سبک‌های کاربردی دکوراسیون داخلی برای فضای اداری
زهره کاویانی
1 سال پیش
0 نظر

سبک‌های کاربردی دکوراسیون داخلی برای فضای اداری

در این متن در مورد سبک شناسی در طراحی فضای داخلی ادارات صحبت شده است. در ادامه به معرفی سبک‌های مختلفی که در چیدمان اداری کاربرد دارند، پرداختیم و پرکاربردترین و مهم‌ترین عناصر را در طراحی و چیدمان اداری بیان کردیم. در معرفی هر سبک نیز پیشنهاداتی برای استفاده صحیح از آن سبک را بیان کرده‌ایم.

 

به کارگیری سبک‌های مختلف در طراحی داخلی فضای اداری

یکی از سوالات متداول در زمینه طراحی داخلی فضای اداری و سبک شناسی این است؛ که مدیران مجموعه باید چه نوع سبکی برای محیط کار خود انتخاب کنند؟ برای اینکه بهتر بتوانید به پاسخ آن دست پیدا کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید، کارمندان ساعات زیادی را روزانه در دفتر کار و یا ادارات سپری می‌کنند. با این توضیح می‌توانیم بگوییم که محل کار کارکنان، منزل دوم آنها محسوب می‌شود. بنابراین مدیران هر مجموعه باید در نظر داشته باشند که فضای کار مناسب بر بازدهی بهتر آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. 

همان‌طور که گفته شد، محیط کار می‌تواند همچون منزل دوم هر کارمندی باشد، بنابراین باید دارای فضایی آرام، با رنگ آمیزی مناسب، اکسسوری‌های مرتبط با محیط کار و از همه مهم‌تر که همه این موارد را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد؛ شناخت کافی نسبت به سبک‌های معماری و دکوراسیون داخلی و به کارگیری صحیح از سبک‌ها است. اگر در نظر دارید طراحی داخلی فضای اداری خود را به طراح و فردی متخصص بسپارید، توجه داشته باشید که باید تمامی معیارها و نیازهای خود را برای ایجاد فضای مورد نظر اعلام کنید. این امر مهم به طراح کمک می‌کند تا در انتخاب مناسب‌ترین سبک برای فضای اداری شما بهتر عمل کند. اما اگر از آن دسته از افراد هستید که ترجیح می‌دهید خودتان شخصا بر همه امور نظارت کنید و تصمیم گیرنده نهایی خودتان هستید، باید شناخت درستی نسبت به سبک‌های معماری و دکوراسیون داخلی داشته باشید. در برخی موارد نیز مدیران، خود دارای سلیقه‌ای مستقل و خلاق هستند و این امر باعث می‌شود تا جدا از انتخاب یکی از سبک‌های مدرن، کلاسیک و یا سایر آن‌ها، طرحی نو در محیط کار خود به وجود آورند؛ و با تلفیق چند سبک متفاوت انرژی بیشتری در محیط کار ایجاد کنند. به طور مثال دفتر کار شرکت گوگل برای کارمندان خود این شرایط را فراهم کرده است که هر زمان که نیاز داشتند، با توجه به امکانات فراوانی که در اختیارشان قرار دارد، با خلاقیت، فضایی پویا و متناسب با روحیات و خواسته هر فرد ایجاد نمایند.

وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان می‌آید، برخی افراد تنها دو سبک مدرن و کلاسیک به ذهنشان خطور می‌کند. در سال‌های اخیر، بسیاری از طراحان با استفاده از تلفیق و یا به کارگیری طرح‌های از یاد رفته، نوآوری ایجاد کرده‌اند و فضای دلنشینی در محیط اداری به وجود آورده‌اند.

از معیارهای مهم برای انتخاب دقیق و درست یک سبک برای فضای اداری، می توان به کاربری شرکت مورد نظر اشاره کرد؛ به طور مثال اگر صاحب کمپانی تولید فرش هستید، می‌توانید از طراحی اسلامی و مدرن در فضای اداری خود بهره مند شوید. از دیگر معیارهای مهم در انتخاب سبک مورد نظر برای فضای اداری می‌توان به متراژ فضای اداری اشاره کرد. یک طراح باید بداند چه متراژی برای مانور بیشتر در طراحی داخلی فضای اداری در دست دارد، تا بر اساس آن تصمیمات لازم در نحوه نورپردازی، چیدمان اداری، محل قرارگیری میز رسپشن و یا میز منشی، کتابخانه، پارتیشن اداری، مبل اداری، اتاق مدیریت، اتاق انتظار و سایر موارد را بگیرد.

تامین بودجه کافی برای طراحی فضای اداری تعیین کننده میزان استفاده از امکانات موجود در طراحی دکوراسیون اداری است. 

در نهایت باید تمامی خواسته‌های مدیران شرکت در طراحی فضای اداری مورد توجه قرار گرفته و به نیازهای آن پاسخ داده شود.

شایان ذکر است که طرح‌‌های چیدمان داخلی متاثر از معماری اسلامی، معماری کلاسیک، معماری مدرن و معماری سنتی بوده و همگام با آن‌ها پیش می‌رود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است، که بهره‌وری و کارایی محصولات هیچگاه نباید قربانی زیبایی محض شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی متدهای مختلف در طراحی داخلی فضای اداری و میزان تاثیر پذیری آن‌ها را از سبک‌های مختلف معماری مورد بررسی قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی انواع سبک در طراحی فضای اداری

سبک کلاسیک

این سبک یکی از قدیمی‌ترین و البته با سابقه‌ترین متدهایی است که همیشه مورد توجه طراحان بوده و در سال‌های اخیر، با تلفیق این سبک با سبک‌های دیگر، خلاقیت‌های بیشماری به وجود آمده است؛ که همواره برای اکثر افراد جذاب می‌باشد. از همه مهم‌تر، تلفیق و کاربرد آن با طرح مدرن است. گاهی نیز آن را به صورت مجزا و کاملا مستقل به نمایش می‌گذارند، که استفاده از آن بستگی به ذوق و سلیقه طراح دارد. از ویژگی‌های سبک کلاسیک می‌توان به استفاده از تزئینات مجلل، کف پارکت با رنگ‌های تیره، مبلمان کلاسیک شیک به همراه کنده‌کاری روی چوب و رنگ‌های کرم و قهوه‌ای اشاره کرد. این سبک بیشتر معرف حس قدرت و تجمل گرایی است. در این سبک از متریال شیشه و چوب استفاده می‌گردد و طراحی‌های مجلل بر روی آن‌ها فضای بسیار شیک و جذابی ایجاد می‌کند. استفاده از این سبک در چیدمان داخلی، در اکثر مواقع به دلیل ویژگی‌های ظاهری و متریال‌های مصرفی که دارد، فضایی رسمی و مجلل ایجاد می‌کند. این سبک می‌تواند در تمامی محیط‌های اداری کارایی داشته باشد در سال‌های اخیر استفاده از این سبک در فضای مدرن، تضاد‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌کند و این روزها کاربرد زیادی دارد. در بخش نورپردازی نیز اغلب از لوسترهای تجملاتی، آباژورها، نورهای مخفی و هالوژن‌هایی با نور گرم استفاده می‌شود. اگر این سبک را تنها برای بخشی از فضای اداری خود در نظر گرفته‌اید، حتما از آن در اتاق مدیریت استفاده کنید.

سبک مدرن

این سبک که همچنان پیشتاز در طراحی داخلی فضای اداری می‌باشد، در محیط اداری ایجاد انگیزه و قدرت می‌کند. این سبک با سایر طرح‌ها قابل تلفیق بوده و دارای زیر شاخه‌های متعددی می‌باشد. در مبلمان مدرن به منظور ایجاد فضایی شفاف و دلبازتر از طیف رنگی سفید و طوسی بیشتر استفاده می‌شود. فضای مدرن اداری، فضای ساده‌تر و دارای اکسسوری‌های مفهومی‌تری نسبت به استفاده از آثار هنری معروف در سبک کلاسیک است. در بخشی از طراحی مدرن در چیدمان اداری، از گل و گیاه استفاده می‌شود، که باعث ایجاد فضای سبز و محیطی با نشاط در بین کارمندان خواهد شد. تلفیق این سبک با کلاسیک طرفداران زیادی در معقوله طراحی داخلی دارد و امروزه در بیشتر رستوران‌ها، فضاهای اداری و دکوراسیون هتل، شاهد آن هستیم.

 

سبک مینیمالیسم

مینیمال واژه‌ای لاتین است که معنی آن حداقل می‌باشد. همانطور که از معنی آن پیداست سبک شناسی آن از حداقل‌ها در طراحی استفاده می‌شود. در این طراحی تلاش بر این است که از تمرکز کارمندان در انجام امور کاسته نشود، به همین دلیل با ایجاد فضای شلوغ در محیط اداری مخالف است. این سبک از تجملات و پیچ و تاب‌های خاص دوری می‌کند؛ به همین دلیل می‌توانیم آن را یکی از بهترین متدها در طراحی دکوراسیون داخلی اداری معرفی کنیم. بسیاری بر این اعتقادند که این فضا می‌تواند در ایجاد خلاقیت در کارمندان تاثیر مثبتی داشته باشد. 

سبک اسلامی

این سبک، برخلاف نام آن که انتظار می‌رود تنها در کشورهای اسلامی از آن استفاده شود، در دنیا مطرح است. از این سبک هم در معماری داخلی و هم در معماری ساختمان شرکت‌ها استفاده می‌شود، که جلوه ویژه‌ای به محیط کار می‌بخشد. در این متد از طرح‌های رایج در معماری اسلامی مانند طاق و رواق‌ها، رنگ‌هایی مانند فیروزه‌ای و زرد، طرح های اسلیمی و… استفاده می‌شود. شایان ذکر است که تلفیق این سبک در فضای مدرن امروزی بسیار چشم نواز و خاص بوده و تا حدودی معرف زیبایی‌های معماری اسلامی می‌باشد.

 

پرکاربردترین و تاثیر گذارترین عناصر در طراحی فضای اداری

رنگ آمیزی مناسب در محیط کار می‌تواند در روحیه کارکنان تاثیر مستقیم بگذارد. در طراحی فضای داخلی همچنین می‌توانید از رنگ‌ها برای معرفی شرکت خود استفاده کنید. حال این رنگ‌ها می‌توانند در تلفیق با رنگی دیگر و یا به تنهایی خود را نشان دهند. عامل تاثیرگذار دیگری که می‌خواهیم از آن صحبت کنیم مبلمان اداری می‌باشد. مبلمان اداری به این دلیل که یکی از اساسی‌ترین موارد در طراحی داخلی است و با سبک طراحی داخلی ارتباط مستقیم دارد، بسیار تاثیر گذار می‌باشد؛ علاوه بر آن صندلی اداری و یا صندلی مدیریتی نیز متأثر از آن است.

ایجاد فضای سبز در راهروها، اتاق انتظار، اتاق مدیریت و روی میز کارمندان نیز از اهمیت ویژه‌ای در طراحی داخلی فضای اداری برخوردار است. متناسب با میزان فضای مورد نظر می‌توانید از گیاهان متفاوت با جثه‌های بزرگ و کوچک استفاده کنید. ما به شما استفاده از گیاهان آپارتمانی را توصیه می‌کنیم که کمتر نیاز به نور و آب دارند و در محیط اداری پر کاربردتر هستند. از جمله عناصر تاثیر گذار در محیط اداری نورپردازی می‌باشد، که این روزها با پیشرفت تکنولوژی با طیف وسیعی از آن روبرو هستیم. انواع هالوژن و نورهایی با رنگ‌های آفتابی و مهتابی می‌تواند فضایی سرد و یا گرم را نسبت به محیط اداری و بر اساس نیاز کاربر ارائه دهد. 

توجه داشته باشید که بودجه مورد نیاز در برخی از سبک‌هایی که گفته شد، بسیار بالا می‌باشد. بنابراین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا در هنگام اجرای پروژه دچار مشکل نشوید. قطعا استفاده از دکوراسیون تجملاتی کلاسیک با مبلمان‌هایی تمام چوب و روکش‌های چرم طبیعی، می‌تواند بسیار پر هزینه باشد، اما در سبک مدرن که چیدمان بیشتر به سمت محیطی خلوت‌تر با متریال‌های ساده‌تر گرایش پیدا می‌کند، از نظر اقتصادی نیز بسیار با صرفه‌تر است.

اشتراک گذاری
نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید