مزایا و معایب دورکاری چیست؟
سونیا اکبری
2 سال پیش
0 نظر

مزایا و معایب دورکاری چیست؟

کمتر کسی است که تابه‌حال نام دورکاری را نشنیده باشد؛ در طی سالیان اخیر، این شیوه مدیریت و انجام کار در سراسر جهان بسیار رایج شده است. دورکاری روشی از کار است که به فرد اجازه می‌دهد فعالیت حرفه‌ای خود را در خارج از محل شرکتی که با آن قرارداد دارد، انجام دهد. یک دورکار می‌تواند به‌عنوان کارمند یا خود اشتغال کار کند.

بخصوص با شیوع همه‌گیری کووید 19، دنیای کسب و کار شاهد  رواج بیشتر دورکاری در بین شرکت‌ها بوده است. بر همین مبنا، در این مقاله قصد داریم تا با مزایا و معایب دورکاری برای کارمندان و کارفرمایان آشنا شویم؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه دورکاری:

دورکاری شامل انجام کارهای حرفه‌ای از راه دور است. کارمند چه در خانه و چه در محلی به‌جز شرکت محل استخدام تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشد قادر به انجام وظایف خویش است.

 در سال 1950 این مفهوم برای اولین بار در آمریکا به وجود آمد. همچنین این شیوه کار توسط یک معمار که از راه دور بر ساخت‌ یک ساختمان در ایالات‌متحده با استفاده از انتقال اطلاعات و دانش خویش نظارت می‌کرد نیز به شکل اجرایی تجربه شد. بدین ترتیب تا حدود 52 سال پس‌ازآن یعنی سال 2002 مفهوم دورکاری در جهان به شکل فراگیرتر رایج شد و میلیون‌ها دورکار در اروپا استخدام شدند.

مزایای دورکاری برای کارمندان:

  • سبک زندگی بهتر:

افراد دورکار استرس کمتری دارند، زیرا در محیط مورد علاقه خود کار می کنند. برای سوارشدن به مترو و رسیدن به دفتر نیازی به عجله نیست، زیرا همه‌چیز در خانه انجام می‌شود. این عدم سفر باعث می‌شود کارمند کارآمدتر باشد و ازنظر شغلی بهره‌وری بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، دورکاری، مدیریت بهتر زندگی روزمره را ممکن می‌سازد. به لطف انعطاف‌پذیری زمان کاری، افراد می‌توانند زمان بیشتری را به خانواده و علایق خود اختصاص دهند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سبک زندگی آرام و با استرس کمتری داشته باشند.

  • احساس آزادی:

علاوه بر تفاوت سبک‌کاری یک دورکار با یک کارمند، دورکاری با احساس آزادی بیشتری همراه است. تا زمانی که کار عقب نماند و انجام شود، همه‌چیز مانند ساعت پیش می‌رود و مشکلی پیش نخواهد آمد. دورکار می‌تواند به خود این حق را بدهد که یکی دو ساعت بیشتر از بقیه بخوابد، جلوی کامپیوترش کمی بیشتر از کارمند استراحت کند و برای خود یک روز کاری خوب خلق کند.

تحقیقات نشان می‌دهند دورکاری برای کارمندانی که خلاق هستند، کارآمدتر است زیرا با آزادی ذهن، ایده‌های بهتری به ذهنشان خطور می‌کند و حواسشان توسط عوامل خارجی مانند رفت‌وآمد همکاران و تماس‌های تلفنی پرت نمی‌شود؛ لذا این فاصله با شرکت، منجر به عملکرد خوب کاری و احساس واقعی توانمندی، بدون هیچ‌گونه بار بیش‌ازحد فعالیت می‌شود. کارمندان در تعیین ساعات کاری و تنظیم برنامه کاری خود آزادند و درعین‌حال وظایف سپرده‌شده به آن‌ها به بهترین وجه ممکن در حال انجام است.

 

در سال 1950 مفهوم دورکاری برای اولین بار توسط ریاضیدان نوربرت وینر در آمریکا به وجود آمد.

  • صرفه‌جویی در زمان:

رفت و آمد به محل کار برای بسیاری از کارکنان با اتلاف وقت همراه است. در برخی موارد، این رقم به چند ده ساعت ازدست‌رفته در هر ماه در خودروی شخصی، مترو، تاکسی ویا اتوبوس می‌رسد. کار در خانه به شما این فرصت را می‌دهد که در آن ساعات صرفه‌جویی کنید و از آن‌ها برای انجام کاری که برای شما مهم است استفاده کنید.

  • استقلال کاری بیشتر:

یک دورکار به ‌میزانی که بتواند روز کاری خود را آن‌طور که صلاح می‌داند سازمان‌دهی کند، از استقلال سود می‌برد. برای برخی از دور کارها، استقلال جغرافیایی نیز وجود دارد؛ بسته به آنچه با کارفرما مذاکره شده است، برخی از دورکارها می‌توانند از هرکجا که بخواهند کار کنند و محدودیتی در مکان جغرافیایی آن‌ها و دوری و نزدیکی به شهر محل کار وجود ندارد.

مزایای دورکاری برای کارفرمایان:

  • کاهش هزینه برای شرکت:

دورکارها تنها کسانی نیستند که از مزایای این جابجایی بهره می‌برند. برای شرکت‌ها، اجازه دادن به کارمندان برای کار از خانه باعث صرفه‌جویی در هزینه آن‌ها می‌شود. یکی از ابتدایی‌ترین آن‌ها، هزینه تأمین میز و مبلمان اداری برای کارمندان است؛ بنابراین دورکاری نشان‌دهنده کاهش هزینه‌های مربوط به اجاره، برق، آب، گرمایش، هزینه‌های نگهداری، حمل‌ونقل و غیره برای شرکت‌هایی است که این شیوه کار را به کارمندان خود اعطا می‌کنند.

  • افراد دارای معلولیت و یا بیماری:

با دورکاری، استخدام افراد دارای معلولیت یا بیمار که فقط می‌توانند از خانه کار کنند، برای یک شرکت آسان‌تر است.

  • مدیریت ساده‌تر و کارآمدتر:

دورکاری یک کارمند را به‌طور طبیعی خودمختارتر و مسئولیت‌پذیرتر می‌نماید؛ بنابراین وظایف مدیر شرکت به‌عنوان کسی که روزانه باید وظایف شغلی را به کارمندان بازگو کند کمتر می‌شود. در این حالت او می‌تواند خود را وقف سایر امور مولد کند که قبلاً نادیده گرفته‌شده‌اند و فرصتی برای انجام آن‌ها وجود نداشت.

 

کار در خانه به شما این فرصت را می‌دهد که در ساعات تلف شده برای رفت‌وآمد صرفه‌جویی کنید.

  • افزایش بهره‌وری:

کار کردن از راه دور جلسات غیرضروری کاری را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مزاحمت‌هایی مانند صحبت کردن کارمندان با یکدیگر، رفت‌وآمد افراد و ... مانع تمرکز کارمندان نگردد درنتیجه کارایی افزایش می‌یابد. بهره‌وری ناشی از دورکاری به‌خصوص در اموری که به تمرکز بالاتر احتیاج دارند مانند طراحی و برنامه‌نویسی قابل‌مشاهده‌تر خواهد بود.

نکته دیگر اینکه طی روزهای کاری بسیار پیش می‌آید که کارمندانتان از شما درخواست مرخصی روزانه یا ساعتی کنند و به دلایل مختلف کار خود را ترک کنند و ساعاتی غیبت داشته باشند؛ اما در حالت دورکاری کارمندان موظف به انجام وظایف هستند و چون می‌توانند ساعات کاری را خودشان تنظیم کنند، غیبت کاری کمتری خواهند داشت.

معایب دورکاری:

  • خطر انزوا:

تنها کار کردن در خانه بدون دیدن همکاران جنبه‌ای از دورکاری است که تحمل آن برای برخی از افرادی که ممکن است نوعی انزوا و تنهایی یا حتی افسردگی را احساس کنند دشوار است. این نکته برای افرادی که باشیوه فریلنسینگ کار می‌کنند نیز صادق است.

  • الزام به استقلال فکری:

یک دورکار برنامه یا سرپرستی ندارد که مدام بر کار او نظارت کند یا بتواند سؤالات کاری خود را از سرپرست بپرسد؛ بنابراین دورکارها باید ازنظر فکری مستقل باشند و بتوانند امور را از راه دور به‌خوبی مدیریت نمایند تا خللی در روند انجام کارها پیش نیاید.

کارمندهای دورکار باید بتوانند خودشان امور را سازمان‌دهی نموده و چارچوب خود را برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده برای کارفرما پیدا کنند.

  • احساس از دست دادن فرصت‌ها:

یک دورکار ممکن است هر از گاهی احساس کند فرصت‌های پیشرفت در شرکت خود را از دست می‌دهد زیرا از مکانی که تصمیم‌گیری می‌شود فاصله دارد.

  • احتمال کاهش انجام کار تیمی:

به دلیل آنکه افراد دورکار، در کنار یکدیگر کار نمی کنند، بنابراین، احتمال انجام کارها بصورت تیمی ممکن هست در این شیوه کاری در مقایسه با کار حضوری کمتر شود.

دورکارها باید ازنظر فکری مستقل باشند و بتوانند امور را از راه دور به‌خوبی مدیریت نمایند.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
تاریخچه دورکاری به چه سالی برمی‌گردد؟

تاریخچه دورکاری به دهه 1950 میلادی و ایالات متحده باز می گردد. در این سال ها ایده استفاده از فناوری برای تسهیل تعامل و ارتباطات انسان ها در فعالیت های مختلف از جمله فرایندهای کاری مطرح گردید.

دورکاری به انگلیسی دربرگیرنده کدام مفهوم و لغات است؟

دورکاری به انگلیسی شامل لغات  Telecommuting یا Remote Work یا Teleworking یا Work from Home می‌باشد و مفهوم آن هرگونه شکلی از به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مانند ارتباطلات راه دور و استفاده از رایانه بجای رفت و آمدهای کاری است.

مزایا و معایب دورکاری چیست؟

دورکاری مانند هر شیوه کاری دیگر دارای مزایایی ازجمله احساس آزادی، کیفیت بهتر زندگی، ساعات کاری منعطف‌تر و استرس کمتر است و درعین‌حال معایبی نیز دارد که در این مقاله به‌تفصیل در مورد آن‌ها بحث شده است.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید