تفاوت میز کارمندی، کارشناسی و مدیریت چیست؟
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

تفاوت میز کارمندی، کارشناسی و مدیریت چیست؟

شاید شما نیز هنگام خرید میز کار مناسب برای کارکنان‌ شرکتتان، این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت میزهای کارمندی، کارشناسی، مدیریت و معاونت چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند و در نهایت کدام‌یک برای کارکنان شما مناسب‌تر است؟

 

در این مقاله به معرفی ویژگی‌ها و مقایسه میز کارمندی، کارشناسی، مدیریت و معاونت می‌پردازیم؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در زیر به معرفی ویژگی‌های چهار میز متفاوت مورد استفاده در سازمان‌‌ها می‌پردازیم:

بررسی ویژگی های میز کارمندی:

میزهای کارمندی معمولا بیشترین تعداد را در ادارات با تعداد اعضای بالای ده نفر دارند و دلیل آن نسبت بیشتر کارمندان به کارشناسان و یا معاونان است. اولین تفاوت میزهای کارمندی با دیگر میزها، ابعاد آنهاست که کوچکتر از سایر میزهاست حتی اگر از نظر طراحی نیز با سایر میزها همسبک و یا اصطلاحا از یک خانواده محصول باشند، باز هم ابعاد آنها از سایر میزها کوچکتر است و جزئیات کمتری در طراحی آنها بهکار رفته است.

تفاوت دیگر این میزها داشتن کشو برای قرار دادن وسایل است؛ برخی میزهای کارمندی از نظر عملکرد بسیار ساده هستند و داری کشو یا محل قرار دادن کیس کامپیوتر نیستند.

این میزها میتوانند به تعداد کارمندان، در کنار هم بهصورت متصل و یا روبهروی یکدیگر قرار گیرند. جهت ایجاد حریم خصوصی برای کارمندان میتوان از جداکنندههای شیشهای مات یا چوبی استفاده نمود. این جداکننده ها مانع صوتی نیستند اما مانع بصری بسیار مناسبی جهت افزایش حریم خصوصی و تمرکز کارمندان هستند.

 

میز ال شکل انتخاب مناسبی جهت استفاده بهینه از فضا می‌باشد.

 چینش دیگری که میتوان برای میزهای کارمندی در نظر گرفت بهصورت چهارتایی یا چلیپا است؛ میزها همزمان از روبه‌رو و کنار به یکدیگر متصل میشوند و مجددا میتوان بین میزها جداکنندههایی برای ایجاد مانع بصری قرار داد.

این میزها از مواد اولیه متفاوت تولید میشوند و به دلیل افزایش یا کاهش تعداد کارمندان، نسبت به میزهای دیگر نیاز بیشتری به جابهجایی در دفتر کار دارند. بنابراین بهتر است میزهای سبکتری برای کارمندان انتخاب کنیم تا جابهجایی آنها آسانتر باشد.

یکی از مواردی که در انتخاب میز کارمندی بهتر است مورد توجه قرار گیرد این است که اصول مهندسی و ارگونومی در آن بیشتر از سایر میزها رعایت شده باشد. دلیل آن ساعات طولانیتر استفاده کارمندان از میز نسبت به مدیران و کارشناسان است. بنابراین رعایت اصول ارگونومی و تناسب میزها با ابعاد بدن انسان در میزهای کارمندی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بررسی ویژگی های میز کارشناسی:

تعداد میزهای کارشناسی در هر اداره کمتر از میزهای کارمندی است.  کارشناسان در هر سازمان مسئولیت ویژهای دارند که باعث میشود میز آن‌ها نیز داری طراحی متفاوت‌تری نسبت به سایر میزها باشد. یکی از این تفاوت‌ها ارتفاع آن‌هاست. این نوع میزها عموما داری ارتفاع استاندارد 75 تا 85 سانتی‌متر هستند. با توجه به وظایف و مسئولیت‌های هر کارشناس، این ارتفاع می‌تواند متغیر باشد؛ بنابراین پایه‌های این میزها از نوع کشویی هستند تا در صورت نیاز، کارشناس بتواند ارتفاع میز را تغییر دهد.

 طول و عرض این میزها نسبت به میز کارمندی بیشتر است. این میزها می‌توانند به‌صورت ال شکل طراحی شوند تا فضای مفید بیشتری را در اختیار کارشناس قرار دهند.

 تفاوت دیگر این میزها با میزهای کارمندی وجود کشو در طراحی است. تعداد کشوها در مقایسه با میزمعاونت و مدیریت می‌تواند کمتر باشد. همچنین کشوهای این میزها در مقایسه انواع میزهای کارشناسی نیز با یکدیگر متفاوت هستند و متناسب با وظایف کارشناسان دارای کشوهای متغیر هستند. مثلا کارشناسان بخش فروش در یک سازمان احتیاج کمتری به کشو دارند، در صورتی که کارشناسان بخش طراحی یا روابط عمومی به فضای بیشتری برای قراردادن وسایل و اسناد و مدارک خود نیاز دارند. اگر چه حتی اگر از میزهای بدون کشو هم انتخاب کرده باشید، می‌توانید از کردنزا یا فایلینگ اداری برای جبران کمبود فضای کارشناس استفاده کنید. طول میز کارشناسی حداقل 90 سانتی‌متر و حداکثر 250 سانتی‌متر است. البته این طول بسته به نوع وظایف کارشناس متغیر است.

 

طراحی خاص یک میز کار سبب زیبایی و جلوه بخشیدن به دفتر کار می‌گردد.

بررسی ویژگی های میز معاونت:

متمایزترین ویژگی میزهای معاونتی در هر سازمان، ابعاد و طراحی خاص آن نسبت به سایر میزها است. این میزها باید به نحوی طراحی شوند تا کاربر حین استفاده از آن دچار خستگی نگردد و درعین حال با طراحی خاص خود در زیبایی دفتر معاون موثر باشند. از نظر عملکردی این میزها معمولا داری دو تا سه کشو با قابلیت قفل مرکزی هستند و دارای محل مخصوص برای قراردادن کیس کامپیوتر هستند. از نظر کیفیت ساخت نیز میزهای معاونتی میبایست دارای متریال مرغوبتر و کیفیت تولید بهتری باشند.

از ویژگی‌های جانبی این میزها این است که به علت ابعاد بزرگ‌تر می‌توان از فضای بدون استفاده زیر میز برای وسایل کم استفاده بهره گرفت و برای قراردادن کیف دستی و لوازم شخصی، برای میز کمد طراحی نمود.

 

یک میز کار شیک می‌تواند به عنوان عنصری هویت‌بخش به محیط نیز عمل کند.

بررسی ویژگی های میز مدیریت:

میزهای مدیریتی نیز مانند میزهای معاونت دارای ابعاد بزرگتری نسبت به میزهای کارشناسی و کارمندی هستند. همچنین در طراحی این میزها ظرافت و دقت بیشتری بهکار رفته است. این میزها دارای امکانات بیشتری نسبت به تمامی انواع میزهای کار هستند و برای افراد با بالاترین جایگاه در هر سازمان تهیه میشوند.

از ویژگیهای عملکردی این میزها میتوان به محل ویژه جهت قرار دادن کیس کامپیوتر، کشوهای متعدد (بیشتر از میز کارشناسی) و کمد مخصوص وسایل شخصی اشاره نمود. یکی از ویژگیهای جذاب میز مدیریتی امکان ایجاد الکتریک باکس بر روی میز است که در این صورت مدیر نیازی به اتصال شارژر موبایل یا سایر وسایل الکتریکی به پریز برق در دیوار اطراف یا هاب برق در زیر میز ندارد. از ویژگیهای جالب و محبوب دیگر میزهای مدیریتی میتوان به امکان طراحی گاوصندوق کوچک در داخل کمد میز مدیریتی اشاره کرد.   

از جزئیات بیشتر میزهای مدیریتی میتوان به امکان نصب داکت عبور سیم اشاره نمود که باعث خلوت و منظم شدن میز کار میگردد. پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده نمونه میزهای مدیریتی متنوع محیط آرا با ویژگیهای ذکرشده به صفحه محصولات مراجعه بفرمایید.

 

میز مدیریتی خاص‌ترین میز هر اداره محسوب می‌گردد.

 

پیشنهادهایی جهت انتخاب بهتر میز اداری:

1. میز کارمندان را متناسب با وظایف آن‌ها انتخاب کنید:

یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب میز کارمندان باید به آن دقت کنید این است که میز کارمندان را متناسب با حوزه کاری سازمان و وظایف آن‌ها تهیه کنید. مثلا کارمند بخش فروش محصولات به یک تلفن و نهایتا یک سیستم نیاز دارد اما کارمند بخش طراحی علاوه بر سیستم، به فضایی جهت نگهداری نقشه‌ها و اسناد مرتبط با پروژه‌ها و همچنین محلی برای نگهداری لوازم تحریر نیاز دارد. بنابراین هم از نظر ابعاد به میز بزرگ‌تری نیاز دارد و هم به کشوهایی که اسناد و مدارک کاری خود را در آن‌ها قرار دهد نیاز دارد.

در مورد میز منشی نیز این جریان صادق است با این تفاوت که منشی علاوه بر اسناد، مدرک و رسیدهای احتمالی به مواردی مانند تقویم و یادداشت‌های روزانه نیز روی میز خود نیاز دارد؛ بنابراین میز منشی می‌تواند بزرگ‌تر از میز کارشناسی در نظر گرفته شود و یا حتی L شکل طراحی گردد تا هم فضای کمتری اشغال کند و هم سطح بیشتری برای استفاده داشته باشد.

2. میز کار را متناسب با هزینه مدنظرتان انتخاب کنید:

عامل مهم و تعیین کننده دیگری که بهتر است زمان انتخاب میز کار برای کارمندان به آن توجه کنید مقدار هزینه‌ای است که برای خرید میز کارمندی در نظر دارید. انواع مختلفی از میزهای کارمندی، کارشناسی، معاونت و مدیریت وجود دارد که با متریال‌های مختلف از جمله چوب، شیشه، چرم و... ساخته شده است؛ بر این اساس هزینه تولید هر کدام بسته به مواد اولیه به‌کار رفته در میز متفاوت است. هم‌چنین سبک طراحی میز نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میز است. برای مثال یک میز با پایه‌های عمودی ثابت و ساده قیمت کمتری در مقایسه با میزی که دارای پایه‌های طرح خاص و ارتفاع متغیر است دارد.

اینکه در دفتر کارتان از طراحی به سبک مینیمال استفاده کرده باشید یا سبک کلاسیک، تاثیر زیادی در انتخاب مدل میز خواهد داشت.

 

بهتر است میز کارمندان را متناسب با وظایف آنان انتخاب کنید

3. میز کار را بر اساس سبک طراحی اداره‌تان انتخاب کنید:

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب میز کار برای کارمندان موثر است هماهنگی آن با سبک دکوراسیون اداری شرکت یا اداره است. میز کارمندی در واقع یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی اداره بهشمار میآید و سبک طراحی، متریال و سایر جزئیات آن تاثیر زیادی در طراحی دفتر کار دارد.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب میز اداری چیست؟

عوامل موثر در انتخاب میز کار برای کارمندان یک سازمان عبارتند از هزینه و بودجه مد نظر، وظایف کارمندان، سبک دکوراسیون داخلی سازمان.

 آیا میزهای کارشناسی با میزهای کارمندی تفاوت دارند؟

بله میزهای کارشناسی از نظر ابعاد و امکاناتی از قبیل کشوها با میزهای کارمندی متفاوت هستند.

آیا امکان طراحی میز کار خاص توسط شرکت محیط‌آرا وجود دارد؟

بله شرکت محیط‌آرا در پروژه های خاص دارای تیراژ بالا، طراحی و تولید میزهای خاص طبق سلیقه مشتری را نیز انجام می‌دهد.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید