صندلی اداری مناسب برای افرادی که کمر درد دارند کدام است؟
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

صندلی اداری مناسب برای افرادی که کمر درد دارند کدام است؟

امروزه در ادارات مرخصی استعلاجی به دلیل مشکلات کمر یا ستون فقرات رایج است؛ یک صندلی ارگونومیک خوب به شما کمک می کند تا از بسیاری از این دردها جلوگیری کنید.

 

کمردرد یک مشکل بسیار رایج در بین کارمندان است، به خصوص برای کسانی که ساعت ها در دفتر کار می کنند. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، کمردرد از اصلی ترین دلایل غیبت های کاری بعد از سرماخوردگی، دومین دلیل عمده مراجعه به پزشک، سومین دلیل جراحی‌ها و چهارمین علت بستری به شمار می‌آید. اگرچه به نظر می رسد که در حالت نشسته ستون فقرات بدن در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما واقعیت این است که در حالت نشسته روی صندلی نیز بار زیادی بر روی کمر وارد می شود. به همین دلیل، داشتن یک صندلی ارگونومیک که برای کمردرد مناسب باشد ضروری است؛ به طوری که استراحت لازم را به ستون فقرات و کمر ما ارائه می دهد تا بیش از حد به آن فشار وارد نشود. تخمین زده می شود که 85 درصد از افراد بالای 50 سال از دوره های کمردرد مزمن رنج می برند. این موضوع یکی از دلایل اصلی مرخصی استعلاجی در شرکت ها می باشد.

نشستن در طول روز می تواند باعث مشکلات شدید ستون فقرات، سندرم تونل کارپال، درد گردن و کمر، سردردهای مداوم و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی شود. استفاده از صندلی ارگونومیک مناسب برای کمردرد می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند.

تمام صندلی های موجود در بازار یکسان نیستند؛ بنابراین، گاهی اوقات ارزش دارد که برای اطمینان از ماندگاری و تأثیر بهینه آن بر سلامتی، بیشتر سرمایه گذاری کنیم؛ اما در انتخاب صندلی برای کمردرد باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در ادامه مقاله ابتدا به تعریف واژه ارگونومی می پردازیم و سپس ویژگی هایی که یک صندلی ارگونومیک اداری باید داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

ارگونومی به چه معناست؟

ارگونومی دانش مطالعه و بهینه سازی تعامل بین افراد و محصولات، محیط ها و سیستم های مورد استفاده آنهاست. ارگونومی کار، به دنبال ارتقای رابطه بین افراد و محیط کار آنها به ویژه تجهیزاتی است که استفاده می کنند. حوزه ارگونومی معمولاً شامل طراحی دستگاه‌هایی پیرامون قابلیت‌های فیزیکی و راحتی کاربر است. چنین محصولاتی، مانند صندلی های اداری یا لوازم جانبی کامپیوتر، اغلب به عنوان ارگونومیک توصیف یا به بازار عرضه می شوند که این محصولات برای به حداقل رساندن تلاش و ناراحتی فیزیکی و به حداکثر رساندن کارایی طراحی شده اند.

گاهی اوقات ارزش دارد که برای اطمینان از ماندگاری و تأثیر بهینه صندلی اداری ارگونومیک بر سلامتی، بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

بهترین صندلی های ارگونومیک برای دفتر کار:

بهترین صندلی های ارگونومیک آنهایی هستند که به خوبی از ستون فقرات ما حمایت می کنند؛ ما باید به ویژه از ناحیه کمر که بیشترین تنش را متحمل می شود، مراقبت کنیم. یک صندلی ارگونومیک به ما کمک می کند تا وضعیت سالم تری داشته باشیم و در نتیجه از کمردرد جلوگیری کنیم.

برای رسیدن به این هدف، داشتن یک صندلی مناسب برای کمردرد کافی نیست. علاوه بر آن ما خودمان نیز باید وضعیت صحیح بدن را حین نشستن روی صندلی حفظ کنیم تا صندلی ارگونومیک به ما در رسیدن به این هدف کمک کند. استفاده از یک صندلی ارگونومیک که با ستون فقرات بدن سازگار است به ما این امکان می دهد از ناراحتی کمر و گردن جلوگیری کنیم، به کاهش غیبت از کار به دلیل آسیب بدنی کمک می کند و باعث بهبود عملکرد کار می شود؛ بنابراین، انتخاب ما برای خرید صندلی اداری به یک تصمیم بسیار مهم تبدیل می شود.

ویژگی های صندلی اداری مناسب برای کمردرد:

انجمن BIFMA که از تولید کنندگان مبلمان اداری تشکیل شده است، در سال 2002 برای اولین بار مجموعه ای دستورالعمل های ارگونومیک مبلمان اداری را ارائه نمود که این دستورالعمل ها در سال 2019 به روز رسانی شدند و حاوی نکات زیر بودند:

  1. عمق نشیمنگاه صندلی: باید به اندازه ای باشد که پشت زانوها به صندلی برخود نکند.
  2. ارتفاع صندلی باید به پاهای کاربر اجازه دهد که به راحتی روی زمین یا زیرپایی قرار گیرند.
  3. عرض صندلی: باید به اندازه ای باشد تا کاربر بتواند روی آن به درستی بنشیند و احساس راحتی کند.
  4. پشتی: باید با شکل ستون فقرات کاربر مطابقت داشته باشد. همچنین دارای تکیه گاه کمری باشد که انحنای لوردوز ستون فقرات کمر را حفظ کند.
  5. تکیه گاه دست ها: باید به سمت بالا و پایین و همچنین داخل و خارج و طرفین قابل تنظیم باشد. این ویژگی به کاهش فشار روی گردن، شانه و کمر کمک می کند.

این انجمن همچنین توصیه می کند که یک صندلی ارگونومیک دامنه حرکتی سالمی را فراهم کند. نشیمنگاه و تکیه گاه باید حالت های متفاوتی را ایجاد کند. تکیه گاه باید از 90 درجه تا حداقل 115 درجه به سمت عقب خم شود. برای کج نمودن پشتی صندلی در نظر داشته باشید که زاویه بین تنه و ران کمتر از 90 درجه نباشد.

بهترین صندلی های ارگونومیک آنهایی هستند که به خوبی از ستون فقرات ما حمایت می کنند.

از دیگر ویژگی هایی که باید برای صندلی اداری مناسب برای کمردرد در نظر گرفت ثابت نبودن آن است؛ بهتر است یک صندلی چرخان با پنج پایه انتخاب کنید. یک صندلی سالم برای پشت ما باید پشتی قابل تنظیم داشته باشد. مکانیزمی که به طور معمول در کنار صندلی قرار دارد به شما اجازه می دهد تا تکیه گاه را مطابق با نیازهای هر لحظه بدن خود تنظیم کنید و آن را با توجه به موقعیتی که می خواهید اتخاذ کنید، ثابت کنید. این وضعیت باعث می شود فشار بسیار کمتری به ستون فقرات بدن وارد شود.

علاوه بر این، یک صندلی ارگونومیک اداری باید سهولت حرکت و نشستن پویا را برای ما فراهم کند؛ یعنی ما هنگام نشستن بر روی صندلی در ساعت های مختلف در موقعیت یکسانی نیستیم، بلکه به میل خود می توانیم وضعیت بدنی مان را تغییر دهیم. تغییر وضعیت مکرر از فشار جانبی منفی بر دیسک های بین مهره ای جلوگیری می کند. همچنین خستگی ناشی از این فشار نیز بسیار کمتر خواهد بود.

ارتفاع صندلی نیز باید با توجه به کاربر قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی برای فردی با قد 150 سانتی متر برابر با ارتفاع صندلی فردی که 180 سانتی متر بلندی قد دارد نخواهد بود. ما همچنین در صندلی اداری به بازوهای قابل تنظیم ارتفاع و زاویه نیز احتیاج داریم. به این ترتیب می‌توانیم آن را کاملاً با اندازه خود تطبیق دهیم، بازوهایمان استراحت می‌کنند و تنش کمتری متحمل می‌شوند.

برای راحتی ناحیه گردن نیز می توانیم در صندلی های ارگونومیک از یک پشتی سر استفاده کنیم؛ این ویژگی امکان وضعیتی راحت مناسب برای گردن را فراهم می کند.

بهترین متریال برای صندلی های ارگونومیک:

متریال صندلی اداری ارگونومیک نیز به اندازه ویژگی های آن مهم است. برای انتخاب صندلی اداری ارگونومیک اول از همه باید تودوزی را در نظر بگیریم، این قسمتی از صندلی است که با بدنه آن در تماس است و باید کیفیت خوبی داشته باشد.

اگرچه انواع مختلفی از مبلمان اداری با متریال های مختلف وجود دارد اما ارزش آن را دارد که روی یک روکش بادوام، مقاوم و با کیفیت سرمایه گذاری کنید. پشتی صندلی به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و باید از موادی ساخته شود که از تعریق جلوگیری کند یا آن را جذب نماید.

به طور معمول، همه صندلی های ارگونومیک دارای انواع مختلفی از پارچه های دارای قابلیت عبور هوا هستند. این صندلی ها سطح خوبی از مقاومت در برابر سایش دارند تا استفاده مداوم از آنها باعث فرسودگی نگردد. در بازار پارچه های توری نیز وجود دارند که امکان تبادل هوا را بهتر را فراهم می کنند.

نوع فومی که صندلی های متناسب با کمردرد با آن ساخته می شود نیز مهم است. فوم های تزریقی کیفیت بالاتری را ارائه می دهند زیرا بدون تغییر شکل ماندگاری طولانی تری دارند. به این ترتیب در هنگام استفاده طولانی مدت از صندلی ها، راحتی و آسودگی بیشتری خواهید داشت.

موادی که صندلی اداری ارگونومیک در آن ساخته می شود نیز باید مقاوم باشد؛ برخی از آنها دارای پوشش های آلومینیومی هستند که به آنها سبکی و مقاومت بیشتری می دهد. صندلی باید وزن ما را برای مدت طولانی تحمل کند. به همین دلیل مهم است که ماده ای که از آن ساخته شده است مقاوم باشد.

از ویژگی هایی که باید برای صندلی اداری مناسب برای کمردرد در نظر گرفت ثابت نبودن و قابلیت چرخان بودن آن است.

چگونه بفهمیم کدام صندلی اداری برای کمردرد مناسب‌تر است؟

انتخاب صندلی مناسب برای کمردرد می تواند بسیار دشوار باشد. گزینه ها و مدل های زیادی در بازار وجود دارد. به همین دلیل است که بر اساس چند دهه تجربه در زمینه تولید کننده مبلمان اداری به شما پیشنهاد می کنیم که در انتخاب یک صندلی ارگونومیک مناسب چه عناصری باید رعایت شود. اگر یک صندلی اداری ارگونومیک شرایط زیر را داشته باشد گزینه مناسبی برای جلوگیری و یا کاهش کمر درد ناشی از نشستن مداوم خواهد بود:

  • پایه ای ستاره ای شکل که به آن ثبات می دهد و از تاب خوردن آن جلوگیری کند.
  • ارتفاع صندلی قابل تنظیم باشد.
  • همچنین تکیه گاه به صورت عمودی و عقب و جلو قابل تنظیم است تا حداکثر راحتی را داشته باشید.
  • صندلی پهن، طوری که هنگام نشستن تحت فشار نباشید.
  • موادی که صندلی در آن ساخته شده است مقاوم و بادوام است و وزن شما را به خوبی تحمل کند.
  • جنس صندلی و تکیه گاه باید نرم باشد و در عین حال در برابر سایش مقاوم باشد و قابلیت عبور هوا داشته باشد.
  • دارای دسته قابل تنظیم باشد.
  • در صورت تمایل امکان تعبیه پشت سری برای راحتی گردن داشته باشد.

متریال صندلی اداری ارگونومیک نیز به اندازه ویژگی های آن مهم ست

اشتراک گذاری
سوالات متداول
چه نوع صندلی اداری برای افراد دارای درد کمر مناسب است؟

صندلی اداری ارگونومیک برای افراد با درد کمر مناسب باید دارای ویژگی هایی از جمله پایه چرخان، ارتفاع قابل تنظیم، تکیه گاه قابل حرکت و پویا باشد و همچنین جنس صندلی و تکیه گاه می بایست در برابر سایش مقاوم باشد و قابلیت عبور هوا داشته باشد.

ارگونومی به چه معناست؟

ارگونومی دانش مطالعه و بهینه سازی تعامل بین افراد و محصولات، محیط ها و سیستم های مورد استفاده آنهاست. ارگونومی کار، به دنبال ارتقای رابطه بین افراد و محیط کار آنها به ویژه تجهیزاتی است که استفاده می کنند. حوزه ارگونومی معمولاً شامل طراحی دستگاه‌هایی پیرامون قابلیت‌های فیزیکی و راحتی کاربر است. چنین محصولاتی، مانند صندلی های اداری یا لوازم جانبی کامپیوتر، اغلب به عنوان ارگونومیک توصیف یا به بازار عرضه می شوند که این محصولات برای به حداقل رساندن تلاش و ناراحتی فیزیکی و به حداکثر رساندن کارایی طراحی شده اند.

صندلی ارگونومیک اداری از چه متریالی ساخته شده است؟

جنس صندلی ارگونومیک اداری و تکیه گاه باید نرم باشد و در عین حال در برابر سایش مقاوم باشد و قابلیت عبور هوا داشته باشد. این صندلی ها از پارچه، فوم و همچنین توری های بادوام ساخته می شوند.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید