بهترین طراحی دفتر کار و فضاهای اداری
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

بهترین طراحی دفتر کار و فضاهای اداری

اهمیت طراحی دفتر کار به جهت استفاده بهینه از فضایی که در اختیار دارید بسیار زیاد است. همچنین طراحی مطلوب دفتر کار و توزیع صحیح فضای اداری در ارتقای بهره وری و راحتی کارمندان تاثیر بسزایی دارد.

 

تقسیم بندی فضا در شرکت

شرکت ها اغلب با مشکل نحوه تقسیم فضاها در یک دفتر مواجه می شوند. این زمانی اتفاق می افتد که مکانی وجود دارد که بخش های مختلف باید در آن کار کنند، اما هیچ ساختاری وجود ندارد که هر یک از این فضاها را از هم جدا کند.

در مواجهه با این مشکل، محبوب ترین راه حل استفاده از جداکننده ها یا صفحه های تقسیم کننده است. این عناصر به راحتی قابل نصب، پیشرفت بزرگی را از نظر بهره گیری از فضا و افزایش بهره وری نشان می دهند و اجازه می دهند فضاهای یک دفتر بدون ساختمان تقسیم شوند.

استفاده از پارتیشن های اداری در هر شرکتی که کارمندان زیادی در یک اتاق دارد بسیار مهم است. استفاده بجا از پارتیشن اداری نیز اهمیت زیادی دارد و در صورت کاربرد نابجا مخل انجام وظایف کارمندان خواهد بود؛ برای مثال در یک فضای کار که کارمندان به صورت تیمی و تعاملی در حال کار کردن هستند جدا نمودن فضاهای کاری با پارتیشن باعث اختلال در ارتباط و تبادل ایده بین افراد است؛ اما در یک فضای اداری بزرگ که افراد زیادی در حال انجام کارهای مختلف هستند، نصب پارتیشن های اداری ضروری به نظر می رسند. این عناصر تقسیم کننده محیط منظم تری را فراهم می کنند که در آن هر یک فضای جداگانه خود را دارند و همچنین باعث کاهش نویز می شوند.

طراحی دفاتر اداری علاوه بر کمک به ایجاد هویت تجاری و برند سازی، به افزایش انگیزه و بهره وری بیشتر کارمندان کمک می کند.

مزایای تقسیم فضا در یک دفتر

امروزه طراحان دکوراسیون اداری تمایل بیشتری به ایجاد فضای باز و فراخ دارند اما اید توجه داشت طراحی فضای اداری به صورت باز دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

  • افزایش تمرکز:

 جداسازی فضاهای اداری باعث ایجاد حریم خصوصی و بالا رفتن تمرکز کارمندان می گردد.

  • کاهش نویز و صداهای مزاحم:

 در یک مرکز تماس یا دفاتر بسیار بزرگ، صدای زنگ تلفن می تواند بسیار آزاردهنده شود. پارتیشن ها کمک می کنند تا نویز کمتر شود و زیاد اذیت نشود.

کدام فضاهای اداری باید تقسیم شوند؟

 بخش پذیرایی یا اتاق های انتظار:

بسیار مهم است که یک اتاق انتظار برای بازدیدکنندگان بسیار راحت باشد و همه امکانات رفاهی برای لذت بخشیدن به انتظار وجود داشته باشد؛ اما لازم است بین فضای پذیرایی و فضایی که در آن کار می کنید محدودیت هایی تعیین کنید. این امر مانع از پرت شدن حواس کارمندان با رفت و آمد افراد مختلف در اتاق انتظار می شود. یک پارتیشن اداری کمک می کند تا این دو ناحیه به طرز مطلوبی از هم جدا شوند. برای جذابیت بیشتر می توانید بر روی پارتیشن اداری استفاده شده لوگو شرکت را مهر نمایید.

اتاق‌های کنفرانس:

اگر فضای اداری در شرکت شما وسیع است و جداسازی فیزیکی واضحی وجود ندارد، ممکن است لازم باشد پارتیشن‌های اداری برای جلسات خصوصی‌تر با مشتریان یا تامین‌کنندگان نصب شود. این انزوا می تواند مثبت باشد تا سر و صدای هیچ اداره ای در جلسه اختلال ایجاد نکند.

امروزه طراحی اداری به سمت ایجاد فضاهای باز متمایل شده است. جدایی بین بخش ها در حال از بین رفتن است و این یک تغییر ضروری جهت ایجاد یکپارچگی و مدرن جلوه دادن فضاها است و طراحی دفتر سلسله مراتبی معمولی در حال منسوخ شدن است؛ بنابراین در یک شرکت با طراحی دکوراسیون مدرن و باز، تنها اتاق بسته اتاق مدیر و جلسات است. به همین دلیل طراحی اتاق مدیر از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در ادامه به ذکر نکاتی در طراحی دفتر مدیریت خواهیم پرداخت.

اگر می خواهید مدرنیته و روحیه نوآوری را در شرکت خود منتقل کنید، دکوراسیون دفتر کار نیز باید از این خط پیروی کند

طراحی دفتر مدیریت:

در هر شرکت، دفتر رئیس جایگاه ویژه از نظر طراحی دارد زیرا فضایی است که معمولاً بسیاری از تصمیمات مهم برای شرکت در آن گرفته می شود. در سازمانی با سلسله مراتب مشخص، دفتر رئیس بالاترین رتبه را دارد؛ بنابراین سبک دکوراسیون داخلی اتاق مدیریت می بایست ویژه و متناسب با برند و هویت شرکت باشد.

میز مدیریت یکی از عناصر و مبلمان های اداری مهم در اتاق مدیریت است. میز مدیریت نقش ویژه ای در ایجاد تصویر مثبت در ذهن افرادی است که به عنوان مشتری یا شریک تجاری به اتاق مدیریت مراجعه می کنند.

انتقال هویت شرکت

دفتر کار باید زیبایی شناسی مطابق با بقیه بخش های شرکت داشته باشد و نمی تواند یک فضای واحد مستقل از سایر بخش های شرکت باشد بلکه باید با فضایی یکپارچه با مناطق اطراف خود باشد. برای مثال اگر در سراسر شرکت چوب به عنوان ماده اصلی استفاده شده، در دکوراسیون دفتر کار نیز باید از چوب بهره گرفته شود.

به همین ترتیب اگر طراحی شرکت بر سبک مینیمالیستی متمرکز است، دفتر کار نیز باید چنین باشد. مهمترین نکته این است که این زیبایی شناسی فلسفه شرکت را منتقل می کند. در پست خود در مورد نحوه تزئین دفتر وکالت مدرن نکاتی را ارائه می دهیم که نشان می دهد چگونه طراحی فضا باید شخصی شود.

اگر می خواهید مدرنیته و روحیه نوآوری را در شرکت خود منتقل کنید، دکوراسیون دفتر کار نیز باید از این خط پیروی کند. این سبک برای شرکت های فناوری و شرکت های کامپیوتری توصیه می شود.

اگر ترجیح می دهید ظرافت و تجمل را منتقل کنید، دفتر نیز باید ظاهری بی عیب و نقص داشته باشد. این سبک بیشتر برای شرکت های حقوقی، معماری و غیره توصیه می شود.

دفتر کار باید زیبایی شناسی مطابق با بقیه بخش های شرکت داشته باشد و نمی تواند یک فضای واحد مستقل از سایر بخش های شرکت باشد.

راه های ساده دیگر برای توزیع بهتر فضای اداری

پارتیشن‌های اداری، اگرچه مبلمان اداری برای جداسازی فضاها بسیار کاربردی است، اما ابزارها و روش‌های دیگری نیز وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که هر بخش یا کارمند بسته به سطح سلسله مراتبی و شرایط فضا، می‌تواند فضای اداری خود را با سطح بالاتری از حریم خصوصی و راحتی داشته باشد.

در فضاهای کاری مانند مراکز تماس و دفاتر خدمات مشتریان، مبلمان مدولار گزینه مناسبی برای بهترین توزیع فضا است.

همچنین می توان با نصب دیوارها و پارتیشن های قابل حمل و حمل و نقل از متریال های متنوع و با طرح هایی که به فضاهای کاری شما درجه ای از صمیمیت و اصالت می بخشد، فضای دفتر یا دفتر خود را توزیع و تزئین نمود.

برای مشاهده نمونه پارتیشن های متنوع شیشه ای و ام دی اف می توانید به صفحه خرید محصولات شرکت  تولید کننده مبلمان اداری محیط آرا مراجعه بفرمائید.

نحوه توزیع فضای داخل یک دفتر کوچک

اگر قصد طراحی یک ایستگاه کاری در فضایی با مساحت کم داشته باشید، ایده آل این است که از مبلمان اداری کاربردی مانند میز کارمندی متناسب فضاهای کوچک و یا میزهای اداری مدولار استفاده شود. برای مرتب جلوه دادن فضا می توان از کردنزا یا فایلینگ برای نگهداری اسناد و پرونده های استفاده نمود.

در شرکت های کوچک بهتر است از طراحی پلان باز استفاده شود تا فضا کوچک و بسته به نظر نرسد، همچنین برای اتاق مدیریت یا اتاق جلسات نیز می توان از پارتیشن های شیشه ای فریم لس استفاده نمود تا از نظر بصری محیط اداری بزرگتر به نظر برسد.

استفاده از پارتیشن های اداری در هر شرکتی که کارمندان زیادی در یک اتاق دارد بسیار مهم است.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
برای طراحی دفاتر اداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در طراحی دفاتر اداری توجه به سبک دکوراسیون شرکت، هویت تجاری شرکت، بودجه مورد نظر، تعداد کارمندان و نکاتی دیگری از جمله نورپردازی، تهویه و غیره باید توجه نمود.

بهترین متریال برای پارتیشن اداری کدام است؟

پارتیشن های در انواع ام دی اف، شیشه ای، پی وی سی و غیره تولید می شوند که بسته به نوع استفاده فضا می توان آن ها را انتخاب نمود؛ مثلا پارتیشن های شیشه ای برای محیط های اداری ای که می خواهید فضاها از نظر بصری به یکدیگر دید داشته باشند مناسب است و بالعکس پارتیشن های چوبی برای فضاهایی که علاوه بر جداسازی فیزیکی، جداسازی بصری نیز برایتان اهمیت دارد مناسب است.

مزیت طراحی دفاتر اداری چیست؟

طراحی دفاتر اداری علاوه بر کمک به ایجاد هویت تجاری و برند سازی، به افزایش انگیزه و بهره وری بیشتر کارمندان کمک می کند.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید