کردنزا چیست؟
سونیا اکبری
1 سال پیش
0 نظر

کردنزا چیست؟

(کِرِدِنزا/krəˈdenza/)

کردنزا درواقع یک کمد کشیده و جادار با ارتفاع کم و پایه‌های کوتاه است که به‌صورت افقی روی زمین قرار گرفته است. این قطعه‌ی شیک و مدرن معمولا چوبی و دارای درب‌های کشویی است و در منازل مسکونی و همین‌طور محیط‌های اداری کاربرد دارد. در این مقاله با کردنزا، انواع و کاربردهای آن به‌طور کامل آشنا می‌شویم.

 

ریشه کردنزا:

ریشه Credenza از کلمه یونانی  credential به معنی اطمینان و اعتقاد است. در قرون وسطی و رنسانس، همواره خطر مسموم شدن اعضای یک خانواده نجیب یا سلطنتی توسط دشمنان وجود داشت. لذا رسم بر این بود که خدمتکاران خانه، غذاها و نوشیدنی‌ها را از بعد از خروج از آشپزخانه و قبل از سرو، بچشند؛ در نتیجه میزهایی وجود داشته که غذاها روی آن‌ها چیده و تست می‌شد که به کردنزا معروف شد. بعد از گذشت زمان، این میزها جزئی از مبلمان خانگی و اداری شدند و  روی آن‌ها وسائل تزئینی و اکسسوری چیده شد.

تفاوت کردنزا با فایل اداری و بوفه:

کاربرد کردنزا، فایل اداری و بوفه در واقع یکی است. تمامی آن‌ها برای یک هدف یعنی نگهداری اشیاء ساخته شده‌اند. بسته به این‌که وسایل قرار گرفته درون آن‌ها تزئینی باشد یا اداری باشد (مانند زونکن) و... نام و کاربرد این کمدها متفاوت می‌شود. مثلا بوفه وسیله‌ای است که در پذیرایی خانه قرار می‌گیرد و وسایل تزئینی و آنتیک درون آن قرار می‌دهند. مدل اداری بوفه برای نگهداری کتب استفاده می‌شود. چون اشیاء داخل بوفه جنبه نمایشی دارند، درب‌ها می‌تواند تمام شیشه ‌یا شیشه و فریم چوب باشد. ارتفاع بوفه بلندتر از تمامی‌مبلمان‌هاست.

اما کردنزا در بخش کوچکی از مبلمان اداری یا در گوشه‌ای از منازل برای تزئین قرار می‌گیرد و معمولا درب‌های چوبی دارد و داخل آن قابل رویت نیست؛ البته بخشی از کردنزا همواره می‌تواند بدون درب باشد تا وسایل تزئینی را در خود جای دهد. به دلیل ارتفاع کوتاه کردنزا، روی آن نیز می‌توان وسایلی جهت زیبایی محیط قرار داد. کردنزا معمولا نسبت به بقیه انواع مبلمان ارتفاع کوتاه‌تری دارد و پایه‌های آن نیز کوتاه‌ است. درب‌های کردنزا غالبا کشویی است اگرچه گاهی اوقات دارای درب‌هایی شبیه به کابینت و کمد نیز هست.

قفسه کتاب

 

فایل اداری ممکن است بلندتر و یا کوتاه‌تر از کردنزا باشد اما مشخصه بارزی که تفاوت آن را با کردنزا معین می‌کند کشوهای زیاد فایل اداری است که جهت قراردادن اسناد و مدارک اداری استفاده می‌شود.

در نهایت مهم‌ترین تفاوت کردنزا با سایر بوفه‌ها و کمدهای اداری، ظرافت بیشتر کردنزا است. کردنزا حس مدرن بودن و منحصر به‌فرد بودن به محیط اطراف می‌بخشد و امروزه جزو کمدهای مدرن و شیک محسوب می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. تنوع در ابعاد و مدل انواع کردنزا باعث محبوبیت این کمد زیبا در بین مدیران جوان و خوش ذوق شده است.

ویژگی‌های کردنزا:

همان‌طور که گفته شد کردنزا یک میز بلند با ارتفاع کم و پایه‌های کوتاه است که سطح صافی مانند میز دارد و زیر این سطح، کشوها و کابینت‌های متنوع قرار گرفته است. کردنزاهایی که برای اتاق مدیریت یا معاونت و یا اتاق جلسات استفاده می‌شود معمولا دارای کتابخانه‌‌ای برای نمایش کتب، مجلات، ‌لوح‌ها‌، تندیس‌ها و یا لوازم دکوری و تزئینی است.

کردنزا به دو دسته مستقل و کنسولی(با قابلیت اتصال) تقسیم می‌شود. مدل کنسولی کردنزا از چند کشو جادار تشکیل شده است. کشوهای این مدل به صورت ریلی یا لولایی به میز متصل می‌شوند.

انواع کردنزا:

  • کردنزا در خانه:
  • کردنزا در اتاق خواب:

کردنزا در اتاق خواب می‌تواند زیر پنجره قرار بگیرد و جهت نگهداری پتو، بالشت و لباس‌های غیر قابل استفاده در فصل استفاده شود. اگر کردنزا داری کشو باشد می‌تواند برای نگهداری لباس و سایر وسایل شخصی نیز استفاده شود. اگر کرنزا در اتاق کودک قرار گیرد، می‌توانید از آن برای نگهداری اسباب بازی‌های ریز و درشت کودک و یا پوشک و سایر وسایل فرزند استفاده کنید.

 

کردنزا مدل کشویی و کتابخانه‌دار محیط‌آرا

  • کردنزا در نشیمن:

کردنزا در اتاق نشیمن مانند کنسول عمل می‌کند؛ جایی که می‌توانید کنترل تلویزیون، فلش، DVD و کتاب‌های دم دستی خود را آن‌جا قرار دهید. کردنزا مانند میز تلویزیون ارتفاع کمی دارد و اشیاء تزئینی یا تابلوهایی را می‌توانید روی دیوار بالای آن نصب کنید.

 

کردنزای کتابخانه‌ای محیط‌آرا؛ یک المان شیک و مدرن در اتاق نشیمن

  • کردنزا در اتاق ناهارخوری:

مکان اصلی قرارگیری کردنزا دراتاق ناهارخوری است؛ کمدی ایده‌آل برای قرار دادن نوشابه، تنقلات و ظروف برای یک وعده غذایی. می‌توانید از فضای کابینتی شکل کردنزا برای نگهداری ظروف کریستال و چینی استفاده کنید.

 

کردنزای محیط‌آرا؛ مناسب اتاق کار در منزل

  • کردنزا در اداره:
  • کردنزا در دفتر کار:

کردنزا در دفتر کار می‌تواند به عنون یکی از مبلمان اداری میز‌تان عمل کند. از فضای داخلی آن برای نگهداری اسناد و مدارک و سایر وسائل خود استفاده می‌کنید و از فضای روی آن جهت قراردادن لوازم مورد نیازتان و یا پرینتر بهره می‌برید. یک میز اداری مرتب و بدون پرونده‌های اضافی، انگیزه کارمندان را برای انجام وظایف بالا می‌برد.

 

در برخی شرکت‌ها فضای اتاق‌های اداری کم است و کردنزا را در راهرو یا لابی قرار می‌دهند. در این حال وسایل تزئینی روی کردنزا قرار می‌گیرند.

 

کردنزای اداری محیط‌آرا مناسب برای دفتر کار

  • کردنزای مدیریتی:

اگر در اتاق مدیریت فضای کافی برای قراردادن کتابخانه‌ بزرگ را ندارید، و یا فضایی برای نگهداری وسایل پذیرایی ندارید، بهترین انتخاب، استفاده از کردنزای مدیریتی است. این کمد کوتاه با علاوه بر نگهداری اشیاء داخل و روی سطح خود، به تنهایی جلوه اتاق مدیریتی شما را زیباتر و مدرن‌تر جلوه می‌دهد.

کردنزا در اتاق مدیریتی و محل کار به صورت ست با میز مدیریت استفاده می‌شود. البته اگر در اتاق کنفرانس استفاده شود، با میز کنفرانس و دیگر مبلمان اداری ست خواهد شد.

 

کردنزای اداری محیط‌آرا؛ مناسب برای استفاده در اتاق مدیریت

از آن‌جایی که تنوع طرح و رنگ و چوب کردنزا بالا است، شما می‌توانید تقریبا برای هر نوع دکوراسیونی، یک کردنزای منطبق با آن پیدا کنید. از طرح‌های مینیمالیستی گرفته تا مدل‌ چوب‌های سنتی با خاتم‌کاری‌های زیبا و شیک.

برای ایجاد جلوه بیشتر و جلب توجه در آن قسمت اتاق که کردنزا را قرار داده‌اید، می‌توانید از متریال با رنگ روشن و یا کاغذ دیواری خاص استفاده کنید. به این صورت علاوه بر نمایش کردنزا به عنوان یک مبلمان شیک، در اتاق‌تان یک نقطه کانونی نیز ایجاد نموده‌اید.

برخی تصور می‌کنند کردنزا فقط برای پر نمودن اتاق‌های بزرگ و خالی مناسب است؛ اما شما می‌توانید کردنزاهایی متناسب با ابعاد اتاق کوچک‌تان نیز داشته باشید. کافیست طول کردنزا کمی کوچک‌تر در نظر گرفته شود تا فضای زیادی اشغال نکند.

 با توجه به نکاتی که گفتیم، به راحتی می توانید کردنزای مورد نظر خود را بر حسب کاربردی که برای شما دارد انتخاب و تهیه کنید. برای این منظور به صفحه محصولات کردنزا مراجعه کنید. محیط آرا تنوع فراونی از طرح و رنگ و ابعاد کردنزا مطابق سلیقه شما ارائه نموده است.  کردنزای اداری و هتلی محیطآرا با استفاده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین متریال موجود در بازار، بهترین نسبت کیفیت به قیمت در کمدهای اداری  و هتلی را در اختیار شما قرار می دهد.

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان در مورد فایلهای اداری و کردنزا، می توانید با کارشناسان و مشاوران ما درتماس باشید. خوشحال میشویم که به شما برای انتخاب بهترین کمدها و تجهیزات اداری متناسب با نیازهای شرکتتان، کمک کنیم.

اشتراک گذاری
سوالات متداول
کاربرد کردنزا چیست؟

کردنزا یک کمد کشیده و جادار با ارتفاع کم و پایه‌های کوتاه است که به‌صورت افقی روی زمین قرار گرفته است و جهت نگهداری وسایل استفاده می‌شود.

آیا کردنزا فقط برای منازل مناسب است؟

خیر کردنزا در محیط‌های اداری و هتل‌ها نیز می‌تواند استفاده شود. کردنزاهای اداری می‌توانند به میز نیز متصل شوند.

آیا از کردنزا می‌توان به‌عنوان کتابخانه اداری نیز استفاده نمود؟

بله در محیط‌های اداری با فضای کمتر‌، کردنزای مدل کتابخانه‌دار، ایده مناسبی برای نگهداری کتاب ها و سایر وسایل می‌باشند.

نظری ثبت نشده است
نظر خود را ثبت کنید