هر آنچه در مورد میز کار گروهی باید بدانید
سونیا اکبری
1 سال پیش
1 نظر

هر آنچه در مورد میز کار گروهی باید بدانید

میز کار گروهی یکی از عناصر ضروری مبلمان‌ در شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که فعالیت های گروهی متمرکز در آن ها انجام می شود و در صورت نبود این نوع میز کار، شرکت مجبور به تأمین فضای کار بزرگ‌تری برای کارمندان می‌گردد که این کار هزینه اضافی برای شرکت دربر خواهد داشت.

 

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید چرا شرکت‌های بزرگ میزهای کار گروهی را به‌جای میزهای کار فردی ترجیح می‌دهند؟ اصلی‌ترین دلیل این امر صرفه‌جویی است. صرفه‌جویی در بودجه شرکت و مهم‌تر از آن صرفه‌جویی در فضای شرکت است.

ازآنجایی‌که گسترش شرکت بیشتر اوقات پیچیده است و تغییر مکان یا اضافه نمودن فضا به مکان فعلی شرکت، کار آسانی نیست، اغلب مدیران ترجیح می‌دهند تا حد امکان تأمین فضای کار برای کارمندان در همان مکان فعلی سازمان صورت گیرد و آن‌ها مجبور به تأمین فضای مجزایی برای کارمندان جدید نباشند. میزهای کار گروهی این امکان را شما می‌دهند که حداکثر استفاده را از فضای اداری خود داشته باشید و نگران کمبود اتاق برای کارمندان خود نباشید.

بااین‌حال میزهای کار گروهی دارای معایبی هستند که در بسیاری مواقع کارآفرینان یا مدیران در جریان اشتیاق خود به صرفه‌جویی در فضا، به این معایب توجه نمی‌کنند. معایبی که به کاهش بهره‌وری کارمندان منجر می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی میز کار گروهی، مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم و پیشنهاداتی جهت رفع این معایب ارائه خواهیم داد.

میز کار گروهی چیست؟

میز کار گروهی که یکی از انواع پرکاربرد آن Call Center نیز نامیده می‌شود، ترکیبی از میز تک‌نفره (سایتی) و پارتیشن است. این پارتیشن‌ها جهت ایجاد حریم بصری به کار می‌روند درعین‌حال به‌عنوان تقسیم‌کننده فضا به کار می‌روند و میزها را از یکدیگر جداسازی فیزیکی می‌نمایند. امروزه میز کار گروهی در بین کارمندان و کارفرمایان از محبوبیت زیادی برخوردار است و به یکی از پرکاربردترین عناصر مبلمان‌ اداری به‌خصوص در سازمان‌های بزرگ تبدیل شده است.

مزایای میز کار گروهی:

  • صرفهجویی در فضا:

میز کار گروهی به‌عنوان یک مبلمان انعطاف‌پذیر شیوه‌های چینش مختلفی را فراهم می‌آورد که باعث استفاده بهینه از فضا می‌گردد. میز کارمندی سنتی نسبت به میزهای کار گروهی ابعاد بزرگ‌تری دارند و فضای بیشتری اشغال می‌کنند.

  • صرفهجویی در بودجه سازمان:

میز کار گروهی قیمت پایین‌تری نسبت به میز کارمندی و کارشناسی که به‌صورت مجزا استفاده می شوند، دارد. ضمن اینکه این میزها به دلیل ساختار متصل‌به‌هم نیاز به اتاق‌های جدا و پارتیشن‌بندی مجزا را کمتر می‌نمایند و بدین ترتیب هزینه تأمین فضای مناسب اداری برای کارمندان کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، همان‌طور که پیشتر اشاره شد مدیران سازمان ترجیح می‌دهند از تمامی فضای موجود اداری استفاده بهینه داشته باشند و تا حد امکان با افزایش تعداد کارمندان، مجبور به گسترش فضای اداری و یا نقل‌مکان نشوند؛ میزهای کارشناسی امکان استفاده حداکثری از فضای داخلی شرکت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

میز کار گروهی، ترکیبی از میز تک‌نفره (سایتی) و پارتیشن است.

 

  • تقویت روابط کارمندان:

میزهای کار گروهی یا همان میزهای سایتی، به هر ترتیبی که کنار یکدیگر چیده شوند باعث افزایش تعامل بین کارمندان می‌شوند. این میزها اگر یک‌طرفه باشند معمولاً به‌صورت ردیفی کنار هم و اگر دوطرفه باشند به‌صورت گروه‌های دو، چهار، شش، هشت و ده نفره چیده می‌‌شوند که در آن ها امکان تقویت روابط کاری کارمندان فراهم می‌گردد و درنتیجه سرعت انجام کارها افزایش می‌یابد.

این میزها امکان تبادل ایده‌ها و دانش همکاران را افزایش می‌دهد که این امر موجب کاهش تعداد جلسات کاری می‌گردد و بازدهی کارمندان را ارتقا می دهد.

  • محیط کار منظم:

میزهای کار گروهی به دلیل فراهم نمودن یک فضای مشخص برای تعداد زیادی کارمند، باعث می‌شوند تا تمامی پرسنل به امکاناتی نظیر شبکه، برق و تلفن در یک بخش معین از محیط اداری دسترسی داشته باشند و سیم‌ها و کابل‌های موردنیاز در تمامی فضای اداره روی زمین کشیده نشوند؛ بدین ترتیب محیط کار همواره منظم باقی خواهد ماند.

  • جلوه مدرن محیط کار:

برخی معتقدند برای موفقیت در کسب و کار می‌بایست یک محیط اداری مناسب طراحی نمود. مبلمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر تعیین‌کننده در دکوراسیون اداری به‌شمار می‌رود؛ میزهای کار گروهی می‌توانند به‌عنوان مبلمان اداری به محیط کار جلوه‌ای زیبا و مدرن ببخشند و موجب جلب رضایت مشتریانی که به شرکت مراجعه می‌کنند، شوند.

معایب میز کار گروهی:

  • عدم ایجاد عایق صوتی:

یکی از اصلی‌ترین معایب این نوع مبلمان اداری، ناتوانی آن در ایجاد عایق صوتی برای کاربران است. میزان تمرکز کارمندان برای انجام کار بستگی زیادی به سروصدای محیط اطراف آن‌ها دارد؛ یکی از دلایلی که مدیران و یا کارشناسان ارشد در هر سازمانی دارای اتاق مخصوص و جدا از بقیه هستند همین موضوع است که آن‌ها نیاز دارند روی کار خود متمرکز باشند.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که تمامی کارمندان نیازی به تمرکز زیاد ندارند و این موضوع بستگی به وظایف کاری آن‌ها دارد. مثلاً منشی یا مسئول فروش یک شرکت برای انجام روزمره خود به تمرکز کمتری نسبت به طراح یا حسابدار دارد.

میزهای کار گروهی باعث افزایش تعامل بین کارمندان می‌شوند.

  • عدم وجود حریم بصری:

از دیگر معایب میزهای کار گروهی نبود عایق بصری بین کارمندان است که باعث می‌شود هیچ‌کدام از کارمندان حریم شخصی نداشته باشند و خود را دائم تحت نظر سایرین حس کنند.

پیشنهاداتی جهت رفع معایب میز کار گروهی:

جهت ایجاد حریم بصری در میزهای کار گروهی می‌توانید از پارتیشن مات یا چوبی بلندتری استفاده کنید؛ بدین ترتیب پارتیشن‌ها علاوه بر جداسازی فیزیکی به ایجاد حریم بصری نیز کمک می‌کنند. پارتیشن‌های مات در انواع تمام مات، راه مات و سوزنی تولید می‌شوند که طبق سلیقه مشتری می‌توانند در میزهای کار گروهی به‌عنوان تقسیم‌کننده استفاده شوند. این پارتیشن‌ها تک جداره هستند و دارای ضخامت 10 سانتی‌متری می‌باشند.

جهت کاهش سروصدای محیط می‌توانید چینش میزهای کار گروهی را به‌صورت دوتایی و چهارتایی انجام دهید؛ به این صورت که مثلاً به‌جای یک گروه هشت نفره، دو میز کار چهارنفره به‌صورت مجزا و بافاصله از هم قرار دهید تا حواس‌پرتی کمتری برای کارمندان به وجود آید.

اگر بخواهیم میزهای کار گروهی در شرکت قرار دهیم، به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • درست است که میز کار گروهی باعث صرفه‌جویی در فضا می‌گردد اما دقت داشته باشید که قرار دادن آن‌ها به‌صورت چسبیده به دیوار مناسب نیست. در حالت ایدئال میز کار گروهی باید در مرکز اتاق قرار گیرد.
  • ابعاد و اندازه دفتر یکی دیگر از مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد، اگر دفتر کوچک است، بهتر است کل فضا را اشغال نکنید زیرا طاقت‌فرسا خواهد بود و از حرکت عادی کارمندان جلوگیری می‌کند. قرار دادن فضایی حدود 1.5 تا 2 متر برای رفت‌وآمد اصلی در اتاق، مناسب به نظر می‌رسد.
  • میز کار گروهی نوعی از مبلمان است که باعث استفاده بهینه از فضای شرکت می‌گردد اما ازنظر بصری احساس جمع شدن و تراکم را منتقل می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است به‌طور منظم چیده شود و سعی شود میزهایی با ابعاد استاندارد در مجموعه میز کار گروهی گنجانده شود که احساس آزادی به کاربر بدهد.

میز کار گروهی نوعی از مبلمان است که باعث استفاده بهینه از فضای شرکت می‌گردد.

 

اشتراک گذاری
سوالات متداول
میز کار گروهی چیست؟

میز کار گروهی که یک نوع پر کاربرد آن Call Center نیز نامیده می‌شود، ترکیبی از میز تک‌نفره (سایتی) و پارتیشن است.

ابعاد میز کار گروهی چند سانتی‌متر است؟

ابعاد میزها بسته به کاربری آن متغیر است اما معمولاً دارای ارتفاع 75 سانتی‌متر، عرض 90 سانتی‌متر و حداقل طول 110 سانتی‌متر هستند.

آیا ابعاد میز اداری چندنفره یا همان میز کار گروهی، قابل سفارش است؟

بله شرکت محیط آرا در پروژه های اداری بزرگ، میز کار گروهی با تعداد و ابعاد سفارشی کارفرما نیز تولید می‌نماید.

مهدی اصل فلاح

1 سال پیش

جالب بود
نظر خود را ثبت کنید