مهمترین ویژگی های صندلی اداری استاندارد کدامند؟
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

مهمترین ویژگی های صندلی اداری استاندارد کدامند؟

آگاهی از نحوه انتخاب صندلی اداری استاندارد برای میز کار بسیار مهم است، به خصوص اگر می خواهید دفتر کارتان عالی به نظر برسد و کارمندان در حین کار راحت باشند. اما صندلی اداری استاندارد چه ویژگی هایی باید برای شما داشته باشد؟

 

 

در صندلی اداری به دنبال چه چیزی باشیم؟

صندلی های اداری بخشی از دکوراسیون هر دفتری هستند و بسیاری از افراد فقط به ظاهر زیبایی تکیه می کنند بدون اینکه نگران اثرات سلامتی یک صندلی بد بر روی شخصی که از آن استفاده می کند، باشند.

کیفیت و ارگونومی صندلی را باید بیش از هر چیز در اولویت قرار داد. اما بسیاری از متغیرهای دیگر مانند طراحی، سبک، رنگ، متریال و عملکرد وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

با وجود گزینه های بسیار زیاد در بازار، دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است. در ادامه چند سوال ارائه شده که بهتر است قبل از خرید صندلی اداری از خود بپرسید:

  • آیا ارتفاع آن قابل تنظیم است؟
  • آیا ساپورت کمر خوبی دارد؟
  • آیا مواد آستر صندلی قابلیت عبور هوا را دارد ؟
  • آیا پشتی به اندازه کافی برای راحتی بالا است؟
  • آیا دسته های بازو قابل تنظیم هستند؟
  • صندلی گردان است یا ثابت؟
  • آیا صندلی به اندازه کافی پهن و عمیق است؟

اکنون می کنیم با بیان مهمترین ویژگی هایی که باید قبل از خرید صندلی اداری استاندارد خود در نظر بگیرید، به این سؤالات و سؤالات دیگر پاسخ دهیم.

 

ویژگی های مهم صندلی اداری:

1- ارگونومی:

ارگونومی به طور کلی در خرید یک صندلی اداری استاندارد نقش اساسی دارد و همانطور که می دانید این مورد برای سلامتی افراد بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که یک صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک می‌تواند کمک زیادی به کاهش صدمات ناشی از کار در دفتر کند و حتی تعداد ساعات بیماری ناشی از آسیب فیزیکی را کاهش دهد که کارمندان برای درد سر، شانه، کمر و بازو درخواست می‌کنند.

مقررات و استانداردهایی در مورد ارگونومی وجود دارد. ارگونومی در مفهوم محل کار، در انتخاب تجهیزات و در تعریف روش کار و تولید، همچنین برای کاهش کارهای یکنواخت و تکراری تجلی می یابد.

تولیدکنندگان مبلمان اداری نیز ملزم به اعمال استانداردهای ملی و بین المللی هستند که «اصول طراحی ارگونومیک» را تعریف می کنند. این بدان معنی است که شما نه تنها باید به ظاهر زیبایی یک صندلی یا مبلمان اداری نگاه کنید، بلکه همانطور که در بالا ذکر شد، بسیار مهم است که ببینید چه فاکتورهای ارگونومیکی ارائه می دهد.

2- طراحی:

طراحی صندلی اداری یکی دیگر از مواردی است که قبل از خرید صندلی ارگونومیک باید به آن توجه کرد. هنگام قرار دادن یک صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک در فضای کاری خود، باید در نظر بگیرید که آیا این طرح با مبلمان اداری موجود شما سازگار است یا خیر.

در بیشتر موارد، افراد خواهان طراحی شیک، حرفه ای و همه کاره هستند. این به شما امکان می دهد صندلی اداری خود را در هر اتاقی قرار دهید بدون اینکه نگران ناهماهنگی با عناصر دیگر باشید. همچنین در انتخاب صندلی اداری استاندارد باید اندازه اتاق کار یا دفتر خود را در نظر بگیرید؛ اگر فضای محدودی دارید، صندلی اداری با طراحی حجیم بهترین گزینه برای شما نیست.

3- راحتی و تنظیمات:

به طور کلی یک صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک همیشه راحت است، اما این لزوما به این معنی نیست که برای همه افراد راحت خواهد بود. به خاطر داشته باشید که هر فردی نیازهای متفاوتی دارد و چیزی که یک صندلی را برای یک نفر راحت و دلپذیر می کند، ممکن است در مورد شخص دیگری صادق نباشد. درست است که تنظیمات موجود در بسیاری از مدل های آنها را با هر نوع ساختی سازگار می کند. با این حال مدل‌های صندلی اداری ای وجود دارند که به دلیل حداکثر راحتی خود متمایز هستند.

کیفیت و ارگونومی صندلی را باید بیش از هر چیز در اولویت قرار داد.

الف- تنظیم ارتفاع:

یک صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک خوب باید به راحتی تنظیم شود؛ برای دستیابی به ارتفاع مطلوب، صندلی باید دارای تنظیم ارتفاع پنوماتیک باشد (با استفاده از این قابلیت صندلی اداری می تواند دارای قابلیت قرارگیری و تنظیم در چندین ارتفاع باشد). از نظر ارتفاع صندلی، تغییر بین 40 تا 52 سانتی متر از سطح زمین برای اکثر افراد مناسب است.

ب: کنترل های تنظیم قابل دسترسی در حالت نشسته:

در نظر بگیرید که آیا صندلی اداری شما می تواند به راحتی هنگام نشستن تنظیم شود (برای تنظیم آسان ارتفاع به دنبال اهرم های پنوماتیک یا بالابرهای گاز باشید).

ج: تنظیم عمق صندلی:

برخی از صندلی های اداری مجهز به تنظیم عمق صندلی هستند. این قابلیت به شما امکان می دهد صندلی را به جلو یا عقب بچرخانید تا طول پاهای مختلف را در خود جای دهد. برخی از صندلی ها سطح نشیمنگاه صندلی را ثابت نگه می دارند و دارای یک تکیه گاه هستند که به جلو و عقب حرکت می کند.

د: حمایت از کمر:

داشتن تکیه گاه پشتی برای هر نوع صندلی اداری، چه صندلی کار چه یک صندلی استراحت ضروری است. در واقع، تکیه گاه کمری صندلی های اداری برای جلوگیری از فشار در قسمت پایین کمر ضروری است. بسیاری از صندلی ها دارای تکیه گاه کمری هستند که در طراحی صندلی تعبیه شده است یا دارای یک تکیه گاه قابل تنظیم هستند که می توان آن را پایین یا بلند کرد تا مناسب کاربر باشد.

برای بررسی اینکه آیا صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک مناسب است، کاربر باید صاف بنشیند و سر، ستون فقرات و باسن در یک راستا قرار گیرد. سپس کاملاً به پشتی تکیه دهد. در این حالت انحنای صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک به طور طبیعی باید از منحنی کمر پیروی کند و با آن منطبق باشد.

و: دسته استاندارد:

یکی از مهمترین اجزای یک صندلی اداری که اغلب دست کم گرفته می شود اما باید بدانید که دسته صندلی اداری نقش تکیه گاه را دارد.

 

تکیه‌گاه‌های صندلی اداری استاندارد می‌توانند میزان فشار روی کمر شما را کاهش دهند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که پشتیبانی از ساعد، توسط صندلی‌های اداری با دسته‌بندی مناسب، تنش عضلانی و درد در گردن و شانه‌ها را کاهش می‌دهد.

برخی از صندلی‌ها تنظیمات بیشتری را در همه جهات ارائه می‌کنند، مانند دسته‌های قابل تنظیم 4 بعدی و سفارشی‌سازی‌های مختلف مانند صندلی‌هایی با دسته‌های ثابت یا دسته‌های قابل جابجایی.

بسته به تنظیمات میز اداری، علاوه بر صندلی با دسته‌های قابل تغییر، ممکن است به یک صندلی بدون تکیه‌گاه نیز نیاز داشته باشید.

ه: بازگشت:

برخی از صندلی ها دارای تکیه گاه هستند که به جلو و عقب متمایل می شوند که برای دراز کشیدن مفید است. گاهی اوقات نیز در ارتفاع، پشتی می تواند از صندلی جدا شود. (اگر تکیه گاه بیش از 30 درجه کج می شود، برای حمایت بیشتر از ستون فقرات، مطمئن شوید که صندلی دارای تکیه گاه سر نیز باشد.)

تکیه گاه باید مکانیزم قفل داشته باشد تا بتواند پس از تعیین زاویه مناسب برای پشت، آن را ثابت کند. پشتی قابل تنظیم امکان نشستن پویا را فراهم می کند که از خطرات ثابت ماندن طولانی مدت جلوگیری می کند.

حتما متوجه خواهید شد که مدل های صندلی اداری مجهز به پشتی های مختلفی هستند؛ کمر کوتاه، کمر متوسط ​​و پشت بالا. ارتفاع پشتی صندلی اداری تعیین کننده حمایتی است که پشت شما در هنگام استفاده از صندلی اداری از آن بهره می برد.

  • صندلی اداری کمر کوتاه:

این صندلی ها اغلب به عنوان صندلی کامپیوتر یا صندلی کار شناخته می شوند و معمولاً دارای پشتی کوتاه هستند که فقط تا وسط پشت امتداد دارد. این سیستم پشتیبانی به جلو و عقب متمایل می شود و فقط از قسمت پایین کمر پشتیبانی می کند. این صندلی ها ارزان قیمت هستند و برای بسیاری از محیط های اداری مناسب هستند، اما برای روزهای کاری طولانی تر راحتی زیادی را ارائه نمی دهند.

  • صندلی پشتی متوسط ​​صندلی:

این صندلی های اداری ​​دارای پشتی ای هستند که تا وسط پشت امتداد دارد. صندلی های اداری دارای پشتی متوسط مانند صندلی های کمر کوتاه، کمر را به خوبی حمایت می کنند، اما از وسط ستون فقرات نیز پشتیبانی می کنند. همچنین در اینگونه صندلی ها تیغه های شانه نیز اغلب حمایت می شوند، اما گردن همچنان آزادانه حرکت می کند و اصلاً تکیه گاه ندارد.

  • صندلی پشتی بلند:

اگر باید تمام روز کاری را جلوی میز کار بنشینید، این احتمالا بهترین نوع صندلی برای شماست. صندلی های با پشت بلند مطمئنا راحت ترین هستند و از کل ستون فقرات پشتیبانی می کنند و به کاربر این امکان را می دهند که گردن را نیز در حالت راحتی قرار دهد. با توجه به پشتی بالاتر، بالشتک و مواد اضافی، صندلی‌های پشت بلند انتخاب گران‌تری هستند.

ارگونومی به طور کلی در خرید یک صندلی اداری استاندارد نقش اساسی دارد

و: تکیه گاه سر:

اگر به تکیه گاه گردن نیاز دارید یا دوست دارید در طول روز در حالت نشسته استراحت کنید، به دنبال صندلی با پشت سری باشید. در بیشتر موارد این تکیه گاه ها در صندلی ادغام می شوند و می توانند ثابت یا قابل تنظیم باشند. یک پشتی سر قابل تنظیم باید به شما اجازه دهد که ارتفاع ویا زاویه عمودی را برای وضعیت مناسب سر و گردن در هنگام نشستن تغییر دهید.

ز: سایر قطعات و لوازم جانبی دیگر:

لوازم جانبی صندلی اداری:

اگر صندلی اداری استاندارد با همه این گزینه ها ندارید می توانید با لوازم جانبی صندلی اداری تغییرات ساده ای ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید یک بالشتک پشتی به عنوان تکیه‌گاه کمر اضافه کنید یا به تکیه‌گاه‌ها بالشتک اضافه کنید.

لوازم جانبی صندلی اداری می تواند قدرت ارگونومیک صندلی اداری شما را افزایش دهد. آنها می توانند شامل بالشتک، پشتی سر، تشک کف، زیرپایی اداری، روکش پشت بازو و غیره باشند.

4-ثبات:

پایه صندلی:

یکی از قسمت هایی که در خرید صندلی اداری بیش از همه نادیده گرفته می شود، پایه صندلی است؛ پایه باید پایداری داشته باشد و بار بدن را تحمل کند. در بیشتر موارد صندلی های ارزان دارای 4 پره یا پایه هستند اما برای ثبات بیشتر به پایه 5 ستاره نیاز دارید.

موادی که پایه صندلی اداری استاندارد از آن ساخته شده است نیز عامل مهمی است؛ ما می توانیم از بین تنوع قابل توجهی از مواد صندلی اداری مورد نظر خود را انتخاب کنیم. به عنوان مثال متداول ترین مواد مورد استفاده برای پایه های صندلی عبارتند از: پایه های نایلونی، پایه های آلومینیومی و پایه های فولادی.

پایه های نایلونی و پلاستیکی رایج ترین هستند. نایلون بیشتر از پلاستیک دوام می آورد. پایه های آلومینیومی قوی اما سبک هستند و ظاهر مدرن تری را ارائه می دهند. پایه‌های فولادی از بادوام‌ترین پایه‌ها هستند، اما می‌توانند گران‌تر از سایر مواد باشند.

شما می توانید بین صندلی چرخ دار یا صندلی اداری بدون چرخ یکی را انتخاب کنید. از نظر ارگونومی، ‌چرخ‌ها برای سهولت حرکت در محل کار توصیه می‌شوند، اگرچه یک صندلی چرخان معمولی می‌تواند این هدف را انجام دهد. با این حال اگر یک صندلی نیاز به جابجایی مکرر به فضاهای اداری دیگر داشته باشد، چرخ ها ممکن است یک ضرورت باشد.

اگر صندلی چرخدار را انتخاب می کنید، باید نوع کف فضای کار خود را در نظر بگیرید. در واقع، انواع مختلفی از چرخ ها برای انواع مختلف طبقات وجود دارد و آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

الف: چرخ های کف نرم (موکت، فرش و غیره)

ب: چرخ برای کف های سخت(پارکت، لمینت، کاشی، سنگ یا کف PVC)

جنس چرخ های صندلی های استاندارد پلاستیکی (پلی اورتان نرم) و کاملاً ارزان است. آنها به خوبی در کف های سخت، پارکت، لمینت، کاشی یا کف سنگ حرکت می کنند. چرخ‌های پلاستیکی می‌توانند براحتی روی کاشی‌های گران‌قیمت، کف‌های چوبی سخت، فرش‌ها یا فرش‌ها بلغزند. مناسب برای هر نوع کفی بدون ایجاد خراش و آسیب و تمیز نگه داشتن کف می باشند.

 

طراحی صندلی اداری یکی دیگر از مواردی است که قبل از خرید صندلی ارگونومیک باید به آن توجه کرد.

 

5- شکل و بالشتک:

شکل و بالشتکی بودن صندلی ها اولین فاکتورهایی است که در انتخاب صندلی ارتوپدی یا کار باید مورد توجه قرار گیرد. عوامل مهمی که برخی از تولیدکنندگان در تلاش برای کاهش هزینه ها نادیده می گیرند.

شکل: صندلی‌های ارگونومیک می‌توانند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارند. به طور کلی، بسیاری از متخصصان ارگونومی، صندلی‌هایی را توصیه می‌کنند که دارای لبه‌های پددار در همه طرف و لبه جلویی گرد هستند. این نوع بالشتک به محافظت از گردش خون پاهای کاربر کمک می کند.

 

در زمان خرید صندلی اداری استاندارد به دنبال پد طراحی شده برای گردش هوا و تست استحکام آن باشید، صندلی که خیلی نرم است می تواند باعث خستگی در عضلات پشت شود.

برخی از صندلی ها و تکیه گاه ها با فوم قالب گیری شده با چگالی بالا پوشانده شده اند و برخی دیگر از فوم پلی اورتان برش خورده ساخته شده اند. هر کدام نقاط قوت خود را دارند، اما فوم قالب‌گیری شده در طول زمان در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم است، همانطور که این فوم ویسکوالاستیک خاص، می‌تواند کاملاً با شکل بدن شما سازگار شود.

6- مواد پوشش:

اکثر افراد هنگام انتخاب نوع روکش صندلی خود به سلیقه شخصی متوسل می شوند. اما لازم است در نظر داشته باشید که آیا پارچه صندلی اداری انتخابی شما قابل تنفس است یا خیر. و یا اینکه بادوام است یا نه و نکته آخر اینکه آیا تمیز کردن آن آسان است؟

نکاتی در مورد پوشش صندلی اداری:

  • پوشش پارچه تنفس پذیرترین نوع متریال است.
  • موادی مانند وینیل، چرم مصنوعی و چرم تمایل به حفظ گرمای بدن و کاهش گردش هوا دارند.
  • پارچه نیز معمولاً ارزانتر است.
  • وینیل و چرم بسیار راحت تر تمیز می شوند و به راحتی پارچه پاره نمی شوند.
  • در برخی از صندلی های جدید از توری مشبک استفاده می شود.

برخی از مدل های صندلی فاقد روکش هستند زیرا کاملا از پلاستیک یا مواد طبیعی مانند چوب ساخته شده اند.

 

7- رنگ صندلی های اداری:

صندلی های اداری سفید ظریف و مینیمال هستند. رنگ سفید خلوص را می رساند، اما باید مراقب بود که آن را لکه نگیرند.

صندلی های اداری مشکی زیبا هستند و تقریباً در هر دکوراسیون اداری کاملاً ترکیب می شوند. انتخاب رنگ مشکی همیشه یک تصمیم درست است.

صندلی های اداری آبی رنگی به هر دفتری می بخشد. اگر دکوراسیون اداری رنگارنگ است، در گذاشتن صندلی های آبی تردید نکنید.

اگر در دفتر خود اصالت بیشتر می خواهید رنگ قرمز بهترین گزینه برای شما می باشد.

صندلی های اداری خاکستری به دلیل خنثی بودن رنگ خاکستری با هر محیط اداری یا خانه ای کاملاً ترکیب می شوند.

.یک صندلی اداری استاندارد و ارگونومیک خوب باید به راحتی تنظیم شود

 

 

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشند: 

چگونه یک صندلی مناسب اداری انتخاب کنیم؟ (راهنمای جامع)

5 سبک محبوب مبلمان اداری کدامند؟

صندلی اداری مناسب برای افرادی که کمر درد دارند کدام است؟

 

 

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
آیا دسته های صندلی اداری قابل تنظیم هستند؟

تکیه گاه صندلی های اداری باید قابل تنظیم باشد. آنها باید به بازوهای کاربر اجازه دهند راحت استراحت کنند و شانه ها راحت باشند. هنگام تایپ کردن، آرنج و پایین بازوها باید به آرامی استراحت کنند و ساعد نباید روی تکیه گاه قرار گیرد.

آیا دسته های صندلی اداری با میز تداخل دارند؟

بسیار مهم است که در یک صندلی اداری استاندارد تکیه‌گاه‌ها لبه میز را مسدود نکنند؛ اکثر صندلی‌های اداری با دسته‌های کوتاه یا جمع شونده در دسترس هستند.

پایه صندلی اداری چند تایی است و کدام بهتر است؟

در بیشتر موارد صندلی های ارزان دارای 4 پره یا پایه هستند اما برای ثبات بیشتر به پایه 5 ستاره نیاز دارید.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید