9  ویژگی یک دفتر کار مدرن
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

9 ویژگی یک دفتر کار مدرن

فضاهای کاری دیگر تنها بر اساس تعداد کارمندان و جانمایی میزهای کار طراحی نمی شود، بلکه بر اساس انطباق صحیح فضاها با کارمندان برای بهبود فعالیت شکل می گیرد.

 

 

بسیاری از شرکت ها شعار «کارمندان سالم، کارمندان شاد هستند» را حفظ می کنند. با این فرض، طراحی دفاتر اداری مدرن تا حد زیادی به نیازها و عملکرد کاربران بستگی دارد.

آنها علاوه بر فراهم آوردن تمامی امکانات رفاهی برای کارکنان برای انجام فعالیت های خود، شرکت ها را نیز با انعکاس فرهنگ خود به صورت مثبت، چه در داخل و چه در خارج، در خط اولویت قرار می دهند.

فضای اداری بیشترین نسبت فضای فعالیت روزانه افراد را به خود اختصاص داده است که با ارتقای سطح مادی و معنوی افراد به تناسب نیازها به جنبه های مختلف نیز ارتقا می یابد. دکوراسیون اداری مدرن، علاوه بر پاسخگویی به عملکردهای فضای اداری، باید نیازهای زیبایی شناختی افراد را نیز برآورده کند.

چگونه دفاتر مدرن طراحی کنیم؟

اگر به دفاتر اداری 20 سال پیش نگاه کنیم، تحول واضحی در مبلمان اداری، توزیع آن، دکوراسیون اداری، رنگ ها و مفاهیم در دفتر کار می بینیم؛ دفاتر قدیمی مکان‌ های بسته تری بودند؛ اتاقک‌ هایی که یک کارمند را از دیگری جدا می‌کرد، دفتر جداگانه ‌ای که مدیر در آن حضور داشت فضاهای یک اداره را تشکیل می دادند. این دفاتر هیچ گونه فضای مشترک کاری نداشتند.

تکامل دفاتر طی زمان با 9 ویژگی اصلی مشخص می شود:

مبلمان اداری ارگونومیک:

ارگونومی را می توان به طور ساده انطباق مبلمان با کاربر تعریف نمود. در طراحی دفاتر مدرن، مبلمان اداری برای کمک به جلوگیری از مشکلات فیزیکی، استرس و تمرکز در نظر گرفته می شود. ظهور ارگونومی مدرن باعث شده است که مبلمان اداری تحت الزامات ارگونومی بیش از پیش کاملتر شود و دفتر اداری مدرن و تقریبا اتوماتیک راحتی زیادی را برای کار انسان به ارمغان آورده است. ما از دانش ارگونومی در طراحی استفاده کامل می کنیم و با توجه به عملکرد و اندازه مورد نیاز خاص طراحی می کنیم، این موارد عناصر اساسی طراحی هستند. از طریق طراحی فضای اداری، عناصر مختلفی در طراحی ادغام می شوند تا فضای اداری بیشتر کاربردی، فرهنگی و هنری شود.

دکوراسیون اداری مدرن، علاوه بر پاسخگویی به عملکردهای فضای اداری، باید نیازهای زیبایی شناختی افراد را نیز برآورده کند.

فضاهای چند منظوره:

از گذشته تا کنون شکل های کار همگام با نیازهای کارمندان تغییر کرده است. دفاتر اداری مدرن نیز باید کاربردی و چند منظوره باشند به طوری که بتوانیم از محیط کار استفاده های مختلفی داشته باشیم؛ مثلا برای جلسات پیش بینی نشده، یا جلسه بین تعداد کمی از همکاران، طوفان فکری و غیره.

تکنولوژی یکپارچه:

تکنولوژی نه تنها به ساده سازی فرآیندها کمک می کند، بلکه به بهبود فعالیت کارمندان در محل کار نیز کمک زیادی می کند؛ کامپیوتر ها، صفحه های مانیتور، پروژکتورها، مبلمان تکنولوژیکی که شامل اتصال صدا و داده است، برخی از عناصر تکنولوژیکی هستند که توسعه فعالیت های اداری را تسهیل می کنند.

محیط های مشارکتی:

روندها در فضاهای کاری به رها کردن فضاهای فردی و تغیرر وضعیت به سمت فضاهای مشارکتی اشاره دارد، زیرا این فضاها متضمن صرفه جویی قابل توجه، ارتقای خلاقیت، بهبود ارتباطات و افزایش بهره وری است. به این ترتیب، موانع معماری از بین می ‌رود و همکاری مشترک بین کارکنان و بخش‌ها ارتقا می یابد.

در حال حاضر، به منظور تسهیل تبادل نظر و تقویت مدیریت دموکراتیک، دفاتر بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان اغلب یک طراحی فضای باز مشترک را اتخاذ می کنند. در طراحی اداری دفاتر مدرن نیز به ورود محیط طبیعی به داخل فضای اداری، سبز نمودن محیط داخلی و خارجی و استفاده از گیاهان به طرق مختلف و همچنین ایجاد پویایی در محیط اداری توجه شده است که از دیگر ویژگی های دفاتر اداری مدرن است.

فضای باز:

وجود پنجره های بزرگ در دفاتر اداری مدرن، با دید به بیرون یا تراس، با بهره گیری از نور طبیعی و احساس گرما و وسعت، به طور فزاینده ای رایج است. همانطور که پیشتر اشاره نمودیم، اشکال کار در دفتر اداری مدرن تغییر کرده و در این فضاها تفاوتی بین کارمندان وجود ندارد.

به منظور تسهیل تبادل نظر و تقویت مدیریت دموکراتیک، دفاتر بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان اغلب یک طراحی فضای باز مشترک را اتخاذ می کنند

بخش تفریحی و استراحت:

نیاز به تطبیق کار و زندگی شخصی باعث شده است تا شرکت ها از ارائه راحتی بیشتر و ابزارهای بهتری برای توسعه حرفه ای به کارمندان آگاه شوند.

صندلی های راحتی در محل کار، میزهای پینگ پنگ، فوتبال روی میز یا کافه تریاها به طور فزاینده ای از عناصر رایج در دفاتر اداری مدرن هستند و به کارمندان کمک می کنند تا استراحت کنند، گفتگو یا ملاقات کنند، ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و غیره.

نورپردازی:

در مفهوم دفاتر اداری مدرن، نورپردازی نقش کلیدی ایفا می کند. نور ضعیف می تواند باعث خستگی چشم شود و بر عملکرد کارمندان تأثیر منفی بگذارد. در مقابل، استفاده صحیح از منابع مختلف نور طبیعی یا مصنوعی، راحتی و بهره وری کارمندان را بهبود می بخشد.

نور لازمه اساسی طراحی برای ایجاد احساس روشنایی در دفتر است. درخشندگی محیط اداری به رنگ های تمیز و روشن محیط اداری، چیدمان روشنایی مناسب و نور کافی و غیره اشاره دارد که همچنین توسط الزامات عملکردی دفتر تعیین می شود. رنگ‌های روشن در دکوراسیون می‌توانند روحیه شاد و حس تمیزی را به افراد القا کنند و در عین حال تن‌های تند نیز می‌توانند نور فضای داخلی را در طول روز افزایش دهند. در حال حاضر طراحان زیادی رنگ سبز روشن را وارد دفتر کار کرده اند. این نوع طراحی اغلب جلوه بصری خوبی به افراد می دهد و در نتیجه حس بهار و سرسبزی را ایجاد می کند که همچنین وسیله ای خلاقانه برای ایجاد طراوت در دفاتر اداری مدرن است.

وسایل اداری تزئینی:

وسایل تزئینی اداری عناصری هستند که می توانند به بهبود خلاقیت و الهام بخشی در کارمندان کمک موثری نمایند. در این راستا عواملی مانند رنگ دیوارها نیز بر روحیه افراد تأثیر گذار است؛ در حالت ایده آل رنگ های مورد استفاده در محیط اداری باید با توجه به لوگو و رنگ سازمانی شرکت و نور موجود ترکیب شوند. رنگ های آبی کم رنگ، سبز و خاکستری برای استفاده در دفاتر اداری مدرن توصیه می شود.

به همین ترتیب برخی مطالعات نشان داده است که گیاهان تمرکز را افزایش می دهند و به ایجاد محیط های آرام کمک می کنند، زیرا هوا را تصفیه می کنند و گرما و صمیمت ایجاد می نمایند.

نمونه های دیگر می تواند تابلو ها، نقاشی های دیواری، عبارات الهام بخش، عناصر تزئینی و غیره باشد. انتخاب این عناصر به آنچه می خواهیم انتقال دهیم و فضای کاری بستگی دارد.

 حس نظم یک عنصر ضروری در طراحی دفتر اداری مدرن است.

حس نظم:

نظم در طراحی در قالب تکرار اشکال، ریتم اشکال، یکپارچگی و سادگی اشکال نمایان می شود. طراحی دفاتر اداری مدرن نیز از این نظریه اولیه برای ایجاد محیطی آرام، منظم و تمیز استفاده می کند. حس نظم یک عنصر ضروری در طراحی دفتر اداری مدرن است. برای دستیابی به نظم در طراحی دفاتر اداری مدرن، جنبه های درگیر نیز بسیار گسترده است، جنبه هایی مانند وحدت سبک و رنگ مبلمان اداری، منظم بودن چیدمان تجهیزات اداری، یکپارچگی ارتفاع پارتیشن، متریال، رنگ، صاف بودن سقف و دیوار، رنگ های داخلی مناسب و غیره. این موارد ارتباط تنگاتنگی با نظم دارند و می توان گفت نظم مهمترین نقش را در طراحی دفاتر اداری مدرن دارد.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
بخش های تفریحی در دفاتر اداری مدرن شامل چه مواردی می توانند باشند؟

صندلی های راحتی در محل کار، میزهای پینگ پنگ، فوتبال روی میز یا کافه تریاها به طور فزاینده ای از عناصر رایج در دفاتر اداری مدرن هستند و به کارمندان کمک می کنند تا استراحت کنند، گفتگو یا ملاقات کنند، ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و غیره.

مضرات وجود نور کم در دفاتر اداری چیست؟

نور ضعیف می تواند باعث خستگی چشم شود و بر عملکرد کارمندان تأثیر منفی بگذارد. در مقابل، استفاده صحیح از منابع مختلف نور طبیعی یا مصنوعی، راحتی و بهره وری کارمندان را بهبود می بخشد.

مولفه های نظم در دفاتر اداری کدامند؟

برای دستیابی به نظم در طراحی دفاتر اداری مدرن، جنبه های درگیر نیز بسیار گسترده است، جنبه هایی مانند وحدت سبک و رنگ مبلمان اداری، منظم بودن چیدمان تجهیزات اداری، یکپارچگی ارتفاع پارتیشن، متریال، رنگ، صاف بودن سقف و دیوار، رنگ های داخلی مناسب و غیره

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید