز کار ارگونومیک چقد است؟

ارتفاع استاندارد یک میز کاردر حالتی که کاربر نشسته است بسته به ابعاد فیزیکی کاربر بین 65-74 سانتی نتر است.

عمق استاندارد یک میز کار ارگونومیک چقد است؟

عمق استاندارد یک میز کار ارگونومیک بین 80-110 سانتی متر توصیه می گردد.

فاصله استاندارد میز کار از صندلی چقدراست؟

فاصله استاندارد میز کار از صندلی 20-26 سانتی متر می باشد.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید