اهمیت مهارت یادگیری در کسب و کار
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

اهمیت مهارت یادگیری در کسب و کار

تغییرات سریع در جهان پیرامون ما و پیرو آن در دنیای کسب و کار، فرایندهای یادگیری را به یکی از مهم ترین مهارت های دوران حاضر تبدیل کرده است. در این دنیای پرتغییر، همیشه تکنیک‌ها، روش ها، ابزارها و مهارت‌های جدیدی وجود دارند که با یادگیری آن‌ها، افراد و کسب و کارها می‌توانند در یک فرایند بهبود مستمر، به رشد و ارتقاء خود بپردازند. در همین راستا، این مقاله به اهمیت مهارت یادگیری در کسب و کار اختصاص دارد.

 

تعریف یادگیری:

قبل از پرداختن به اهمیت یادگیری، ابتدا چند تعریف از یادگیری را مرور خواهیم نمود.

یادگیری یعنی:

  • «تغییر در موقعیت و توانایی انسان، که در طول زمان اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را مربوط به تغییرات رشدی دانست» (برگرفته از شرایط یادگیری از رابرت گین)
  • «یادگیری تغییری نسبتا دائمی در دانش یا رفتار وابسته به تجربه است. این تعریف دارای سه جزء است: 1-طول مدت تغییر بلند مدت است. 2-محل تغییر، محتوا و ساختار دانش در حافظه یا رفتار یادگیرنده است. 3- علت تغییر به جای عوامل محیطی، خستگی یا مصرف دارو، تجربه است.» (برگرفته از یادگیری در دایره المعارف تحقیق آموزشی از ریچارد مایر)
  • «به دست آوردن دانش و مهارت و همچنین دسترسی راحت به آن‌ها در حافظه، به‌طوری که شما می‌توانید در رابطه با مشکلات و چالش‌های آینده درک روشنی داشته باشید.» (برگرفته از علم یادگیری موفقیت آمیز از پتر، بران، ردگر و مک دانیل)
  • «فرآیند کسب دانش دانش و تخصص» (برگرفته از یادگیرندگان بزرگسال، از مالکوم دانل)
  • سازمان‌ آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد(یونسکو) نیزبرای یادگیری چهار هدف عمده را بر شمرده است: يادگيری برای زندگی، يادگيری برای دانایی، يادگيری برای انجام دادن و يادگيری برای هم زیستی

چرا یادگیری مطالب جدید برای کارمندان و مدیران اهمیت دارد؟

شاید در گذشته کمتر نیاز به یادگیری روزانه وجود داشت اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و سرعت روزافزون آن، همیشه مطالب جدیدی وجود دارند که می‌توانند در بهبود و سرعت انجام روند کارهای ما بسیار مفید واقع شوند. اهمیت یادگیری در ارتقای عملکردهای انسان نهفته است. بنابراین، یادگیری واقعی، آموزشی است که به تغییر رفتار منجرشود. بنابراین آموزش ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری محسوب می‌شود.

 اگر به موفق‌ترین افراد جهان نیز نگاه کنیم متوجه می‌شویم که یادگیری و به‌خصوص یادگیری روزانه را به‌عنوان یک عادت همیشگی در برنامه روزانه خود دارند و بر همین اساس همواره در حال پیشرفت هستند. وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست، اما هنوز زمان زیادی از برنامه روزانه خود را صرف خواندن و مطالعه می‌کند.

 در واقع همه افراد موفق این واقعیت را متوجه شده‌‌‌اند که هرچقدر هم دانش و اطلاعات داشته باشند کافی نیست و همواره یادگیری مهارت‌ها و اطلاعات جدید باعث پیشرفت کاری و توسعه فردی می‌گردد. بنابراین برای رسیدن به کمال و موفقیت در زندگی فردی و شغلی، باید به‌طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای افزایش اطلاعات و مهارت‌های خودمان باشیم.

 

با یادگیری مطالب جدید شادتر خواهید بود.

 

 

 جذب افراد علاقه‌مند به یادگیری، نقطه شروع شکل دادن به یک سازمان‌ یادگیرنده است؛ سازمان‌هایی که تمامی پرسنل آن‌ها در تمامی رده ها، به دنبال یادگیری و افزایش مهارت‌های خود هستند. این پرسنل با توسعه مهارت‌‌های شغلی خود می‌توانند به افراد دیگر در سازمان کمک کنند، در انجام وظایف خود روند سریع‌تر و ساده‌تری را طی کنند و علاوه بر آن  به ارتقاء درجات شغلی نیز بیندیشند.

شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان اهمیت زیادی برای یادگیری قائل هستند چون تاثیر افزایش دانش کارمندان بر پیشرفت و توسعه شرکتشان را متوجه شده‌اند. لذا با سرمایه‌گذاری بر روی کارکنان خود بازدهی چند برابری در پیشرفت شرکت خواهند داشت. برای نمونه شرکت فیسبوک برای حمایت از یادگیری کارمندان خود بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری‌ میلیارد دلاری می‌کند تا آن‌ها مهارت‌های لازم را فرا بگیرند و مجموعه را به‌سوی موفقیت هرچه بیش‌تر پیش ببرند.

اگر به‌طور جدی به‌ دنبال یادگیری نیستید در ادامه چهار دلیل را برای تاثیر یادگیری مطالب جدید در زندگی فردی و شغلی ذکر خواهیم کرد.

1. با یادگیری مطالب جدید شادتر خواهید بود

یادگیری دشوار است و گاهی می‌تواند ناامید کننده باشد. یادگیری چه جسمی باشد چه ذهنی سختی‌های خاص خود را دارد. مثلا اگر بخواهیم یک فرمول کدنویسی جدید یاد بگیریم، مغزمان برای شروع مقاومت خواهد داشت و سخت خواهد بود یا اگر بخواهیم یک ورزش سخت و جدید یاد بگیریم از نظر جسمی برایمان دشوار خواهد بود. دراین مواقع می‌توانیم برای عبور از این مرحله دشوار، به زمانی که یادگیری به اتمام رسیده فکر کنیم؛ یا مثلا زمانی که در کدنویسی به مهارت اعلا رسیده‌ایم و کدهای ما بدون اشکال کار می‌کند. در چنین حالتی یادگیری ما را به وجد خواهد آورد و با افزودن مهارت‌های خود احساس شادی خواهیم داشت.

مطالعات نشان داده که وقتی ما اهداف بلند پروازانه تعیین کنیم و در راستای رسیدن به آن اهداف با پشتکار تلاش کنیم، خوشحال‌تر خواهیم بود.

2. با یادگیری فروتن خواهید ماند

حتما ضرب المثل درخت هرچه پربارتر افتاده‌تر را شنیده‌‌اید. در واقع ضرب المثل به این نکته اشاره دارد که یادگیری بیش‌تر، فروتنی بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. انسان‌های موفق واقعی همواره به اطرافیان خود کمک می‌کنند تا باهوش به‌نظر برسند.

در دنیای شغلی، هر ملاقات، همکاری و یا ارتباط با دیگران، یک فرصت برای یادگیری است. مثلا یکی از روش‌های جالب یادگیری مهارت‌ها و فنون مذاکره، تماشای بحث ها و مذاکرات دیگران است. بنابراین مهم نیست با چه کسی ملاقات می‌کنیم، بلکه مهم آن است که چه چیز ارزشمندی می‌توانیم از او یاد بگیریم.

 

در دنیای کسب و کار، هر ملاقات، همکاری و یا ارتباط با دیگران، یک فرصت برای یادگیری است.

 

3. شما در تیم خود ستاره خواهید شد

خلبانان جنگنده جمله معروفی در نیروی هوایی دارند: «چه کسی می‌تواند بیش‌ترین برد را به‌دست آورد؟» این جمله نشان‌ دهنده مهارت خلبان و نه قدرت هواپیمای جنگنده است. این مقوله بیانگر مهارت خلبان در واکنش مناسب و سریع در موقعیت‌های مختلف است که این عامل باعث برتری و موفقیت آن‌ها می‌گردد. این مهارت و برتری نیز در تمرین و تکرار و یادگیری مداوم به‌دست می‌آید.  اصولا یکی از ویژگی های افراد و کسب و کارهای موفق، بهبود مستمر از طریق یادگیری دائمی است که باعث می شود این گونه افراد یا کسب و کارها، در فرایندی تکاملی، همواره بهترین و کم نقص ترین نمونه خود باشند.

4. با یادگیری مربی بزرگی خواهید شد

یکی از بهترین راه‌های یادگیری، تدریس و یاد دادن است. یک مربی ابتدا خودش همه چیز را به‌خوبی یاد می‌گیرد و بعد به دیگران انتقال می‌دهد. به‌عنوان رهبر یک سازمان یا شرکت، باید یادگیری را تبدیل به بخشی از عادات روزانه‌تان کنید؛ اولین قدم در این راه شروع آموزش و تکرار است.

اهمیت یادگیری برای پیشرفت و توسعه کسب و کار:

یادگیری و توسعه مهارت‌ها برای رشد هر کسب و کاری نقش اساسی دارد. امروزه سازمان‌‌ها به افرادی نیاز دارند که مهارت‌‌های جدید را بیاموزند و دانش آن‌ها به‌روز باشد. هم‌چنین یکی دیگر از نگرش‌‌های اقتصادی به بحث آموزش کارکنان این است که حفظ کارکنان قدیمی و آموزش آن‌ها هزینه کمتری نسبت به استخدام نیروی جدید دارد.

 

یادگیری و توسعه مهارت‌ها برای رشد هر کسب و کاری نقش اساسی دارد.

یادگیری چه پیش‌زمینه‌ای نیاز دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که مهم‌ترین مهارتی که برای یادگیری موثر نیاز دارید، ذهنیت رشد نام دارد؛ به این معنا که شما باور داشته باشید که می‌توانید مهارت‌های جدید را یاد بگیرید. تعدادی از مهارت‌های جانبی وجود دارند که برای کمک به یادگیری موثر شما مفید خواهند بود؛ از جمله مدیریت زمان و مهارت‌های برنامه‌ریزی.

یادگیری یک مهارت مادام العمر

کودکان به طور طبیعی مشتاق یادگیری هستند، حتی اگر این مطالعه از طریق کتاب خواندن به‌دست نیاید. اما بزرگسالان این موضوع که یادگیری مانند دوران کودکی اهمیت دارد را فراموش نموده‌اند و یادگیری را به زمان‌‌های خاص موکول می‌کنند.

کسانی که می‌خواهند یاد بگیرند، همیشه برای تجربیات جدید آماده هستند و کنجکاوانه به‌دنبال راه‌هایی برای یادگیری و رشد فردی هستند.

استراتژی‌ها و برنامه‌‌های یادگیری پیشنهادی:

  • نیازهای توسعه سازمانی و فردی کارمندان را ارزیابی نمایید.
  • از همسویی بخش یادگیری و توسعه با اهداف کسب و کار اطمینان حاصل کنید.
  • فناوری‌های نوین را برای تسهیل یادگیری، تهیه و مدیریت کنید.
  • دوره‌های آموزش الکترونیکی، آموزش گروهی تعاملی و سایر محتواهای آموزشی برای سازمان طراحی کنید.
  • همواره بودجه‌ای برای بخش یادگیری و توسعه در نظر بگیرید.
اشتراک گذاری
سوالات متداول
یادگیری به چه معناست؟

یادگیری به معنای تغییر در موقعیت و توانایی انسان است که در طول زمان اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را مربوط به تغییرات رشدی دانست.

یادگیری چه تاثیری بر توسعه کسب و کار دارد؟

افزایش مهارت‌های فردی و به‌خصوص شغلی، در بهبود روند انجام امور شغلی تاثیر به‌سزایی دارد. بر همین اساس بسیاری از شرکت‌های بزرگ بخشی از بودجه سازمان را همیشه صرف آموزش کارکنان می‌نمایند.

یادگیری چه مهارت هایی برای کارکنان یک کسب و کار اهمیت دارد؟

علاوه بر مهارت های تخصصی، یادگیری و توسعه مهارت های عمومی نظیر تعامل و ارتباط سازنده، مدیریت زمان و برنامه ریزی، تفکر سیستمی، تفکر راهبردی، مدیریت فرایندها، انعطاف پذیری در برابر تغییرات، ارزیابی و تحلیل داده ها، حل مسئله، تصمیم سازی و تصمیم گیری، کارتیمی، فنون مذاکره، ارائه حرفه ای و نظایر آن ها می تواند به موفقیت کارکنان یک کسب و کار کمک کند.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید