فریلنسینگ چیست و چگونه یک فریلنسر پردرآمد شویم؟
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

فریلنسینگ چیست و چگونه یک فریلنسر پردرآمد شویم؟

فریلنسر شخص خودمختاری است که درآمدش از طریق پروژه‌های دریافتی به دست می‌آید. در ایالات‌متحده آمریکا 34 درصد از افراد به‌صورت حرفه‌ای فریلنسینگ کار می‌کنند. اگر شما نیز قصد دارید به یک فریلنسر تبدیل شوید و یا می‌خواهید به‌عنوان یک فریلنسر مهارت‌های خود را افزایش دهید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

قبل از آن‌که به تعریف فریلنسینگ و نحوه کار وی بپردازیم، یک روایت تاریخی جالب در مورد سرچشمه فریلنسری ذکر خواهیم نمود.

تاریخچه فریلنسری:

در اروپای قرون‌وسطی، سربازانی بودند که پادشاهان آن‌ها در جنگ از دست ‌رفته بودند و در خدمت هیچ کشور یا پادشاهی نبودند. این سربازان خدمات خود را در ازای دریافت هزینه به پادشاهان کشورهای مختلف ارائه می‌دادند و هر کشوری که از آن‌ها درخواست می‌کرد، برای آن کشور می‌جنگیدند. بعد از جا افتادن فرهنگ کاری سربازان فریلنسرها حدود سال 1000 میلادی به بعد، این سربازان استخدام می‌شدند. سربازان فریلنسر در کشور انگلیس به‌عنوان سردسته شناخته می‌شدند. در تاریخ لاتین این سربازان در ابتدا مزدور نامیده می‌شدند و همان‌طور که از نام آن پیداست، این افراد به ازای دریافت هزینه مشخص، کار می‌کردند.

 

فریلنسر شخصی است که به‌طور مستقل کار می‌کند.

ریشه کلمه فریلنسر:

کلمه فریلنسر از دو زبان مختلف نشأت‌گرفته است. قسمت اول یعنی Free یک کلمه به زبان آلمانی است و به معنای عشق است. قسمت دوم یعنی Lancer یک کلمه به زبان فرانسوی است و به معنای تخلیه تحمیلی یا پرتاب است. با ترکیب این کلمات  به معنای کلمه آزادی یا freedom  نزدیک است.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر شخصی است که به‌طور مستقل به‌حساب خود کار می‌کند و به‌نوعی خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهد بدون اینکه قرارداد انحصاری با یک مشتری یا شرکت منعقد کند. به‌عنوان‌مثال، یک طراح وب می‌تواند به دنبال کار دائمی در یک شرکت باشد و خود را منحصراً وقف آن کند یا می‌تواند یک فریلنسر باشد و به‌تنهایی به یک یا چند مشتری خدمات ارائه دهد.

یک فریلنسر چگونه کار میکند؟

به‌طورکلی، چه در خانه خود، دفتر یا یک فضای کاری مشغول کارکردن باشید، اکثر اوقات تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر با نرم‌افزار مناسب و یک اتصال اینترنتی خوب است.

معمولاً ، فریلنسر ابتدا با مشتری در مورد پروژه، هزینه‌ها و زمان تحویل پروژه به توافق می‌رسد و گاهی اوقات برای شروع کار، پیش‌پرداخت می‌گیرد. فریلنسرها مشتریان جدید را عمدتاً از طریق ارجاع و خود‌تبلیغی به دست می‌آورند.

مشاغل خاصی وجود دارند که به‌طور سنتی با کار آزاد مرتبط هستند، مانند تمام مشاغلی که با برنامه‌نویسی وب، طراحی، بازاریابی دیجیتال، پشتیبانی از راه دور و نویسندگی مرتبط هستند، اما در حال حاضر بسیاری از حیطه‌های شغلی دیگر نیز در حال ورود به دنیای آزاد هستند، مانند مشاغل حقوقی، حوزه حسابداری و اداری.

به‌عنوان یک فریلنسر کار کنید تا صاحب زمان خود باشید:

وقتی بحران‌های اقتصادی در راه است، بهترین کار این است که استعدادهای خود را بازنگری کنید و راه‌هایی جدید برای کسب درآمد پیدا کنید. کار کردن به‌عنوان یک فریلنسر می‌تواند راهی باشد که وقتی قدم در آن نهادید و شروع به کسب‌و‌کار و سودآوری نمودید، دیگر نمی‌خواهید آن را رها کنید. این بدان معناست که در مواقعی که شخص دوست دارد درآمد بدون محدودیتی دارد و با انعطافی که به حیطه کاری‌اش می‌دهد، با به‌کارگیری حرفه، استعداد یا توانایی موردعلاقه‌اش، زندگی شخصی و کاری را باهم آشتی می‌دهد.

 

به‌عنوان یک فریلنسر کار کنید تا صاحب زمان خود باشید.

 

مزایا و معایب فریلنسر بودن:

برخی از مزایای اصلی عبارت‌اند از:

  • لزومی ندارد در یک فضای فیزیکی خاص باشید:

با فریلسینک می‌توانید در هر گوشه‌ای از جهان کار کنید و کار شما به مکان فیزیکی بستگی ندارد. در این حالت می‌توانید حتی در مسافرت نیز کار کنید فقط کافی ست یک لپ‌تاپ و اتصال اینترنتی مناسب داشته باشید.

  • انعطاف زمانی بیشتری دارید:

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها این است که می‌توانید در زمانی که به بهترین وجه مطابق با روال شماست کار کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که از پربازده‌ترین ساعات کاری خود که ممکن است با ساعات اداری معمولی مطابقت نداشته باشد، استفاده کنید. افرادی هستند که در شب یا صبح خیلی زود عملکرد بهتری دارند و ترجیح می‌دهند بقیه روز را صرف کارهای دیگر کنند. درهرصورت، این پویای و انعطاف ساعات کاری، مستلزم آن است که برای رسیدن به اهداف خود در هر پروژه بسیار منظم باشید و کارهای خود را به آخرین ساعات تحویل پروژه موکول نکنید.

  • شما رهبر کار خود هستید:

در خوداشتغالی همه چیز به شما بستگی دارد، مجبور نیستید به مافوق گزارش دهید. به‌عنوان یک فریلنسر، شما خودتان هستید که تصمیم می‌گیرید و مسئولیت پروژه را بر عهده دارید. علاوه بر این، خود مدیریتی به توسعه مهارت‌های جدید در زمینه‌های مختلف مانند ارتباطات، مدیریت یا مالیات کمک می‌کند.

  • شما انتخاب می‌کنید که با چه کسی کار کنید :

وقتی برای شخص یا شرکت دیگری کار می‌کنید، معمولاً در انتخاب همکاران، مافوق یا پروژه‌ای که قرار است  زمان خود را به آن اختصاص دهید، انتخابی ندارید. با این حال، به‌عنوان یک فریلنسر، شما فرصت‌های بیشتری برای تصمیم‌گیری برای کار با مشتریان دارید. همچنین می‌توانید با دیگر متخصصان یک تیم تشکیل دهید تا پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را انجام دهید. حالت ایده آل این است که بتوانید با پروژه‌هایی روبرو شوید که شما را هیجان‌زده می‌کند و مطابق با ارزش‌ها و فلسفه کاری شما است.

 

یک فریلنسر رهبر و رئیس کار خویش است.

  • درآمد شما بستگی به کار شما دارد:

معمولاً فریلنسر به پروژه‌های خاص و تخصصی اختصاص دارد. این به شما این امکان را می‌دهد که در ازای کاری که انجام می‌دهید دستمزد دریافت کنید و به یک حقوق ثابت وابسته نباشید. این به نوع پروژه و مشتری، پولی که پس از تکمیل دریافت می‌کنید بستگی دارد. همچنین می‌توانید از قبل، در هفته یا حتی برای نتایج، در مورد پاداش توافق کنید.

  • درآمد شما بیشتر از حالت کارمندی خواهد بود:

با فریلنسینگ می‌توانید درآمد بیشتری نسبت به کار دائمی در یک شرکت کسب کنید، اگرچه این فقط به مهارت‌های ارتباطی و توانایی جذب مشتری در شما بستگی دارد.

  • صرفه‌جویی در زمان:

با کار کردن به‌صورت فریلنسری می‌توانید در زمان و هزینه حمل‌ونقل در شهر صرفه‌جویی کنید. در این حالت می‌توانید زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانید.


عدم وجود حقوق ثابت ماهانه از مهم‌ترین معایب فریلنسینگ است.

  • افزایش مهارت‌ها و اعتمادبه‌نفس:

با فریلنسینگ روی ظرفیت خود برای سازگاری و خودمختاری کار می‌کنید. برخورد مستقیم با مشتریان را یاد می‌گیرید و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی شما افزایش می‌یابد. در این حالت چون تمامی درآمد شما بستگی به عملکرد خودتان دارد، همواره به فکر یادگیری و افزایش مهارت‌های فردی خود هستید.

فریلنسری معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

معایب فریلنسری:

  • بزرگ‌ترین عیب «فریلنسری» این است که مانند یک شغل دائمی، هر ماه حقوق ثابت و تضمین‌شده ندارید. این بدان معناست که همان‌طور که یک فصل می‌تواند برای شما خیلی خوب پیش برود، فصل بعدی نیز می‌تواند ضعیف باشد. با این حال، باید در نظر داشته باشید که داشتن یک شغل دائمی تضمین‌کننده این نیست که هرگز اخراج نخواهید شد و تا پایان عمر از حقوق و مزایا برخوردار خواهید بود.
  • زمان بزرگ‌ترین کارفرمای فریلنسرها است. زمانی که به‌عنوان فریلنسر کار می‌کنید، مجبور هستید در یک زمان معین کار خود را انجام دهید و این جیزی است که آزادی شما را محدود می‌کند. ممکن است مجبور نباشید در ساعات اداری معین کار کنید و به شرکت مراجعه کنید اما در عوض مجبور هستید مثلاً یک پروژه را طی مدت یک هفته تحویل دهید. درصورتی‌که اگر قرار بود همین پروژه با روال کاری شرکت و پشت میز اداری در ساعات مشخص انجام شود 10 روز به طول می‌انجامید.
  • بسته به شخصیت انسان‌ها، برخی افراد در یک محیط شرکتی عملکرد بهتری دارند و بهره‌وری بیشتری دارند. همین‌طور برخی افراد با شخصیت برون‌گرا، عموماً نمی‌توانند در یک محیط به‌تنهایی کار کنند و باید در محیطی با حضور همکارانشان و صحبت با آن‌ها به انجام وظایف کاری خود بپردازند. بنابراین این افراد زمانی که سعی می‌کنند به‌تنهایی کار کنند، وظایفشان به تعویق می‌افتد و نمی‌توانند برنامه‌ریزی و مدیریت دقیقی برای انجام امور شغلی‌شان داشته باشند.
  • اگر یک فریلنسر باشید هیچ‌گاه دارای بیمه و مزایای کارمندی نخواهید بود.
  • تبلیغات برای دریافت پروژه و شناساندن مهارت‌هایتان به مشتریانی که برای اولین بار با آن‌ها همکاری می‌کنید دشوار است.
  • اعتمادسازی و ارتباط با کارفرمایان دشوار است. برخی افراد مایل هستند پروژه‌های خود را به افراد حقوقی و شرکت‌ها بسپارند تا افرادی که در منزل به‌صورت فریلنسینگ کار می‌کنند.
  • زمانی که شما به‌صورت فریلنسینگ فعالیت می‌کنید به‌جای یک رئیس، چند کارفرما دارید و مجبور هستید به‌تمامی آن‌ها پاسخگو باشید. گاهی برخی پروژه‌ها از نظر زمانی با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و شما می‌بایست همزمان پروژه‌ها را پیش ببرید و نیازهای کارفرما را رفع کنید.
  • یکی دیگر از معایب بزرگ فریلنسینگ این است که کارفرمایان تصور می‌کند چون در شرکت یا اداره کار نمی‌کنید بنابراین ساعت کار مشخصی ندارید و شبانه‌روز باید بر روی پروژه آن‌ها وقت بگذارید. حتی برخی از آن‌ها آخر هفته‌ها نیز از شما سراغ پیشرفت پروژه‌شان را می‌گیرند و انتظار دارند هر چه سریع‌تر پروژه را کامل و به آن‌ها تحویل دهید. مشکل این کار این‌ است که برای برخی پروژه‌ها می‌توان به‌صورت تمام‌وقت، زمان گذاشت و در سریع‌ترین فرصت ممکن آن‌ها را به اتمام رساند اما در طولانی مدت این‌ کار باعث فرسودگی شغلی می‌شود و انگیزه شما را برای ادامه فریلنسری کم می‌کند.
  • داشتن مشتریان غیرمعمولی یکی از دیگر از مشکلات فریلنسری است. ممکن است مشتریانی پیدا کنید که مدیریت آن‌ها بسیار دشوار است. آن‌ها ممکن است در مواقعی که شما نیاز به چک کردن پروژه با آن‌ها دارید در دسترس نباشند و یا از ابتدای پروژه اطلاعات اشتباه یا ناکافی در اختیار شما قرار دهند که در این صورت زمان زیادی از شما گرفته خواهد شد.

 

فریلنسرهای موفق، خود را صاحب مشاغل می‌دانند.

درنهایت این‌که اگر نمی‌دانید چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید و برنامه‌ریزی شغلی برایتان دشوار است، کار شما به‌عنوان یک فریلنسر از یک شغل معمولی، حدود 5 تا 9 برابر دشوارتر خواهد بود.

در ادامه برخی از ویژگی‌های مفید ارتباطی و مهارتی فریلنسرها را بررسی می‌کنیم تا بدانیم چطور یک فریلنسر پردرآمد شویم.

بهترین فریلنسرها چه ویژگی‌های مشترک دارند؟

  • فریلنسرهای موفق، خود را صاحب مشاغل می‌دانند و واقعاً زندگی یک کارآفرین را داشتند.
  • آن‌ها به کاری که انجام می‌دهند به‌عنوان یک محصول نگاه می‌کنند، نه خدماتی که به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.
  • فریلنسرهای پردرآمد، بی‌وقفه بر رشد مهارت‌های فردی تمرکز می‌کنند و به فکر پیشرفت و توسعه شغلی هستند.



فریلنسرهای پردرآمد، بی‌وقفه بر رشد مهارت‌های فردی تمرکز می‌کنند.

چگونه یک فریلنسر شویم؟

تبدیل‌شدن به یک فریلنسر به‌سادگی سفارش محصولی از طریق اینترنت است. کافی‌ست اصول آن را یاد بگیرید و رعایت کنید. با توجه به حیطه کاری‌تان از سایت‌هایی که وظایف آزاد و پروژه‌های مناقصه‌ای را ارائه می‌دهند بازدید می‌کنید و انجام آن پروژه‌ها را بر عهده می‌گیرید. به‌این‌ترتیب با افزایش تعداد پروژه‌ها هم اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد و هم نام شما به‌عنوان متخصص در سایت‌های فریلنسری منتشر خواهد شد.

 در ادامه نکاتی اجرایی برای تبدیل‌شدن شما به یک فریلنسر ارائه خواهیم داد:

1. تصمیم بگیرید که در چه حوزه‌ای خدمات ارائه خواهید داد؟ به‌عنوان مثال انتخاب کنید که می‌خواهید یک برنامه‌نویس باشید، یک تایپیست یا یک طراح فریلنسر باشید؟

2. بازار هدف خود را مشخص کنید. مثلاً اگر می‌خواهید به‌عنوان یک آرشیتکت، فریلنسینگ انجام دهید، باید مشتریان خود را بشناسید و بر روی آن حیطه متمرکز باشید.

3. پلتفرم‌های آنلاینی پیدا کنید که به حیطه کاری شما مرتبط هستند. برای همه آن سایت‌ها یک نام کاربری انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا هویت برند خود را ایجاد کنید و رزومه شما بهتر دیده شود.

4. نرخ دستمزد خود را مشخص کنید.

5. نمونه کارهای خود را در سایت‌ها و پلتفرم‌ها قرار دهید. این کار به انتخاب شما توسط کارفرمایان کمک زیادی می‌کند. حتی می‌توانید یک وب‌سایت شخصی ایجاد کنید و نمونه کارهایتان را به‌صورت آنلاین به‌روز کنید؛ به‌این‌ترتیب استعدادها و مهارت‌های شما در زمینه‌های مختلف دیده خواهد شد.

6. خدمات خود را تبلیغ و بازاریابی کنید؛ برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید و به‌صورت رایگان یا باهزینه بسیار کم به جذب بیشتر مشتری بپردازید.

چگونه پروژه‌های فریلنسری پیدا کنیم؟

پلتفرم‌های آنلاینی وجود دارند که دقیقاً به ارتباط شرکت‌ها با کارگران از راه دور از حرفه‌های مختلف اختصاص داده‌شده‌اند. مزیت این پلتفرم‌ها این است که نه‌تنها به فریلنسرها اجازه می‌دهند پروژه‌هایی را برای کار پیدا کنند، بلکه ضمانت‌هایی را نیز در مورد پرداختی که توسط مشتری انجام می‌شود ارائه می‌دهند. پس از ارائه کار مورد توافق توسط فریلنسر، مشتری کیفیت آن را تائید می‌کند و وجوه در اختیار فریلنسر قرار می‌گیرد.

چگونه به‌عنوان یک مبتدی فریلنسینگ را شروع کنیم؟

راه‌های زیادی برای شروع کار آزاد وجود دارد، اما یکی از رایج‌ترین، آن‌ها این است که در سایت‌های معروف فریلنسری ثبت‌نام و شروع به کار کنید. راه دیگر برای شروع، تماس مستقیم با شرکت‌ها و معرفی خود و خدمات تخصصی‌تان است.

سودآورترین شغل فریلنسری چیست؟

سودآورترین شغل به‌عنوان فریلنسینگ همان کاری است که در آن مهارت دارید و از آن لذت می‌برید. اما اگر بخواهیم به نمونه‌هایی از مشاغل فریلنسری پردرآمد اشاره کنیم پردرآمدترینشان برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار است و سایر مشاغل موشن گرافیک، طراحی گرافیک، متخصص رسانه‌های اجتماعی و کپی رایتینگ هستند.

توصیه آخر برای فریلنسرها:

  • مراقب امور مالی‌تان باشید:

زمانی که کارمند هستید حقوق شما به‌صورت ماهانه توسط شرکت پرداخت می‌شود و نیازی نیست که شما هر ماه به شرکت برای پرداخت حقوق خود یادآوری کنید. اما به‌عنوان یک فریلنسر شما می‌بایست در مورد هر کارفرما مراقب چک‌های پرداختی باشید و برای میزان دستمزدتان وارد مذاکره شوید. وادار کردن کارفرما برای پرداخت هزینه چالش بزرگی است که شما در هر پروژه باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید.

ادامه دهید و نظر خود را به ما بگویید:

اگر در زمینه فریلنسینگ تجربه‌ای داشته‌اید خوشحال می‌شویم با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
فریلنسینگ به چه معناست؟

فریلنسینگ یک حرفه مبتنی بر قرارداد است که در آن فرد به‌جای استخدام در یک سازمان، از مهارت‌های خود برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کند.

مهم‌ترین معایب فریلنسینگ چیست؟

زمان کاری نامشخص و امکان فرسودگی کاری، عدم اعتماد کارفرمایان برای سپردن پروژه‌های بزرگ، عدم حقوق ثابت ماهانه.

مهم‌ترین مزایای فریلنسینگ چیست؟

فریلنسرها رئیس خود هستند و ساعات کاری خود را می‌توانند مدیریت کنند. درآمد فریلنسرهای موفق بسیار بیشتر از کارمندان است.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید