نحوه تمیز نمودن و نگهداری از مبلمان اداری
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

نحوه تمیز نمودن و نگهداری از مبلمان اداری

تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند عمر مبلمان و صندلی اداری شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. به‌منظور حفظ خواص مواد در طول زمان، در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه از مبلمان اداری خود مراقبت کنید و برای مدت‌های طولانی بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین این مقاله اشاره می کند که چگونه پارچه‌ها، انواع چرم، فلز یا پلاستیک روی صندلی خود را تمیز و لکه‌گیری کنید.

 

تمیز نمودن صندلی اداری به‌اندازه تمیزی میز اداری مهم است.

اگر به‌تازگی مبلمان اداری جدید خود را سفارش داده‌اید، زمان آن است که برای نگهداری از مبلمانی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید وقت بگذارید و روش‌های تمیز نمودن آن را یاد بگیرید. برای اطمینان از این‌که مبلمان اداری شما به‌خصوص مبلمان و صندلی چرمی، ظاهر همیشگی خود را حفظ می‌کند، باید مراقبت و توجه ویژه ای در نگهداری آن داشته باشید.

چگونه صندلی اداری خود را تمیز کنیم؟

برای از بین بردن آلودگی‌های سبک مانند گردوغبار یا خرده‌ریزه‌ها، توصیه می‌کنیم قاب صندلی و روکش چرمی را با یک پارچه میکروفایبر کمی مرطوب در طول نظافت معمولی اداره پاک کنید.

در ادامه نکاتی برای تمیز نمودن انواع مختلف صندلی اداری آورده شده است:

بسته به نوع استفاده از صندلی، سالانه یک تا دو بار تمیز نمودن عمیق‌تر و با دقت‌ بیشتری باید انجام گیرد تا رنگ، لکه، بو و تعریق روی صندلی‌های اداری از بین برود.

جوش‌شیرین یک ماده ارزان برای تمیز نمودن آلوده‌ترین پارچه‌ها است. برای تمیز نمودن صندلی اداری پارچه‌ای ابتدا جوش‌شیرین را با اسفنج به‌طور یکنواخت روی سطح پارچه مالش دهید و بگذارید چند ساعت روی آن بماند تا عمل کند. سپس جوش‌شیرین را با یک پارچه از روی سطح صندلی پاک کنید و مابقی را با جاروبرقی تمیز نمایید.

 

جوش‌شیرین یک ماده ارزان برای تمیز نمودن آلوده‌ترین پارچه‌های مبلمان است.

خاصیت ذاتی چرم نگهداری از آن را بسیار آسان، محکم و بادوام می‌کند. چرم را می‌توان با محصولات مراقبتی باکیفیت بالا و مناسب نگهداری و تمیز نمود.

 برای تمیز کردن چرم، شما باید این کار را در چند مرحله انجام دهید؛ ابتدا آلودگی و تغییر رنگ را از روی صندلی چرم با جاروبرقی تمیز کنید؛ ترجیحاً این کار را با یک جاروبرقی مجهز به برس نرم انجام دهید. سپس با یک پارچه مرطوب شده با آب گرم، آلودگی‌های سطحی را تمیز کنید. در صورت امکان بهتر است از آب مقطر استفاده کنید، زیرا کلر موجود در آب‌لوله‌کشی می‌تواند به‌مرورزمان به پوشش چرم آسیب برساند.

 پس از آن می‌توانید با یک لوسیون مراقبت از چرم یا شیر، از سطح آن مراقبت کنید تا چرم مرطوب و انعطاف‌پذیر باقی بماند. از استفاده از دستمال مرطوب و اسپری چندمنظوره در سوپرمارکت خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشد که به مبلمان اداری شما آسیب می‌رساند؛ به‌جای آن می‌توانید، از یک پاک‌کننده ضعیف‌تر استفاده کنید که کارکرد آن روی چرم اثبات‌شده و قبلا آزمایش‌شده باشد.

هنگام انتخاب ست مراقبت از چرم، از مناسب بودن آن برای نوع چرم مربوطه صندلی اداری‌تان اطمینان حاصل کنید؛ چرم صاف، چرم زینی، آنیلین خالص، نبوک یا چرم مصنوعی هریک به پاک‌کننده‌های مختلفی نیاز دارند.  

صندلی پلاستیکی معمولاً حساس نیست و ترفند خاصی برای تمیز نمودن ندارد، به‌خصوص وقتی صحبت از رنگ مشکی باشد؛ اما اگر پلاستیک سفید طولانی‌مدت استفاده شود، ممکن است کثیفی، سایش رنگ یا لکه‌ها ته‌نشین شود. بیشتر آلودگی‌های روی صندلی پلاستیکی با یک پارچه گرم و مرطوب پاک می‌شوند. اگر همچنان آلودگی‌ها پاک نشدند می‌توانید از تمیزکننده‌های مخصوص پلاستیک استفاده نمایید.

فلزات را با یک پارچه میکروفایبر تمیز و خشک گردگیری کنید. آلودگی‌های سنگین‌تر را نیز می‌توان با یک پارچه مرطوب پاک کرد. برای جلوگیری از ایجاد رگه روی صندلی، باید پس از مرطوب شدن فوراً آن را خشک کرد. اگر اثرانگشتتان روی صندلی اداری فلزی باقی ماند، می‌توانید آن را با شیشه‌پاک‌کن تمیز نمایید.

 

تمیز نمودن صندلی اداری به‌اندازه تمیزی میزها مهم است.

راهنمای تمیز نمودن لکه از روی صندلی اداری:

اگر بلافاصله پس از ایجاد لکه اقدام کنید، معمولاً می‌توانید از چسبیدن ماده به الیاف جلوگیری کنید. در غیر این صورت، برای هر نوع لکه، مواد پاک‌کننده و حلال‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

 در ادامه چند نکته برای از بین بردن لکه‌ها ذکر شده است:

  • مایعات و باقی‌مانده‌های خشک دیگر را با قاشق بردارید؛ و ذرات سست‌تر را استخراج کنید.
  • در مورد مایعات، اگر بلافاصله اقدام کنید و یک دستمال کاغذی روی مایع قرار دهید، می‌تواند مایع را به خود جذب کند.
  • لکه‌های بدون چربی و روغن را می‌توان با یک پارچه یا اسفنج گرم، مرطوب و بدون پرز پاک نمود و به‌آرامی با حرکات دایره‌ای روی صندلی مالش داد.
  • لکه‌های حاوی روغن به دلیل آب‌گریز بودن به یک ماده پاک‌کننده مناسب نیاز دارند تا از آلودگی پاک شوند.

جزئیات بیشتر در مورد تمیز نمودن صندلی یا مبلمان اداری چرمی:

مبلمان اداری چرمی نسبت به سایر مبلمان‌ها از محبوبیت و حساسیت بیشتری برخوردارند به‌همین دلیل در ادامه به ارائه ترفندهای بیشتری از تمیز نمودن و نگهداری این نوع مبلمان می‌پردازیم:

  • مبل یا صندلی چرمی خود را مرتب تمیز کنید:

چرم یک ماده مقاوم است که اگر از آن مراقبت شود با گذشت زمان بهتر می‌شود. بااین‌حال، بدون یک روال تمیز کردن منظم، مبل اداری شما به‌زودی کمی فرسوده به نظر می‌رسد.

بهتر است حداقل یک‌بار در هفته برای مراقبت از مبلمان اداری چرمی خود وقت بگذارید، هرچند ممکن است اگر از مبلمان اداری استفاده زیادی دارید (مثلاً مبلمان‌های بخش سالن انتظار)، این زمان را به دو بار در هفته افزایش دهید.

مطمئن شوید که تمام قسمت‌های مبل یا صندلی اداری خود را یکدست تمیز کنید، زیرا به‌احتمال زیاد پس از تمیز نمودن، تغییر جزئی در رنگ چرم شما ایجاد می‌شود. پس از تمیز نمودن و استفاده از لوسیون‌های مخصوص بر روی مبلمان اداری چرمی، اجازه دهید مبلمان به‌طور طبیعی خشک شود و از نشستن روی آن تا پایان کار خودداری کنید. به‌این‌ترتیب، مواد در گوشه‌های مبل شما بدون چین‌وچروک باقی می‌مانند؛ می‌‌توانید با بازنمودن پنجره‌ها و ایجاد تهویه مناسب در محیط اداری، به این روند سرعت ببخشید.


 

مبلمان اداری تمیز و آراسته به محیط اداری‌تان جلوه زیبایی می‌بخشد.

  • مبلمان اداری چرمی خود را مرتباً حالت دهید:

چرم حاوی روغن‌هایی است که هر چند وقت یک‌بار باید دوباره پر شوند. آن‌ها به نرمی و لطافت روکش کمک می‌کنند، اما استفاده منظم می‌تواند خواص طبیعی آن را کاهش دهد. به همین دلیل مهم است که از یک نرم‌کننده مخصوص روی مبلمان اداری خود استفاده کنید که به آن جان تازه‌ای می‌بخشد و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری کند.

  • مبلمان اداری خود را دور از نور خورشید و سایر منابع گرما قرار دهید:

در بخش قبل اشاره نمودیم که حالت دادن به مبل به نرم و لطیف نگه‌داشتن آن کمک می‌کند، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که قرار گرفتن طولانی‌مدت مبلمان چرمی در معرض نور خورشید و سایر منابع گرما یکی از دلایل اصلی خشکی و ترک خوردن است.

البته، غیرممکن است که مبلمان اداری شما به‌طور کامل از نور و گرما دور باشد، اما به حداقل رساندن تماس با نور می‌تواند عمر آن را افزایش دهد.

  • مبلمان اداری چرمی خود را صاف کنید تا درخشش طبیعی آن حفظ شود:

یکی از بهترین ویژگی‌های مبلمان چرمی جدید و نو، درخشش زیبا و طبیعی آن است. مؤثرترین راه برای حفظ این کیفیت این است که به‌طور منظم روکش آن را با یک میکروفایبر یا پارچه نرم صاف کنید که باعث می‌شود چرم همچنان درخشنده باشد و درنهایت خسته به نظر نرسد.

 صاف کردن مبلمان چرمی همچنین یک‌راه عالی برای کاهش ظاهر خراش‌هایی است که روی مبلمان اداری شما وجود دارد. ساده‌ترین راه برای یادآوری انجام این کار این است که پس از تمیز کردن مبلمان و خشک شدن آن، صاف نمودن مبلمان را انجام دهید.


مبل یا صندلی چرمی خود را به‌طور مرتب تمیز کنید.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
چگونه‌ لکه‌های روی مبلمان اداری را از بین ببریم؟

بسته به نوع متریال مبلمان اداری روش‌های مختلفی ازجمله استفاده از اسفنج و یا پارچه آغشته به آب گرم پیشنهاد می‌گردد.

کدام مواد را برای تمیز نمودن مبلمان اداری استفاده نکنیم؟

موادی مانند شوینده‌های معمول در سوپرمارکت‌ها که برای البسه یا شستشوی سرامیک استفاده می‌شوند حاوی مواد شیمیایی هستند که برای مبلمان اداری مناسب نیستند و باعث آسیب رساندن به آن‌ها می‌گردند.

تمیز کردن مبلمان اداری با جوش‌شیرین چگونه انجام می‌شود؟

برای تمیز نمودن صندلی اداری پارچه‌ای ابتدا جوش‌شیرین را با اسفنج به‌طور یکنواخت روی سطح پارچه مالش دهید و بگذارید چند ساعت روی آن بماند تا عمل کند. سپس جوش‌شیرین را با یک پارچه از روی سطح صندلی پاک کنید و مابقی را با جاروبرقی تمیز نمایید.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید