تاثیر نور در محیط کار
زهره کاویانی
2 سال پیش
0 نظر

تاثیر نور در محیط کار

نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصری است که در محیط کار، می‌تواند در موفقیت کسب و کار شما به صورت جدی اثر گذار باشد. به همین دلیل به مدیران اداری و شرکت‌ها توصیه می‌شود حتما به منظور نورپردازی محیط کار حتما با متخصصان این حوزه مشاوره داشته باشند.

نورپردازی مناسب در محیط کار و محیط‌های تجاری تاثیر شگفت انگیزی در برجسته سازی جلوه‌های بصری محیط دارد. علاوه بر آن نور یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامت انسان بوده و در صورتی که محیط اداری به صورت اصولی نورپردازی شده باشد، راندمان کاری کارمندان نیز به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به همین جهت تامین روشنایی مناسب در محیط کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.

در برخی از ادارات کارمندان به صورت شیفتی و در ساعات متفاوتی از روز در اداره حضور پیدا می‌کنند. به همین دلیل چیدمان اداری برای بهره بردن از نور طبیعی در طول شبانه روز اهمیت زیادی پیدا می کند. در واقع محیط کار باید طوری طراحی شود که کتابخانه،‌ فایلینگ و دیگر تجهیزات اداری مانع از تابش نور خورشید به فضای اتاق نشود.

به دلیل اینکه میزان نور محیط در سلامتی افراد حاضر در محیط کار موثر است،‌ سعی می‌شود که مبلمان اداری به صورت مناسبی در محیط چیدمان شود تا نور کافی چه طبیعی و چه مصنوعی در اختیار همه پرسنل باشد. در طراحی دکوراسیون اداری، باید این نکته را نیز در نظر داشته داشت که نور می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه افراد به موضوعات خاص داشته باشد. بنابراین می‌توان از نور برای جلب توجه مراجعان و مشتریان به خوبی بهره گرفت.

در محیط کار و در مواردی که کارمندان نیاز به تمرکز بر روی موضوعی خاص دارند، می توان از نورپردازی ویژه برای بخش خاصی از محیط کار استفاده نمود. این نور می‌تواند به صورت میز نور و یا تابلو در اختیار کارمندان قرار گیرد تا در صورت نیاز و عدم نیاز به نور، قابلیت روشن و خاموش شدن نیز داشته باشد. یکی از مزیت‌های استفاده از این نوع نور در محیط کار این است که نور به صورت متمرکز در بخش خاصی از محیط بوده و نورپردازی فضا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

 

نورپردازی در محیط کار با نور طبیعی و نور مصنوعی

نور در محیط به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد، نور حاصل از تشعشعات خورشید نور طبیعی نامیده می‌شود. در مقابل، نور مصنوعی به نورهایی گفته می‌شود که توسط لامپ و انواع چراغ‌ها تامین می‌گردد. نورهایی که برای ایجاد روشنایی در محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند. در میان نور طبیعی و نور مصنوعی استفاده از نور طبیعی دارای اولویت می‌باشد.

استفاده از نور طبیعی در محیط کار دارای ظرافت‌هایی است که توجه به چند نکته می‌تواند در نتیجه نهایی دکوراسیون، تاثیر قابل توجهی داشته باشد. نکته اول این است که نور طبیعی در تمام اوقات روز به یک شکل و دارای یک کیفیت ثابت نیست. بلکه طیف رنگ اشعه‌های نوری، در ساعات مختلف روز متغیر بوده و تاثیر متفاوتی روی محیط دارد. به عنوان مثال اشعه‌های نور خورشید در ساعات اولیه صبح دارای دو طیف رنگی صورتی و آبی همراه با طیف رنگی زرد می‌باشد که با نزدیک شدن به نیمه‌های روز رنگ آبی در آن غالب می‌شود.

در نورپردازی مصنوعی نیز سعی می‌شود که از الگوی نور طبیعی در محیط کار استفاده شود. در صورتی که محیط اداری امکان دریافت نور طبیعی نداشته باشد، با استفاده از انواع لامپ‌های متنوع می‌توان نور کافی را برای محیط تامین نمود. در طراحی نور برای فضاهای مختلف اداری سعی می‌شود که از رنگ آبی پاستلی و زرد استفاده شود تا به نوعی شبیه‌سازی نور خورشید در ساعات اولیه روز باشد. این نور می‌تواند در ایجاد حس آرامش و انرژی به کارمندان بسیار موثر عمل کند. در نورپردازی محیط از انواع چراغ‌ها که به صورت سقفی و دیواری در اتاق تعبیه می‌شود، استفاده می‌گردد.

نکاتی برای بهبود نورپردازی در محیط کار

در نورپردازی به منظور چیدمان اداری حرفه‌ای و استاندارد،‌ پیش از هر چیز باید نوع فعالیت کارمندان در محیط مشخص شود. سپس میزان نور مورد نیاز برای محیط به دقت مورد اندازه‌گیری قرار گیرد. میزان نور محیط برای اتاق‌های مختلف در یک سازمان متفاوت می‌باشد. همچنین با در نظر گرفتن میزان نور مورد نیاز در زمان‌های مختلف روز، بایستی طراحی هوشمندانه‌ای برای نورپردازی متناسب با زمان‌های مختلف شبانه روز داشته باشید. در جمع‌آوری اطلاعات برای نورپردازی در محیط، یکی از عوامل اصلی تعیین کننده در تعیین میزان نور مورد نیاز این است که اتاق به چه میزان از نور طبیعی بهره می‌برد. سپس بر اساس فاکتورهای بررسی شده چیدمان لامپ‌ها و رنگ نور و تعداد چراغ ها تعیین می‌شود.

برای محیط‌های کاری یک سازمان به منظور افزایش انرژی و رغبت کارمندان بهتر است که بیشتر از نورهای سفید و درخشان استفاده شود. این نوع نور از خستگی کارمندان جلوگیری می‌کند و بازدهی کار آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در این محیط‌ها توصیه می‌شود که تا حد امکان از به کار بردن نورهایی که داری رنگ گرم می‌باشد اجتناب کنید.

در مورد دکوراسیون اتاق مدیریت نیز باید حساسیت بیشتری داشته باشید، زیرا اتاق مدیریت به نوعی نشان دهنده ارزش و اعتبار سازمان و شرکت می‌باشد. توصیه می‌شود که در کنار استفاده از میز مدیریت با کیفیت و مبلمان عالی، برای این که بتوانید احساس بیشتری به محیط القا نمایید، نور طبیعی را در اتاق تقویت نمایید. برای نور مصنوعی نیز بهتر است که از لامپ های LED و نئونی استفاده نمایید تا قدرت قانع کنندگی و اثر گذاری فضا افزایش یابد.

 

میزان روشنایی استاندارد در محیط کار

یکی از نکات مهم در محیط کار این است که نور محیط به اندازه کافی و مطلوب باشد. زیرا کم بودن و یا زیاد بودن نور در محیط باعث ایجاد آسیب و عوارض نامطلوبی در کارمندان خواهد شد. در صورتی که نور محیط کم باشد و میزان روشنایی به حد استاندارد نرسد، بازدهی کارمندان در دراز مدت کاهش خواهد یافت. علاوه بر کاهش راندمان کاری، آسیب‌های چشمی از مهم‌ترین عوارض کمبود نور در محیط خواهد بود. کم بودن میزان روشنایی محیط درصد خطای کارکنان اداره را بالا برده و ممکن است موجب بروز برخی حوادث ناخواسته گردد.

همان طور که کمبود نور در محیط کاری مشکل ساز است، ازدیاد نور نیز باعث به وجود آمدن عوارض زیادی خواهد شد. نور بیش از حد در محیط باعث می‌شود که انعکاس تابش نور در فضا ایجاد سردرد و خیرگی نموده و سلامت و کارایی کارمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از نشانه‌های بروز عارضه خیرگی در فرد می‌توان به ایجاد فشار و ناراحتی در ناحیه چشم و التهاب و ریزش اشک اشاره نمود.

همان طور که اشاره شد در محیط کار، نورپردازی فضا نیاز به دقت زیادی دارد. مدیران اداری به منظور این که از خستگی زودرس کارمندان جلوگیری نمایند و به منظور حفظ سلامت چشم کارمندان حساسیت زیادی روی این موضوع دارند. نور کافی و به اندازه در محیط در صورتی که با طیف رنگی مناسبی انتخاب شده باشد می‌تواند باعث افزایش انگیزه و رغبت کارمندان شده و نرخ بهره‌وری و درآمد را در شرکت بالا ببرد.

 

نقش نور در بهبود چیدمان اداری

در چیدمان اداری نور علاوه بر این که روشنایی محیط را تامین نموده و تمرکز افراد را برای انجام امور روزمره در محیط کار افزایش می دهد کاربردهای دیگری نیز دارد. در واقع برای این که بتوانید در محیط اداری فضای دلنشینی ایجاد نمایید، باید محل قرار دادن کتابخانه و فایلینگ کاملا اصولی تعیین شود. پس از چیدمان وسایل برای افزایش زیبایی و جلوه بصری دفاتر از انواع روش‌های نورپردازی مصنوعی استفاده می‌شود. در یکی از تکنیک‌های نورپردازی می‌توان به صورت خاص از نور، به عنوان تاکید بیشتر در نقاط مهمی از فضا استفاده نمود.

در محیط کار و تجارت یکی از موضوعات مهم دکوراسیون، جلب نظر مشتریان و مراجعان به نکات و قسمت‌های خاصی از محیط است. برای جلب توجه افراد به المان خاصی از محیط، از اصول نورپردازی تاکیدی استفاده می‌شود. در این روش با تاکید نور بر یک قطعه از دیوار، تابلو و یا یکی از اکسسوری‌های محیط زاویه دید و تمرکز افراد به این نقاط هدایت می‌شود. به طوری که آن قسمت از محیط که نیاز به دیده شدن دارد هایلایت شده و قسمت‌های جانبی آن در سایه قرار می‌گیرد.

از نور تاکیدی می‌توان بر روی قسمتی از مبلمان اداری و یا میز مدیریت نیز استفاده نمود. زیرا با استفاده از این نور فضای فریبنده‌ای ایجاد می‌گردد که می‌تواند کاریزما و تاثیرگذاری زیادی در افراد ایجاد نماید. در هر قسمتی از فضا، با توجه به این که ترجیح می‌دهید تمرکز اصلی بر روی کدام المان از چیدمان اداری باشد، می‌توان از نور بیشتری استفاده شود. از آنجایی که گستره اطلاعات و اصول مربوط به نورپردازی بسیار وسیع می‌باشد،‌ بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب از تخصص افراد با تجربه در این زمینه استفاده نمایید.

اشتراک گذاری
نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید