9 ایده جذاب برای دکوراسیون اداری مطلوب تر
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

9 ایده جذاب برای دکوراسیون اداری مطلوب تر

از آنجایی که حداقل یک سوم از روز خود را در محل کار می گذرانیم، بهتر است تلاش کنیم رفاه خود را در اداره یا محیط کار افزایش دهیم. دکوراسیون و مبلمان اداری دلپذیر باعث افزایش انرژی و بهره وری کارمندان می گردد و ساعت های نشستن پشت میز را لذت بخش می نماید.

 

ریشه شناسی واژه دکوراسیون:

برخی عقیده دارند که واژه دکوراسیون یا Decoration دارای ریشه لاتین از عبارت های decor  و decoris و decorare به معنای زینت، زیبایی و شایستگی است. به عنوان یک فعل، بیانگر عمل آراستن، پوشش، زینت بخشی، زيبا كردن، فاخرسازی و متمایزنمودن یک پدیده است. در معنایی عام تر، آن را می توان معادل متناسب سازی یک پدیده دانست و تبدیل آن به پدیده ای که از نظر ظاهری متناسب و درست و زیباست.  بر همین مبنا، عبارت دکوراسیون اداری را می توان فرایند متناسب سازی یک فضای اداری در راستای پوشش نقص های آن و افزایش جذابیت و تمایز آن بر اساس اهداف مشخص آن توصیف نمود.

 

تمهیداتی در طراحی دکوراسیون اداری:

1. خداحافظی با دیوارهای سفید:

متأسفانه در دفاتر اغلب برای تزیین دیوارهای سفید کمبود بودجه وجود دارد یا تأثیر محیط کار بر عملکرد تجاری کارمندان ناچیز تلقی می گردد که باعث بی توجهی به طراحی دیوارها می گردد. در نتیجه، رنگ سفیدی در فضاهای کاری حاکم است که ما را به یاد بیمارستان ها یا فضای داخلی با ظاهری ناخوشایند می اندازد. یک راه حل خوب این است که تزئینات دیواری را انتخاب کنید که بسیار ارزان هستند، اما می توانند در هویت بخشی به محیط کار بسیار موثر باشند.

2. کاغذ دیواری اداری:

دکوراسیون دفتر می تواند بر ماهیت کسب و کار ما تأکید کند؛ برای ایجاد جلوه بصری چشم نواز و جذاب، می توانید از کاغذ دیواری استفاده کنید. برای مثال در دفتر خبرنگار، کاغذ دیواری قدیمی با جلد کتاب های کلاسیک جالب به نظر می رسد. از آنجا که براساس مطالعات انجام شده، محیط، بر خلاقیت افراد تاثیرگذار است، کارکنان خلاق نیز مطمئناً از پالت های رنگی که باعث جرقه زدن تخیل آنها می شود استقبال می کنند.

سبک طراحی اکو یا طبیعت گرا، که مدتی است در دکوراسیون داخلی نیز یک ترند بوده است، شما را به انتخاب عناصری در طراحی فضا دعوت می کند که به کمک آن ها، حس خوب و آرامش طبیعت، به محیط های کاری جریان پیدا کند: درختان جنگل، غروب خورشید یا کوه های پوشیده از برف. کاغذهای دیواری با این سبک به ویژه برای افرادی که حرفه آنها به تمرکز بالایی نیاز دارد و در معرض استرس بیشتری قرار دارند، تأثیر مثبت خواهد داشت: از جمله کارمندان مرکز تماس یا کارکنان اداری.

استفاده از پوشش های دیواری طبیعت گرا، باعث می شود که حس خوب و آرامش طبیعت، به محیط های کاری جریان پیدا کند.

3. ایجاد تصویر ذهنی:

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، متوجه می شوید که اولین برداشت و تصویر ذهنی مشتری مهم است. طراحی داخلی خوب و منطبق با مشخصات شرکت در متقاعد کردن مشتریان برای انتخاب خدمات شما بسیار مهم است. یک بوم نقاشی که با دقت انتخاب شده است، مزایای شرکت را برجسته می کند. برخلاف تصور عمومی، تزئین دفتر رئیس شرکت کار آسانی نیست. طراحی اتاق مدیریت باید به گونه ای باشد که در طول یک جلسه مهم، مخاطب جلسه که در واقع شریک تجاری آینده شماست، تصویر مطلوب و مثبتی از شرکت شما در ذهنش باقی بماند.

نقاشی‌های مشرف به کلان شهرهای مطرح و پرجنب‌وجوش دنیا، به نوعی فعالیت های بین المللی شرکت را برجسته می‌کند، نقاشی‌های قدیمی یا آنهایی که بناهای برجسته معماری را به تصویر می‌کشند، به دلبستگی به سنت تأکید می‌کنند و کپی هنری برخی از آثار معروف می‌تواند دلیلی برای گفتگوی جالب با مشتری باشد.

4. مبلمان اداری:

مبلمان اداری موجود در محل کار شما به اندازه رنگ و تزئینات مهم است. واضح است که مبلمان ها به خودی خود تزئینی نیستند، بلکه در طرح های خاصی ساخته شده اند تا با دکوراسیون اداری مطابقت داشته باشند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که کاربردی و چندمنظوره  باشند.

 مبلمانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با سبک فضای کاری شما مطابقت دارد. اگر دفتر کار کوچکی دارید، از مبلمان گوشه ای و قابل قرار گیری در کنج استفاده کنید و به این شکل از فضای اداری خود نهایت استفاده را ببرید.

مبلمانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با سبک فضای کاری شما مطابقت دارد.

5. صندلی راحتی و یا ارگونومیک:

 صندلی اداری هم در دکوراسیون و هم در سلامت کارمندان بسیار حائز اهمیت است. بهتر است مدلی از صندلی را پیدا کنید که متناسب با قد و انحنای کمر شما باشد. حداقل امکاناتی که صندلی اداری می تواند داشته باشد پایه های چرخان آن است؛ زیرا به کاربر اجازه می دهد آزادانه حرکت کند. همچنین می توانید برای افزایش بهره وری کارمندان از صندلی های ارگونومیک استفاده کنید.

در مورد دکوراسیون، می توانید یک صندلی چرخدار چرمی مشکی تهیه کنید، این صندلی محیط کسب و کار شما را بسیار پیچیده تر و ظریف تر جلوه می دهد. اگر دفتر کار بزرگی دارید، صندلی چرمی بخرید که با رنگ دیوارها همخوانی داشته باشد، این کار صندلی را بسیار چشمگیرتر نشان می دهد.

6. تزئین با کتاب:

داشتن یک کتابخانه کوچک جلوه ای عالی به دفتر شما می دهد. یکی ازتمهیدات انجام این کار با کتاب، گروه بندی آنها بر اساس اندازه است. یکی دیگر از راه های خوب برای تزئین دفتر کار به روشی مدرن، چیدن کتاب ها و مجلات زیر و روی میز و یا حتی بر روی زمین است که معمولا در ادارات با سبک استارت آپی و کمی غیر رسمی انجام می شود.

نورپردازی باید اهداف خاصی را برآورده کند که از جمله آنها برجسته کردن محیط، طراحی معماری و حتی با بهره وری کارکنان است.

7. استفاده از گیاهان:

تکمیل دکوراسیون دفتر کار شما با گیاهان یک ایده شگفت انگیز است نه تنها به این دلیل که آنها فضاهای اطراف خود را با طراوت می کنند، بلکه می توانند به شما در بهبود سلامت و حتی بهره وری در کار نیز کمک کنند. گیاهان استرس را کاهش می دهند و باعث می شوند احساس شادی بیشتری داشته باشید. سعی کنید از تمام فضاهای موجود در دفتر خود برای قرار دادن آنها استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد گیاهان مناسب برای دفتر کار می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

8. نور مناسب:

نورپردازی باید اهداف خاصی را برآورده کند که از جمله آنها برجسته کردن محیط، طراحی معماری و حتی بالابردن بهره وری کارکنان است. برای نورپردازی کلی دفتر کار، لامپ های سقفی را انتخاب کنید که به شما اجازه می دهد تضاد خوبی بین نور طبیعی و مصنوعی ایجاد کنید. به خصوص از نورهای سفید استفاده کنید، زیرا بهره وری و تمرکز را افزایش می دهند.

در عین حال تا می توانید اجازه دهید نور طبیعی به فضای داخلی شما وارد شود. نور طبیعی علاوه بر مزایایی که برای سلامتی کارمندان دارد، باعث کاهش خستگی و خواب آلودگی کارمندان و افزایش انرژی آنها در طول روز می گردد.

دکوراسیون اداری می تواند در فضاهای اداری متناسب با اهداف کسب و کار، حس و حال خاص ایجاد کند

9. گشایش فضا:

فضای داخلی شرکت شما چه کوچک باشد چه بزرگ، همواره در نظر داشته باشید که باید آن را فراخ تر از آنچه هست نشان دهید و این تمهید با طراحی و چیدمان دکوراسیون اداری باز ممکن است.

تکنیک هایی از جمله تغییر مکان پارتیشن های اداری، برداشتن آن ها و یا استفاده از پارتیشن های فریم لس، استفاده از قفسه های کتابخانه و فایلینگ و کردنزا برای مرتب نمودن محیط و میزهای کار و یا تغییر چیدمان میزها می تواند به ایجاد فضای اداری باز و فراخ کمک کند.

این فضای گشاده و باز به کارمندان شما احساس آزادی بیشتری می دهد و به برقراری ارتباط تیمی و تعامل بین کارمندان کمک شایانی می کند.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
دکوراسیون به چه معناست؟

برخی عقیده دارند که واژه دکوراسیون یا Decoration دارای ریشه لاتین از عبارت های decor  و decoris و decorare به معنای زینت، زیبایی و شایستگی است. به عنوان یک فعل، بیانگر عمل آراستن، پوشش، زینت بخشی، زيبا كردن، فاخرسازی و متمایزنمودن یک پدیده است. در معنایی عام تر، آن را می توان معادل متناسب سازی یک پدیده دانست و تبدیل آن به پدیده ای که از نظر ظاهری متناسب و درست و زیباست.  بر همین اساس، دکوراسیون به معنی انتخاب و چیدمان منظم و دقیق اجزا و عناصر یک فضا با هدف پوشش نقص ها و افزایش جذابیت آن در راستای ایجاد حس و حال متمایزبرای آن فضا متناسب با اهداف و کارکرد خاص آن فضا می باشد.

چرا طراحی دکوراسیون اداری مهم است؟

طراحی جذاب و مناسب اداری از دو نظر حائز اهمیت است: اول افزایش بهره وری کارکنان و دوم معرفی اثرگذار هویت و شخصیت برند تجاری کسب و کار و جلب مشتری.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت چگونه باید باشد؟

اتاق مدیریت قلب تصمیم گیری های اساسی و راهبردی هر مجموعه است و دکوراسیون آن باید علاوه بر هماهنگی با سبک کلی دکوراسیون داخلی شرکت، توانایی ایجاد تصویر ذهنی مثبت در ذهن افراد مراجعه کننده یا شرکای تجاری را داشته باشد.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید