نکات کلیدی برای انتخاب مبلمان اداری مناسب
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

نکات کلیدی برای انتخاب مبلمان اداری مناسب

یک محیط اداری طراحی شده، در ارتقای بهره وری و کارایی کارمندان تاثیر قابل توجهی داراست. به همین دلیل مهم است که قبل از انتخاب مبلمان اداری مسائلی را مد نظر قرار دهیم.

برای ایجاد فضای کاری دلپذیر، الهام بخش و راحت، انتخاب مبلمان اداری مناسب بسیار مهم است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، بنابراین لازم است قبل از خرید هر عنصر در مورد آن ها بصورت شفاف فکر کنید.

مبلمان اداری و همچنین طراحی و دکوراسیون به طور کلی، وزن زیادی در پیکربندی هر فضای کاری به خود اختصاص می دهد. همانطور که گفته شد مطالعات علمی نشان می دهند که محیط بر خلاقیت و بهره وری کارکنان تأثیر می گذارد؛ بنابراین، مدیران تلاش می کنند تا با انتخاب مبلمان اداری مناسب، بهترین شرایط کاری را برای تیم خود ایجاد کنند.

 قبل از انتخاب و خرید مبلمان اداری برای شرکت خود لازم است به پاسخ سؤالاتی در این زمینه بیندیشید؛ سوالاتی از قبیل:

  • ساعات کاری کارمندان چگونه است و روزانه چند ساعت در دفتر کار می کنند؟
  • چند ساعت به صورت نشسته امور شغلی خود را انجام می‌دهند؟
  • وظایف کاری هر کدام از کارمندان به چه صورت است؟
  • مساحت شرکت و محیطی که می خواهیم در آن مبلمان اداری قرار دهیم چقدر است؟
  • دکوراسیون داخلی شرکت با کدام سبک طراحی شده است؟

قبل از اینکه به بررسی نکات مهم قبل از انتخاب مبلمان مناسب شرکت بپردازیم، در مورد مبلمان ضروری اداری مباحثی را ذکر خواهیم نمود.

مبلمان ضروری اداری چیست؟

با توجه به اینکه بیشتر مشاغل امروزی با گذراندن زمان زیادی در مقابل رایانه انجام می گیرد، ترجیحاً بهتر است در انتخاب مبلمان برای محیط اداری به فکر تسهیلات کاربردی برای رفاه بیشتر کارمندان باشید.

مبلمان ضروری اداری برای یک دفتر کار عبارتند از:

  • میز اداری که می تواند به شکل های مستطیل، ال شکل، کامپکت یا کم جا، ایستاده و متغیر، یو شکل، مربعی مدولار، کابینتی و غیره باشد.
  • صندلی اداری که توصیه می گردد ارگونومیک باشد تا کارمند بتواند دروضعیت صحیحی قرار بگیرد. می توانید از بین مدل های صندلی ارگونومیک دارای تکیه گاه دستی یا بدون آن یکی را انتخاب کنید.
  • فایلینگ و کمدهای مورد نیاز که ظرفیت و ابعاد متغیر آن‌ ها با توجه به خدمات شرکت و پرونده ها و اسناد موجود تعیین می گردند و دارای محفظه های تکی یا چند طبقه هستند.

7 نکته قبل از انتخاب مبلمان اداری:

  1. بودجه مورد نظر را تعیین کنید:

یکی ازعوامل اصلی تاثیرگذار بر انتخاب مبلمان برای محیط اداری، هزینه ای است که قصد دارید صرف این کار کنید؛ بودجه مد نظر شما تا حد زیادی تعیین می کند که شما میز با چه ابعاد، طرح و متریالی انتخاب کنید. در صورت عدم محدودیت در بودجه، گزینه های انتخابی شما از عوامل دیگر مانند شخصیت برند و هویت سازمانی، سبک طراحی و دکوراسیون اداری و نظایر آن تأثیر بیشتری می پذیرند.

2.مساحت فضای اداری خود را اندازه گیری کنید:

یکی از نکات تعیین کننده در انتخاب مبلمان های اداری، مساحت شرکت شماست. مساحت اتاق یا فضایی که قرار است مبلمان اداری در آن چیدمان شود را اندازه گیری کنید سپس یک طرح در مقیاس کوچک تهیه کنید و تجزیه و تحلیل کنید که بهترین راه برای توزیع فضا در شرکت شما چیست؟ ممکن است پس از آنالیز مساحت موجود و تعداد کارمندان، به این نتیجه برسید که از میزهای با ابعاد استاندارد در بازار استفاده نکنید و ابعاد بهینه و دلخواه خودتان را سفارش دهید.

3.فهرستی از نیازمندی های خود تعیین کنید:

برای اینکه چیزی از یادتان نرود و هیچ کارمندی بدون صندلی یا میز نماند، فهرستی از تمام مبلمان و تجهیزاتی که نیاز دارید و مقدار آن تهیه کنید.

4.جدول هایی با اندازه دقیق تهیه کنید:

میانگین ارتفاع استاندارد میز اداری بین 70 تا 80 سانتی متر است که این امکان را به کارمند می دهد که به راحتی پشت میز بنشیند و از آن استفاده کند؛ برای انتخاب مبلمان اداری مناسب و منحصربفرد برای شرکت خود این استانداردها را پیدا کنید و در جدولی قرار دهید تا میزهای اداری خود را طبق این اعداد انتخاب کنید.

همچنین در مورد انتخاب میزهای اداری به این نکته توجه کنید که آیا کارمند بر حسب وظایف کاری خود به کشوی متصل به میز نیاز دارد یا خیر.

یکی از نکات تعیین کننده در انتخاب مبلمان های اداری، مساحت شرکت شماست.

5.از نورپردازی غافل نشوید:

انتخاب نور مناسب در یک ایستگاه کاری برای ایجاد محیطی دلپذیر و آرامش بخش، اجتناب از خستگی چشم و بهبود عملکرد در فرایندهای کاری ضروری است. از شکل دادن به نقاط روشن گرفته تا ایجاد بهترین سایه ها برای افزایش تمرکز، ایده های زیادی در مورد نحوه طراحی نور در یک محیط کاری وجود دارد.

 اگر دفتر کار نور طبیعی خوبی ندارد، مطمئن شوید که لامپ هایی را خریداری می کنید که نور کافی برای انجام فعالیت شما را ارائه می دهند. در غیر این صورت، کارمندان شما ممکن است دچار مشکلات بینایی شوند. بعد از در نظر گرفتن نورپردازی مناسب، محیط کاری شما آماده انتخاب مبلمان خواهد بود.

6.به سبک دکوراسیون اداری خود توجه کنید:

یکی از نکات مهم دیگر در انتخاب مبلمان اداری مناسب برای شرکت، توجه به سبک دکوراسیون داخلی شرکت است. سبک های مختلفی از جمله سبک مینیمال، کلاسیک، مدرن در زمینه دکوراسیون اداری وجود دارند؛ در همین راستا بهتر است مبلمان اداری شرکت با این سبک ها هماهنگی داشته باشد تا محیط یکپارچه تر به نظر برسد و هویت واحد داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع سبک های رایج در زمینه دکوراسیون اداری می توانید مقاله سبک‌های کاربردی دکوراسیون داخلی برای فضای اداری را مطالعه بفرمائید.

7.ساعات کاری کارمندان و وظایف آن ها را در نظر بگیرید:

نوع میز و صندلی‌ای‌ که کارمندان نیاز دارند، بستگی زیادی به وظایف آن ها دارد، میز یک کارشناس با میز معاون و کارمند متفاوت است و ابعاد آن نیز نسبت با سایر میزها یکسان نیست؛ بنابراین در انتخاب میز و مبلمان مناسب برای شرکت خود باید به وظایف کارمندان نیز دقت کنیم.

همچنین میزان ساعاتی که کارمندان در اداره مشغول کار هستند در چینش مبلمان و تجهیزات اداری نیز مؤثر است. به این صورت که اگر ساعات کاری کارمندان طولانی و تمام وقت است، به محیط آزادتری برای تمرکز و انجام وظایف روزمره نیاز دارند و بالعکس اگر ساعات کمتری مشغول به کار هستند، در فضای شلوغ تر و با میزهای کار بیشتر نیز می توانند وظایف کاری خود را انجام دهند.

مبلمان اداری معرف برند تجاری شرکت شما است.

پس از طی تمامی این مراحل می توانید مبلمان مناسب اداره خود را انتخاب و خریداری کنید. مبلمان اداری شخصیت برند شما را منعکس می کند. به عنوان مثال، خطوط مستقیم و رنگ های خنثی متانت را منتقل می کنند و رنگ های چشم گیر خلاقیت را القا می کنند؛ بنابراین مشخص کنید که کسب و کار شما دارای چه شخصیتی است و چه ارزش هایی را پیگیری می کند و به دنبال گونه ای از مبلمان اداری باشید که این ارزش ها را به مخاطبان منتقل کند.

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
عناصرضروری مبلمان اداری کدامند؟

عناصر ضروری مبلمان اداری شامل میز کار، صندلی و فایلینگ هستند که در ابعاد و طرح های متفاوت قابل سفارشند.

منظور از صندلی ارگونومیک چیست؟

صندلی ارگونومیک صندلی‌ای است که کاربر-محورانه طراحی شده و قابلیت انطباق با وضعیت و حرکات بدن کاربر در حین فرایندهای متنوع کاری را داشته باشد و به کاربر کمک کند تا حین نشستن در وضعیت صحیحی قرار گیرد؛ یعنی موقعیت ستون فقرات، کمر، گردن، پاها و بازوهای کاربر در حالت مناسبی قرار بگیرند و در بلند مدت باعث آسیب بدنی نشود.

آیا مبلمان اداری در ابعاد دلخواه قابل سفارش است؟

بله. شرکت محیط آرا در مگاپروژه های تجاری و اداری و پروژه های دارای تیراژ بالا، مبلمان با طرح و ابعاد سفارشی نیز تولید می کند.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید