تاریخچه دفتر اداری و تکامل آن
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

تاریخچه دفتر اداری و تکامل آن

فضای کاری یا دفتری که امروزه می شناسیم از ابتدا به منظور انجام کارهای اداری به این شکل طراحی نشده بود؛ حتی تعیین شروع زمانی که اولین ساختمان منحصراً برای یک دفتر طراحی شده است، به دلیل فعالیت های متنوعی که برای حل مشکلات کاری انجام شده است، تا حدودی نامشخص و دشوار است.

 

 

تأمل در تاریخ دفتر راهی برای درک چگونگی تغییر روش کار کارمندان در طول زمان است. تاریخچه دفتر با فرهنگ، تکامل تکنولوژیکی و روابط اجتماعی ما ارتباط دارد. در ادامه به تعریف لغوی دفتر کار می پردازیم.

تعریف دفتر یا :office

دفتر در لغت به معنی اتاق یا بخشی از یک ساختمان است که در آن افراد کار و فعالیت می کنند؛ به ویژه فعالیت هایی از جمله نشستن پشت میزها با کامپیوتر، صحبت با تلفن و غیره که معمولاً به دنبال اهداف تجاری انجام می شود.

دفترکار چگونه متولد شد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اولین دفاتر در روم باستان به عنوان فضاهایی که کارهای «رسمی» در آن انجام می شد ایجاد شد. در واقع برای درک چگونگی تولد دفتر باید پدیده های بزرگ مقیاسی مانند تکامل دولت ها، تولد شرکت های تجاری، تکامل ادیان را در نظر بگیریم.

دفاتر کاتبان

بررسی تاریخ دفتر را از دوران قرون وسطی آغاز  می کنیم: در این دوره تاریخی که از سال 300 میلادی تا 1400 میلادی می باشد رهبانیت متولد شد و راهبان قرون وسطایی بودند که ابتدا به‌عنوان فرقه‌های گوشه‌نشین به دنیا آمدند و سپس در صومعه‌ها گرد هم آمدند، و اتاق‌ها و فضاهایی را ایجاد کردند که به‌طور خاص برای فعالیت‌های بی‌تحرک طراحی شده بودند:در واقع می توانیم بگوییم از نظر عملکرد، این دفترها تفاوت چندانی با دفاتر امروزی نداشتند.

دفتر یک عامل مهم از نظر همکاری و برنامه ریزی است و باعث تعامل و نزدیکی همکاران و افزایش بازده کاری می گردد.

اولین اتاق های کار اداری:

راهبان در واقع با سختگیری و تعهد بسیار زمان خود را وقف فعالیت نسخه برداری و مطالعه نسخه های خطی کردند و به اصطلاح کاتبان متولد شدند قبل از انتشار مطبوعات، کتاب ها به لطف کسانی منتشر می شد که به عنوان یک حرفه، متون و نسخه های خطی را برای استفاده خصوصی یا عمومی کپی می کردند.

به طور معمول، دفتر راهبان کاتب یک اتاق بسیار بزرگ بود و راهبان نسخه نویس این فضا را با همکاران خود به اشتراک می گذاشتند. هر راهب یک میز شیب دار در اختیار داشت که بسیار شبیه به میزهای طراحی که امروزه معماران و مهندسان از آن استفاده می کنند بود. این ایستگاه های کاری اولیه شامل میز، صندلی، سخنرانی و قفسه ها بودند.

دفتر در دوره رنسانس:

نیاز به یک اتاق کار خصوصی، که افراد در آن بتوانند بدون حواس‌پرتی در آرامش مدیتیشن و کار کنند، در دوران اومانیستی-رنسانس بیشتر و بیشتر احساس می‌شد. رنسانس شاهد ظهور ایده آل جدیدی از زندگی بود که به احیای علوم انسانی و هنرهای زیبا کمک کرد. به عبارت دیگر، نویسندگان، شاعران، دانشمندان بین قرن 14 و 16 سخت کار کردند.

در دوره رنسانس، استودیوهای خصوصی که با دقت فراوان مبله شده بودند، عمدتاً گسترش یافتند. مردان ادیب کتابخانه‌ها و اتاق‌های مطالعه کاملی در اختیار داشتند. برخی از علما از خانواده‌های اصیل بودند و می‌توانستند یک کتابخانه شخصی ایجاد کنند، که در آن زمان واقعاً لوکس بود. کسانی که توانایی پرداخت این تجملات را نداشتند، به حمایت از یکی از اعضای نجیب خانواده امیدوار بودند که غذا، مسکن و همه چیز مورد نیاز برای کار را برای آنها تضمین کند.

دفتر کار بین قرن شانزدهم و هفدهم:

بین قرون وسطی و رنسانس، بیشتر مردم از خانه کار می کردند. اما قرن هفدهم نقطه عطفی در شیوه کار کردن  فعالیت مردم بود: با گسترش موقعیت وکلا، کارمندان دولت و سایر انواع دفاتر، متخصصان جدید شروع به کار در دفاتر آمستردام، لندن و پاریس کردند. این امر ناگزیر منجر به تمایز فرهنگی بین دفتر (مرتبط با کار) و خانه خصوصی (مرتبط با راحتی، حریم خصوصی و صمیمیت) شد.

در قرن بیستم، بسیاری از نظریه های مدیریت تاثیر عمیقی بر مفهوم دفتر داشتند.

دفاتر بانکداران و کارآفرینان بزرگ:

در قرن نوزدهم، سلسله های بانکداری مانند روچیلد و بارینگ ها مشتریان را در عمارت های مجلل خود پذیرفتند. ویلاها دارای اتاق های خصوصی بودند که به گونه ای طراحی شده بودند که مشتریان احساس راحتی کنند. حتی پس از تاسیس دفتر در دهه 1960، هیو هفنر امپراتوری پلی بوی خود را از یک تخت دایره ای غول پیکر در اتاق خواب آپارتمانش در شیکاگو اداره می نمود.

در طول قرن نوزدهم و بیستم، طراحی‌های تخصصی به طور فزاینده‌ای دفاتر از برج‌ های اداری شیکاگو و نیویورک تا محوطه‌های شرکتی حومه پس از جنگ، تمایز بین محل کار و خانه را تقویت کرد.

چگونه مدیریت بر مفهوم دفتر تأثیر گذاشت:

در قرن بیستم، بسیاری از نظریه های مدیریت تاثیر عمیقی بر مفهوم دفتر داشتند. از سوی دیگر، حتی قبل از تولد دفتر مدرن، کار بر اساس انتظارات اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت. برای مثال، صومعه‌ها، زمان‌سنجی را معرفی کردند که نظم و انضباط شدیدی را بر روال روزمره راهبان تحمیل می‌کرد.

دفتر به عنوان یک کارخانه:

بعدها نظریه پردازان مدرن دفتر را به عنوان یک محیط کارخانه مانند درک کردند. با الهام از مطالعات فرانک گیلبرت در مورد حرکات آجرکاران و اصول مدیریت علمی فردریک تیلور، کتاب ویلیام هنری لفینگول در سال 1917، مدیریت دفتر علمی، کار را به عنوان مجموعه ای از وظایف توصیف می کند که می توانند در یک تولید کارآمد، منطقی، استاندارد و علمی محاسبه شوند.

چرا دفتر کار مهم است:

تحقیقات انسان‌شناختی در مورد نحوه تعامل ما با یکدیگر و اینکه چگونه نزدیکی فیزیکی باعث افزایش تعاملات می‌شود، اهمیت با هم بودن در یک فضای فیزیکی را برجسته می‌کند. دفتر یک عامل مهم از نظر همکاری و برنامه ریزی است.

در دوران معاصر، مرزهای دفتر کار دائماً در حال تغییر است. دفتر کار آینده ممکن است مانند خانه یا حتی میز آشپزخانه همسایه ما آشنا باشد، اما فقط زمان می تواند بگوید و مانند اتاق کار، مبلمان اداری به طور مداوم در حال تغییر است.

اولین دفاتر در روم باستان به عنوان فضاهایی که کارهای «رسمی» در آن انجام می شد ایجاد شد.

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشند: 

5 سبک محبوب اداری کدامند؟

چگونه یک فضای کاری مشترک ایجاد کنیم؟

اشتراک گذاری
سوالات متداول
دفتر یا office به چه معناست؟

دفتر در لغت به معنی اتاق یا بخشی از یک ساختمان است که در آن افراد کار و فعالیت می کنند.

چرا وجود دفتر کار از نظر تجاری مهم است؟

دفتر یک عامل مهم از نظر همکاری و برنامه ریزی است و باعث تعامل و نزدیکی همکاران و افزایش بازده کاری می گردد.

اولین دفاتر کاری در کدام نقاط جهان به وجود آمدند؟

اولین دفاتر در روم باستان به عنوان فضاهایی که کارهای «رسمی» در آن انجام می شد ایجاد شد.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید