اهمیت مبلمان و طراحی  محیط اداری بر رفاه کارمندان
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

اهمیت مبلمان و طراحی محیط اداری بر رفاه کارمندان

بسیاری از ما ساعات زیادی از روز را در دفتر کار بین میزها، صندلی های کم و بیش راحت و کامپیوترهایی که همیشه روشن هستند می گذرانیم. دفاتر اغلب بی رنگ و خاکستری هستند و بدون توجه به سبک و ظرافت مبله می شوند. اما فعالیت در این نوع محیط‌ ها اثرات منفی بر سلامت روانی کارمندان دارد زیرا خلاقیت و اشتیاق لازم برای بهره‌وری و کارآمدی را به همراه ندارد. با این حال در سال‌های اخیر و به ویژه پس از همه‌گیری و گسترش کار هوشمند، مفهوم جدیدی در حال ظهور است که مقصد آن بهبود کیفیت زندگی کارمندان است.

 

برای افزایش کارآمدی و انگیزه بهتر است کارمندان در فضاهای زیبا و روشن مجهز به امکانات رفاهی زیادی کار کنند. یک دفتر کار مبله و خوش‌آمد، که شاید با جزئیات ظریف تزئین شده باشد، خلق و خو را بهبود می‌بخشد، تمرکز را تحریک می‌کند و خلاقیت و روحیه همکاری را در بین همکاران تقویت می‌کند.

ایجاد یک دفتر کار ایده آل به معنای تطبیق جنبه‌های صرفاً کاربردی، مرتبط با نیازهای عملی کار، با جنبه‌های زیبایی‌شناختی است که رفاه کارمندان در اولویت قرار می گیرد. برای انجام این کار، راه حل های زیادی وجود دارد: از جمله ایجاد محیط های فضای باز، اتاق های استراحت با مبل، صندلی و کوسن و در برخی موارد حتی سالن های ورزشی.

 

طراحی انعطاف پذیر; فضای باز و مکان استراحت برای رفاه کارمندان:

یک دفتر کار دلپذیر که هدف آن سلامت روحی و جسمی کارمندان است، در واقع محیطی پویا است که در آن می توان کار کرد، آزادانه راه رفت، با همکاران ارتباط برقرار کرد و فضاهایی برای آرامش در اختیار داشت؛ طراحی انعطاف پذیر پاسخ مناسبی به این نیازها است، زیرا به شما امکان می دهد دفاتر را مطابق با نیازهای لحظه ای و موقت چیدمان کنید. به لطف پارتیشن اداری، پانل ها و مبلمانی که به راحتی قابل جابجایی و جداسازی هستند، دفاتر  اداری می توانند با توجه به وظایف و نیازهای روز بازتعریف می شوند.

مفهوم اساسی طراحی انعطاف پذیر در محیط اداری، ایحاد فضای باز است؛ دفتر یک محیط بزرگ است که می توان آن را در مدت زمان کوتاه و بدون تلاش تغییر داد و تقسیم کرد.

پس از قرنطینه بابت بیماری کرونا و تجربه کار هوشمند، تحقیقات نشان داده که در دفتر کار، کارمندان دوست دارند حریم خصوصی خود را حفظ کنند و در حین کار احساس «محافظت» کنند، اما در عین حال، نمی‌خواهند خود را کاملاً از دیگران منزوی کنند؛ طراحی انعطاف پذیر به این نیاز پاسخ می دهد، زیرا از عناصر تقسیم کننده به نحوی استفاده می کند که فقط تا حدی منطقه ای را که کارکنان در آن کار می کنند پوشش می دهد.

اتاق های اداری انعطاف پذیر:

برای اینکه در محیط اداری کارمندان احساس کنند در خانه هستند ایستگاه های کاری غیررسمی روز به روز محبوب تر می شوند. به تدریج دوران چیدمان صلب و محکم صندلی و میز کار، که عموماً بسیار ناراحت کننده است، به پایان می رسد و محیط های کاری که یادآور اتاق نشیمن یا مطالعه محیط خانه است ایجاد می شود. برای این منظور چند عنصر خوش ساخت کافی است: یک مبل راحتی، یک میز کار زیبا، یک اتصال Wi-Fi خوب و پارتیشن عاق صوتی برای کاهش صداهای پس زمینه.

فضاهای باز مبتنی بر ایده طراحی انعطاف پذیر شامل وجود ایستگاه های کاری مشترک نیز می باشد. این فضاها مناطقی هستند که با میزهای جادار، صندلی های ارگونومیک و پارتیشن های آکوستیک مبله شده اند که برای کار به تنهایی یا با همکاران عالی هستند.

استفاده از چراغ های LED در محیط های اداری توصیه می شود زیرا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و روشنایی کارآمد می شود.

در دفاتری که به این ترتیب طراحی شده اند، نقش اتاق جلسه قدیمی و سنتی کم رنگ شده است. هر ایستگاه کاری می تواند به طور موقت به یک بخش اختصاص داده شده برای بحث در مورد موضوعات کاری تبدیل شود: برای محدود کردن محیط، دیوارهای متحرک، که می توانند با توجه به تعداد شرکت کنندگان مدوله شوند و تعدادی مبلمان اداری کافی است. پس از پایان جلسه می توانید به سرعت ایستگاه کاری قبلی خود را بازیابی کنید.

بیوفیلیا و فضای سبز:

تماس با طبیعت همواره انرژی بخش است؛ غوطه ور شدن در فضاهای سبز زیبا باعث القای آرامش، شادی زندگی و تحریک تخیل می شود. انسان ها تمایل ذاتی دارند که به دنیای طبیعت که بخشی جدایی ناپذیر از آن هستند نزدیک باشند. این تمایل به تمرکز علاقه ما بر واقعیت طبیعی، بیوفیلی نامیده می شود که به معنای واقعی کلمه به معنای «عشق به زندگی» است.

تماس با طبیعت حالت های اضطراب، استرس و پرخاشگری را کاهش می دهد. اخیرا تمایل فزاینده ای به ادغام عناصر برگرفته از دنیای گیاهان در محیط کار وجود دارد که منبع الهام برای مبلمان اداری نیز هستند.

برای ساماندهی بهتر فضاهای سبز در دفتر، علاوه بر افزودن گیاهان زیبا، می توانید از باغچه های عمودی استفاده کنید که یکی دیگر از ترندهای حال حاضر است. باغ های عمودی از نظر زیبایی شناسی و لمس پذیری بسیار دلپذیر هستند؛ ویژگی هایی که باعث ایجاد احساس رفاه و از بین بردن استرس می شوند. همچنین استفاده از دیوارهای سبز برای جداسازی فضاها و بهبود کیفیت هوا بسیار مفید است.

اما ارجاع به دنیای طبیعت می تواند از طریق اقدامات دیگری نیز صورت گیرد که برای سبزتر کردن دفاتر ضروری است. در انتخاب میبمان اداری، بهتر است مواد طبیعی مانند چوب و سنگ را در اولویت قرار دهید.

همچنین توصیه می‌شود از نور طبیعی حداکثر استفاده را ببرید و پنجره‌های بزرگ و دیوارهای شیشه‌ای را فراهم کنید. در صورت وجود حیاط و تراس توصیه می شود  فضاهای بیرونی را برای استراحت‌های ناهار و جلسات در نظر بگیرید.

اهمیت نورپردازی خوب:

دفتری با پنجره های بزرگ و نور طبیعی خوب بر روحیه شما تأثیر می گذارد، شما را شاد می کند و محرک خلاقیت است. نور طبیعی احیا کننده است و چشم را خسته نمی کند. از سوی دیگر، برای اطمینان از دید خوب در روزهای ابری و در تاریک ترین ساعات، باید آن را با نور مصنوعی ادغام نمود.

انتخاب نور فنی نیاز به توجه زیادی دارد: باید همگن و متعادل باشد، بدون ایجاد انعکاس های آزاردهنده یا خیره کننده. از این منظر، استفاده از چراغ های LED ترجیح داده می شود که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و روشنایی کارآمد می شود.

دفتری با پنجره های بزرگ و نور طبیعی خوب بر روحیه شما تأثیر می گذارد، شما را شاد می کند و محرک خلاقیت است.

به طور معمول، مناطق مختلف کار اداری به انواع مختلفی از روشنایی نیاز دارند. در ایستگاه های کاری مجهز به میز، نور اختصاصی همیشه ضروری نیست. با این حال، اگر نور عمومی کافی نیست، توصیه می شود چراغ های کف را اضافه کنید.

 همچنین می توانید از یک لامپ برای روشن کردن مانیتور رایانه خود استفاده کنید، اما مراقب باشید که هرگز آن را به سمت صورت یا صفحه نمایش خود قرار ندهید. از سوی دیگر، در فضاهای ترانزیت مانند راهروها، نیازی به روشنایی ثابت نیست. در این مورد نصب سنسورهای حرکتی که تنها در هنگام عبور افراد، چراغ را روشن می کنند کافی است.

دفتر کار آکوستیک:

صداها همیشه منبع استرس هستند و تمرکز را غیرممکن می کنند و تاثیرات منفی بر کیفیت کار دارند . بنابراین دفتر باید مکانی ساکت و آرام باشد.

در یک محیط فضای باز، صداها را می توان با سقف های کاذب، دیوارها و پانل های جداکننده، کاهش داد. همچنین گیاهان عمودی این قدرت را دارند که صداهای پس‌زمینه را کاهش دهند و آرامش مورد نیاز برای کار موثر را فراهم کنند.

مکانی برای تماس تلفنی:

در یک دفتر بزرگ می‌توان بخشی با حریم خصوصی بیشتر نیز ایجاد کرد تا به کارمندان اجازه دهد بدون مزاحمت تماس تلفنی برقرار کنند. برای این کار می توانید از غرفه های مخصوص استفاده کنید - باجه های تلفن - که برای تضمین حریم خصوصی طراحی شده اند، بدون اینکه کارمند را به طور کامل از محیط اطراف جدا کنید. این غرفه ها عایق صدا هستند، از شیشه یا پنل ساخته شده اند و همچنین بسیار راحت هستند، زیرا مجهز به سطوح پشتیبانی مفید برای رایانه شخصی یا یادداشت برداری هستند.

برای اینکه در محیط اداری کارمندان احساس کنند در خانه هستند ایستگاه های کاری غیررسمی روز به روز محبوب تر می شوند.

راحتی در دفتر; میزهای قابل تنظیم ارتفاع:

در دفاتر فضای باز، که در آن کار پویا انجام می گیرد و شما باید بین یک ایستگاه کاری به ایستگاه دیگر حرکت کنید، میزها باید همه کاره باشند، یعنی طوری طراحی شوند که با نیازهای عملیاتی سازگار شوند، اما در عین حال برای ارتقای رفاه فیزیکی کارمندان، اجتناب از استرس و خستگی آنها مفید باشند.

میزهای قابل تنظیم از نظر ارتفاع راه حلی عالی برای این نیازها هستند، زیرا کارمندان وقتی مجبورند ایستاده کار کنند دیگر به حالت خم شده از میزها استفاده نمی کنند و این مورد احساس خستگی را کاهش می دهد و مانع به وجود آمدن مشکلات مربوط به آسیب های ستون فقرات می شود.

برای افزایش کارآمدی و انگیزه بهتر است کارمندان در فضاهای زیبا و روشن مجهز به امکانات رفاهی زیادی کار کنند.

 

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
کدام نوع لامپ برای استفاده در محیط های اداری مناسب تر است؟

لامپ های LED برای استفاده در محیط های اداری مناسب تر هستند.

مزیت طراحی فضاهای انعطاف پذیر در محیط اداری چیست؟

فضاهای انعطاف پذیر علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در هزینه می شوند، امکان ایجاد فضا با نقش های مختلف را در محیط اداری به وجود می آورند.

پارتیشن عایق صوتی برای کدام فضاهای اداری مناسب است؟

پارتیشن عایق صوتی برای فضاهایی که در آن کارمندان نیاز به تمرکز بیشتر دارند و یا اتاق مدیر و جلسات مناسب می باشد. این پارتیشن ها در عین عایق صوتی می توانند از نظری بصری شفاف باشند تا فضا بزرگتر جلوه نماید.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید